تاریخ انتشار: ۱۲:۳۳ - ۱۵ تير ۱۳۹۹

چرا برلیانس H۲۳۰ درخششی ناکام در ایران داشت؟

اواسط دهه هشتاد شمسی نقطه عطفی در تاریخ بازار خرید و فروش خودرو در ایران بود. زمانی که واردات خودرو‌های چینی به ایران آغاز شد و مردم ما که از بالا رفتن سطح کیفی خودرو‌های داخلی ناامید بودند، گزینه‌های جذابی را پیش روی خود می‌دیدند که با وجود داشتن امکانات فنی و رفاهی زیاد، قیمت چندان بالایی نداشت.

اقتصاد۲۴جوسازی‌های دلالان خودرو‌های خارجی در مورد افت کیفیت و قیمت خودرو‌های چینی، تأثیر چندانی بر بازار خرید و فروش این خودرو‌ها نداشت. آنچه مردم ما از خودرو می‌خواستند، همه در چینی‌های بازار وجود داشت. سایپا، خودروساز نه چندان محبوب ایرانی، یکی از اولین خطوط مونتاژ خودرو‌های چینی را در اواسط دهه ۹۰ شمسی راه‌اندازی کرد. برلیانس، محصولی که سایپا اقدام به تولید آن کرد قرار بود مانند اسمش بدرخشد. ظاهر قابل قبول، امکانات خوب و قیمت مناسب این خودرو، فروش قابل توجهی را برای آن پیش‌بینی می‌کرد. اما آیا برلیانس واقعا درخشید؟

مالکان این خودرو در مورد آن چه می‌گویند؟

برلیانس H230 سدان میان‌رده‌ای بود که از همان ابتدا مورد توجه بازار قرار گرفت. همزمان با این مدل سدان، برلیانس H220 که نسخه هاچبک H230 بود هم معرفی شد که به خاطر طراحی ظاهری نسبتا خوبش مورد استقبال قرار گرفت. اما با گذشت زمان مشکلات برلیانس کم کم خودش را نشان داد. اولین موردی که داد مالکان برلیانس H230 را درآورد، گیربکس اتومات این خودرو بود. برلیانس در زمان ارائه با قیمت حدود 40 میلیون تومان گزینه مناسبی برای خرید بود. خریداری که با هزینه کردن این مبلغ می‌توانست هم خودرویی با امکانات خوب داشته باشد، هم لذت سواری با دنده اتومات را تجربه کند، با شروع مشکلات گیربکس اتومات، آب سردی بر سرش ریخته شد. در نگاه اول موتور 1500 سی‌سی برلیانس با قدرت 102 اسب بخار در مقایسه با رقبایی مانند سمند ال ایکس، تندر 90 و پژو 206 اس‌دی خیلی موتور ضعیفی به نظر نمی‌رسید. اما این موتور فقط در گیربکس دنده‌ای خوب عمل می‌کرد. عدم هماهنگی این موتور با گیربکس اتومات مشکلی بود که مالکان این خودرو را عاصی کرد. این موضوع روی شتاب‌گیری برلیانس H230 هم تأثیرگذار بود. البته مشکل شتاب این خودرو در نسخه دنده‌ای هم خودش را نشان داده است. مشکل بعدی به طراحی این خودرو مربوط می‌شود. دید ضعیف راننده در برلیانس H230 به جز در قسمت جلو، در دید عقب هم مشکل‌ساز شده است. نوع قرار گرفتن ستون‌های خودرو و کوچک بودن شیشه‌های عقب، لزوم استفاده از دوربین دنده عقب و سنسور دنده عقب را بیشتر کرده است. حذف سنسور دنده عقب در بسیاری از خودروهایی که سایپا به تازگی تحویل مشتریان داده از جمله موارد اعتراض مالکان این خودرو به حساب می‌آید. مشکلات مونتاژ هم که بحث همیشگی خودروسازان و مونتاژکاران داخلی است که در بعضی نمونه‌های برلیانس H230 خودش را نشان می‌دهد. این ضعف مونتاژ باعث افزایش ورود صدا به داخل کابین می‌شود. این مشکل مونتاژ در کنار کیفیت بسیار پایین متریال داخل کابین برلیانس، کم‌کم علاوه بر صداهای خارجی، صداهای داخل کابین را هم به مشکلات خودرو اضافه می‌کند.


بیشتر بخوانید: خودرو‌های جدید وارد بازار می‌شود


اتفاقات دنیا و تأثیر بر بازار برلیانس H230

نکته مثبت برلیانس H230 قیمت مناسب آن بود. در شرایطی که قیمت خودروهای خارجی به یک‌باره افزایش عجیبی پيدا كرد و در کنار آن واردات آنها هم داستان خودش را داشت، امید طبقه متوسط به سمت خودروهای چینی رفت که قرار بود نهایت خواسته این طبقه باشد. افزایش قیمت دلار اما تمامی محاسبات را به هم ریخت. طبعا این افزایش قیمت روی هزینه نگهداری و قطعات این خودروها هم تأثیرگذار بود. در پایان سال 1398 و با شروع بیماری کرونا، داستان پیچیده‌تر شد. عدم ورود قطعات و باز هم افزایش قیمت‌هایی که هیچ منطقی پشت آنها نبود، کار را سخت‌ترکرد. در نتیجه مالکان خودروهای میان قیمتی مانند برلیانس H230 با چالش‌های جدیدی در زمینه تأمین قطعات روبه‌رو شدند. در مجموع شاید بتوان گفت که نسخه دنده‌ای برلیانس H230 با وجود نداشتن دوربین دید عقب و سانروف، باز هم گزینه بهتری نسبت به نسخه اتومات آن باشد.

ارسال نظر