تاریخ انتشار: ۱۵:۲۷ - ۱۴ تير ۱۳۹۹
مدیر امور شهرسازی و معماری سازمان منطقه آزاد قشم مطرح کرد؛

بازآفرینی بافت فرسوده منطقه آزاد قشم مطابق طرح جامع و تفصیلی مصوب در حال انجام است

مدیر امور شهرسازی و معماری سازمان منطقه آزاد قشم با بیان اینکه بازآفرینی بافت فرسوده از اولویت های این سازمان است، گفت: ساماندهی بافت های فرسوده شهر قشم براساس طرح جامع شهری و طرح تفصیلی مصوب این سازمان در حال اجراست.
اقتصاد۲۴ - نورالله کرمی با بیان این مطلب، اظهار کرد: طرح جامع شهری، طرحی بلندمدت است که در آن نحوه استفاده از اراضی و منطقه بندی مربوط به حوزه‌های مسکونی، صنعتی، بازرگانی، اداری و کشاورزی و تأسیسات و تجهیزات و نیازمندی‌های عمومی شهری، سطح لازم برای ایجاد تأسیسات و تجهیزات و تسهیلات عمومی مناطق نوسازی، بهسازی و اولویت‌های مربوط به آن‌ها تعیین می‌شود.

کرمی ادامه داد: همچنین ضوابط مربوط به حفظ بنا و نما‌های تاریخی و مناظر طبیعی در طرح جامع شهری تهیه و تنظیم می‌گردد و تمامی طرح‌ها و برنامه‌های حوزه شهرسازی باید مطابق این طرح تعریف و اجرایی شود.
بیشتربخوانید: با اسکله‌ها و بنادر منطقه آزاد قشم آشنا شوید/ بنادر تجاری و مسافری قشم از ظرفیت‌های مهم جزیره
وی اضافه کرد: سازمان منطقه آزاد قشم نیز مطابق قانونن اداره مناطقه آزاد کشور به عنوان نهاد اصلی تصمیم گیر و اجرایی در این منطقه در تاریخ ۳۰/۴/۱۳۹۲ طرح جامع شهر قشم را به تصویب رسانده و سایر طرح‌ها و برنامه‌های حوزه شهرسازی با هماهنگی این طرح در حال اجرا است.

مدیر امور شهرسازی و معماری سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به تعریف طرح تفصیلی شهری، تصریح کرد: طرح تفصیلی شهر قشم، طرحی است که براساس معیار‌ها و ضوابط کلی طرح جامع به موارد جزئی‌تر از جمله نحوه استفاده از زمین‌های شهری در سطح محلات، موقعیت و مساحت دقیق زمین، شبکه عبور و مرور، میزان تراکم جمعیت و تراکم ساختمانی در واحد‌های شهری و اولویت‌های مربوط به مناطق بهسازی و نوسازی و توسعه و موقعیت کلیه عوامل مختلف شهری می‌پردازد.

کرمی افزود: طرح تفصیلی شهر قشم نیز در تاریخ ۲/۱۲/۱۳۹۶ در کمیسیون ماده ۸ به تصویب رسیده و پس از آن تمام فعالیت‌های شهرسازی، تعیین کاربری، تراکم ساختمانی و... در شهر قشم مطابق این طرح تایید و اجرایی می‌شود.



بهسازی بافت فرسوده مطابق طرح جامع شهر قشم



مدیر امور شهرسازی و معماری سازمان منطقه آزاد قشم در ادامه درباره وضعیت عملیات بهسازی و ساماندهی بافت‌های فرسوده در شهر قشم، گفت: این سازمان با توجه به اهمیت و جایگاه خاص محله‌های سنتی و بافت قدیمی، با انتخاب یک مشاور به صورت ویژه این محدوده را مورد مطالعه و بررسی قرار داد و در تاریخ ۲۰/۲/۱۳۹۵ طرح بافت فرسوده شهر قشم را به تصویب رسانده است.

کرمی پیرامون ویژگی‌های طرح بافت فرسوده، تصریح کرد: برای اجرای طرح مصوب نیاز است تا همزمان با حفظ بافت کلی، اقدام به نوسازی و بهسازی معابر و برخی منازل در این مناطق مطابق طرح تفصیلی شهر و طرح بافت فرسوده قشم انجام شود.
بیشتربخوانید:  جزیره قشم بهترین درگاه ارتباطی ایران و اروپا
وی ادامه داد: ساماندهی بافت‌های قدیمی شهر قشم براساس طرح جامع شهری و طرح تفصیلی مصوب این سازمان در مساحتی حدود ۱۵۵ هکتار و با تعریف پروژه‌هایی در پهنه‌های مشخص در حال اجرا بوده و احیای بافت فرسوده از اولویت‌های سازمان منطقه آزاد قشم است.

مدیر امور شهرسازی و معماری سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به موانع انجام کامل طرح بافت فرسوده این شهر، گفت: مطابق طرح مصوب برای ساماندهی و بهسازی بافت قدیم و فرسوده نیاز به آزادسازی و تعیین تکلیف برخی عرصه‌ها در محله‌های شهر قشم است که برای حل این مشکل نیازمند همراهی بیشتر از سوی مردم، دادستان محترم شهرستان و دیگر ارکان بازآفرینی شهری هستیم.

کرمی اضافه کرد: در طرح مصوب بافت فرسوده و قدیم شهر قشم، محل‌هایی به عنوان نقاط اولویت دار در محله‌های چابهار و کوی صاحب الزمان تعیین شده و با حل مشکل تملک در این مناطق می‌توانیم شاهد سرعت گرفتن اجرای این طرح باشیم.

مدیر امور شهرسازی و معماری سازمان منطقه آزاد قشم در پایان خاطرنشان کرد: تمامی ارکان حاکمیت در شهر باید به کمک سازمان منطقه آزاد قشم بیایند و با همدلی به حوزه بازآفرینی شهری ورود کنند تا بهبود وضعیت در بافت قدیمی حاصل شود.
ارسال نظر