اقتصاد۲۴ - در اوایل ماه ژوئن، لوسید موتورز یک دستگاه نمونه تولیدی خودروی الکتریکی ایر را برای آزمایش آیرودینامیکی در تونل باد پیشرفته Windshear به کارولینای شمالی فرستاد. نتیجه این آزمایش، ضریب درگ معادل ۰/۲۱ بود که Lucid Air را به کارآمدترین خودروی لوکس جهان از نظر آیرودینامیکی تبدیل میکند. این موضوع بسیار مهم است، بهخصوص برای یک خودرو الکتریکی که برای به حداکثر رساندن ظرفیت پیمایش باید تا حد امکان کارآمد باشد. لوسید موتورز میگوید راندمان آیرودینامیکی یکی از اصول بنیادی این شرکت است.
بیشتر بخوانید:لو منصوری براساس فورد GT رونمایی شد+عکس
بیشتر بخوانید:لو منصوری براساس فورد GT رونمایی شد+عکس
ژان چارلز مونت، متخصص آیرودینامیک لوسید موتورز با ۱۱ سال تجربه در فرمول یک گفت:
ما درسهای آموختهشده از شکلدهی به خودروهای مسابقهای با بهترین عملکرد آیرودینامیکی در جهان را در مراحل طراحی لوسید ایر به کار گرفتیم. کار ما تنها دستیابی به پایینترین ضریب درگ نبود. این کلیدی برای داشتن خودرویی بسیار متعادل از نظر عملکرد با جریان هوای دقیقاً مدیریتشده در همه جنبهها است.
برای دستیابی به ضریب درگ ۰/۲۱، شکل بدنه لغزنده ضروری است اما کافی نیست. لوسید ایر همچنین از سطوح عملکردی و جزئیاتی بهره میبرد که هوا را بهصورت کارآمد از داخل و اطراف خودرو هدایت میکند. یکی از این جزئیات، ورودیهای هوای جانبی در سپر جلوی خودرو است که جریان هوای معمولاً آشفته در اطراف تغاریهای گلگیر را آرام میکند. از جمله سایر جزئیات میتوان به طراحی آیرودینامیکی بهینهشده رینگها و چرخ و همچنین دریچههای کاپوت که هوا را در اطراف خودرو هدایت میکنند، اشاره کرد.
علاوه بر این، لوسید ایر از سیستم اختصاصی و ثبتشده تولیدکننده گرداب در پشت سپر جلو بهره میبرد. نقش این سیستم به حداکثر رساندن عملکرد خنککاری با توزیع یکنواخت هوا در سطوح تبادل گرما و درعینحال به حداقل رساندن اندازه دهانه ورودی هوا و افزایش بیشتر بازده آیرودینامیکی است.
عناصر مهم دیگر عبارتاند از منحنیهای زیرسطحی صاف و پیوسته که به سمت عقب لوسید ایر امتداد مییابند تا یک دیفیوزر آیرودینامیکی تشکیل دهند. یکی از نتایج مستقیم راندمان آیرودینامیکی لوسید ایر، ظرفیت پیمایش بیش از ۴۰۰ مایل (۶۴۳ کیلومتر) است که در تستهای شرایط واقعی توسط نمونههای آزمایشی در جادههای عمومی با سرعت بزرگراهی حاصل میشود.
لوسید موتورز علاوه بر این برای اطمینان از ثبات بیشینه سرعت و اعتبارسنجی عملکرد سیستمهای آیرودینامیکی، آزمایشهای بیشینه سرعت و تستهای داخل پیست را نیز انجام میدهد. نمونه اولیه لوسید ایر توانست به حداکثر سرعت ۳۷۸ کیلومتربرساعت دست یابد که صحت آن توسط GPS تأیید شد و آزمایشهای بیشتر بیشینه سرعت با ناوگانی از نمونههای آزمایشی برای تابستان امسال برنامهریزی شده است.
نمونه تولیدی لوسید ایر طی رویدادی آنلاین در تاریخ ۹ سپتامبر (۱۹ شهریور) رونمایی خواهد شد و مشخصات، پیکربندیهای موجود و اطلاعات مربوط به قیمتگذاری آن نیز در همین مراسم منتشر میشود.
منبع: زومیت