تاریخ انتشار: ۱۳:۲۱ - ۰۹ تير ۱۳۹۹
اقتصاد ۲۴ تاثیر گرانی لاستیک بر قیمت خودرو را بررسی کرد؛

دور جدید افزایش قیمت خودرو در راه است؟/ موج‌سواری قیمت تایر بر بازار خودرو

فعالان زنجیره خودرو از تولید تا عرضه معتقدند عواملی چون کمبود و گرانی مواد اولیه در تولید از فولاد و آلومینوم گرفته تا لاستیک می‌تواند بر قیمت نهایی خودرو تاثیرگذار باشد.
اقتصاد۲۴ - درحالی سال ۹۹ آغاز شد که برخی از نشانه‌ها، انتظار افزایش قیمتی در اقلام مختلف را به بازار القاء کرد؛ این روند افزایشی در بخش کالا‌های اساسی آغاز شد و رفته رفته در بخش‌های دیگر به ویژه در بازار خودرو هم جای خود را باز کرد و اکنون سایه سنگین افزایش قیمت بالای سر بازار خودرو هر روز به هر بهانه‌ای گسترده‌تر می‌شود.

با توجه به اهمیت بازار خودرو در روز‌های اخیر گویا موج تغییر قیمت به بازار لاستیک نیز رسیده و تاثیر آن به صورت افزایش قیمت بروز پیدا کرده است.

از ابتدای سال جاری در بسیاری از تایر‌ها حدود ۳۰ درصد افزایش قیمت تجربه شده است. قبل از سال به دلیل عدم واردات و کمبود عرضه روند افزایش قیمت در تایر آغاز شد که برخی راهکار‌های دولتی و پلیسی شدن بازار کمی التهاب را بهبود بخشید، ولی بیماری کرونا دوباره مشکلات را به بازار تحمیل کرد و علاوه بر اینکه واردات را تحت تاثیر خود قرار داد روند تولید کارخانه‌ها را نیز کاهش داد که این روند با درنظر گرفتن مشکلات ارزی می‌تواند منجر به جهش قیمت تا سطوح بالاتری باشد.

همانطور که گفته شد؛ به دنبال نوسانات بازار خودرو طی چند ماه اخیر، قیمت تایر هم نسبت به گذشته افزایش داشته است.

برخی کارشناسان و فعالان صنعت تایر، نوسانات بازار ارز و مشکلات مربوط به تامین نقدینگی، نوسان قیمت خودرو و مداخلات دولتی را دلایل عمده بحران در بازار لاستیک می‌دانند و تایرسازان با تکیه بر آن‌ها خواهان افزایش قیمت تایر‌ها بودند.

این در حالی است که بر اساس مشاهدات میدانی، قیمت تایر در بازار به صورت تصنعی به نحوی افزایش یافت به طوری که بعد از صدور مجوز افزایش ۳۰ درصدی قیمت کارخانه‌ای تایر‌ها از سوی سازمان حمایت، باز هم اختلاف قیمت قابل توجهی در بازار مشاهده می شود.

عوامل تاثیرگذار بر قیمت خودرو

در همین رابطه داود سعادتی نژاد، رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، فیلتر و تعویض روغن درباره تاثیر نوسانات بازار خودرو بر قیمت تایر در گفتگو با اقتصاد ۲۴ می‌گوید: عرضه کم لاستیک در بازار به ویژه برا‌ی خودرو‌های پر تیراژ عامل اصلی گرانی در بازار تایر شده است که می‌تواند بر قیمت خودرو نیز تاثیرگذار باشد.

به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، پس ازفروکش کردن شیوع کرونا و بازگشایی و بازگشت واحد‌های صنفی به فعالیت، تقاضای لاستیک در بازار افزایش یافت و رونق مجدد به واحد‌های فروش لاستیک بازگشت.

این فعال صنفی تصریح کرد: حالا با ادامه ایجاد تنش قیمت در بازارخودرو وضعیت قیمت تایر نیز پس از عوامل مطرح شده، همچنان روند افزایشی دارد.

وی ادامه داد: البته ناگفته نماند کمبود تایر در بازار به واسطه مشکلات تولید، اصلی‌ترین علل گرانی در بازار شده است. امروز لاستیک‌های تولید شده کارخانه‌های داخلی ۵۰ درصد نیاز بازار را تامین می کند و ۵۰ درصد دیگر از طریق واردات تامین می شود.
 
سعادتی نژاد گفت: از سوی دیگر محدودیت در واردات تایر‌های خارجی نیز موضوع دیگری است که می‌تواند باعث افزایش قیمت تایر در بازار باشد.

رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک تصریح کرد: سهم لاستیک‌های خارجی در بازار داخل قابل توجه بوده است، اما امروز به دلیل موانع وارداتی، تحریم‌ها و مشکلات نقل و انتقال پول، از حجم عرضه این نوع لاستیک‌ها در بازار کاسته و همین مسئله عاملی بر گران‌تر شدن لاستیک شده است.

سعادتی نژاد افزود: مجوز افزایش قیمت تایر‌های ایرانی مصوب و ابلاغ شده است. از سوی دیگر تایر‌های وارداتی نیز با ارز نیمایی وارد می‌شود که تمام این موارد، باعث افزایش قیمت لاستیک و به تبع آن افزایش قیمت خودرو خواهد شد.

ترکش تنش‌های متعدد به بازار خودرو

در همین رابطه سعید موتمنی، رئیس نمایشگاه داران خودرو نیز در گفتگو با اقتصاد ۲۴ با تاکید بر اینکه عوامل زیادی بر قیمت خودرو تاثیر گذارند، گفت: امروز خودرو به دلیل نوسانات نرخ ارز، تحریم و کمبود مواد اولیه، تولیدی سخت را پشت سر می‌گذارد و این موضوع باعث تغییرات قیمتی در بازار خودرو شده است.

به گفته موتمنی، از اینرو زمانی که عرضه از سوی خودروسازان کم باشد افرادی که از قبل اقدام به خرید خودرو برای سرمایه گذاری کرده بودند به بازیگران اصلی بازار تبدیل می شوند و قیمت را با بحران جدی روبرو می‌کنند.

این فعال صنفی تاکید کرد: خودروسازان در شرایط کنونی تحریم و مشکلات موجود در مسیر تامین قطعات مورد نیاز تولید با مشکل روبرو هستند و همین مسئله بهانه‌ای برای افزایش قیمت خودرو شده است.

وی تصریح کرد: این روز‌ها قیمت مواد اولیه همچون فولاد، آلومینیوم، مس، محصولات پتروشیمی و ... با توجه به افزایش نرخ ارز در حال افزایش است. تغییر قیمت و همچنین کمبود در تولید قطعات، لاستیک و سایر الزامات برای تولید خودرو می‌تواند تاثیر بسزایی در قیمت نهایی خودرو داشته باشد.

موتمنی گفت: اکنون تامین مواد اولیه داخلی به پاشنه آشیل تولید قطعه و خودرو در کشور تبدیل شده است و با این روند همه فشار‌های مربوط به گرانی به مردم و خریداران خودرو منتقل خواهد شد.
ارسال نظر