تاریخ انتشار: ۱۶:۰۵ - ۱۶ تير ۱۳۹۹

تحولی بزرگ در حوزه درمان کشور با پیاده سازی «تله مدیسین»

ضروری است وزیر بهداشت به خصوص معاونت درمان وزارتخانه و شورای عالی بیمه سلامت در تدوین مقررات و استاندارد‌های خدمت در تله مدیسین زمان را از دست ندهند
اقتصاد۲۴ -شیوع ویروس کرونا در جهان بیش از هر چیز بر ضرورت استفاده هر چه بیشتر از ارتباطات، فناوری اطلاعات و اینترنت در همه ابعاد زندگی انسان‌ها صحه گذاشت. کرونا باعت شده تا دولت‌ها برای حفظ جان شهروندان خود هم که شده، ناگزیر باشند به صورت جدی و با تمام توان و نه به صورت مقطعی در مسیر استفاده از تکنولوژی مدرن و الکترونیک گام بردارند.

یکی از بخش‌هایی که می‌تواند در شرایط شیوع کرونا و حتی پس از عبور کشور از این شرایط از تکنولوژی الکترونیک بهترین بهره را ببرد بخش بهداشت و درمان کشور است. برای همین تلـه مدیسین (Telemedicine) یا پزشکی از راه دور می‌تواند در شرایط فعلی و حتی پس از گذر کشور از بحران کرونا در خدمت سیستم بهداشت و درمان و مردم قرار گیرد. تله مدیسین عبارت است از ویزیت بیماران از یک فاصله دور با استفاده از تکنولوژی‌های صوتی و تصویری و تجهیزات پزشکی مربوط به آن.

گفته می‌شود تله مدیسین اولین بار در سال ۱۹۲۰ وارد واژه نامه پزشکی شده است. ناسا اولین مرکزی بود که برای ارائه مشاوره‌های پزشکی به فضانوردان و درمان آن‌ها از مسافت دور با استفاده از ماهواره اقدام به برقراری ارتباط بین فضا نوردان با پزشکان حاضر درسطح زمین کرد.

کاهش زمان و هزینه، بهبود مراقبت از بیمار، بهبود دسترسی و مراقبت پزشکی برای نواحی روستایی و محروم، دسترسی بهتر به پزشکان متخصص، کاهش هزینه‌های مراقبت‌های پزشکی وکاهش نقل و انتقال بیماران به مراکز درمانی از جمله مزایای بکارگیری تله مدیسین است.

محفوظ بودن اطلاعات، مسئولیت و تعهد، امکان سوء استفاده، هزینه‌ها، حقیقت مجازی بالا بودن هزینه‌های فنی، محدودیت‌های حقوقی و قانونی، عوامل فرهنگی جامعه، مستند سازی مدارک و پرونده الکترونیک بیماران مقوله‌هایی هستند که در اجرای تله مدیسین باید مد نظر متولیان امر قرار گیرد.

۲۰ اردیبهشت بود که عبدالخالق کشاورزی مدیرکل دفتر ارزیابی فناوری سلامت، استاندارد‌ها و تعرفه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد که پوشش بیمه‌ای خدمات تله مدیسین یا پزشکی از راه دور در ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب شده است.

کشاورزی افزود: همه استاندارد‌های خدمت در مرحله اول، تا پایان اردیبهشت ماه از سوی معاونت درمان (وزارت بهداشت) ابلاغ می‌شود.

ضروری است وزیر بهداشت به خصوص معاونت درمان وزارتخانه و شورای عالی بیمه سلامت در تدوین مقررات و استاندارد‌های خدمت در تله مدیسین زمان را از دست ندهند و هر چه سریعنر مقررات مربوط را تدوین و ابلاغ کنند و وعده امروز و فردا و این ماه و ماه آینده را ندهند.

یکی از سازمان‌هایی که ظرفیت فراوانی در پیاده سازی تله مدیسین دارد سازمان تامین اجتماعی است چرا که با حمایت و تاکید دکتر سالاری مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی و دکترمنوچهری معاونت درمان این سازمان بستر ارائه خدمات الکترونیک ازجمله صدور نسخه الکترونیک و دسترسی به سوابق پزشکی بیمار دراین سازمان فراهم شده است که این موضوع پیاده سازی تله مدیسین در تامین اجتماعی را میسر می‌کند.

در هر صورت پایده سازی تله مدیسین در کشور علاوه بر زمینه‌ها و شرایط درون‌سازمانی نیازمند سیاستگذاری‌های کلان برون‌سازمانی از سوی دولت و وزارت بهداشت است که امیدواریم نمایندگان مجلس نیز در این زمینه هر گونه کمکی که مورد نیاز باشد را دریغ نکنند.
 
نویسنده: محمد نوروزی
ارسال نظر