اقتصاد۲۴- محسن حاجیمیرزایی وزیر آموزش و پرورش در برنامه دست خط اظهار کرد: کرونا که به کشور وارد شد، همه چیز را تحت تأثیر قرار داد و آموزش هم مستثنی از این موضوع نبود؛ مدارس تعطیل شد، اما آموزش تعطیل نمیشود و بر این اساس با همکاری سازمان صدا و سیما، آموزش تلویزیونی ظرف یک هفته آغاز شد.
وی ادامه داد: بیش از ۲ هزار برنامه اجرا شد و بعضی از برنامهها تا ۲۷ میلیون بار دانلود شده است؛ در زمینه آموزشهای تلویزیونی با دو مشکل مواجه شدیم و نمیدانستیم چقدر مخاطبان از این آموزشها استفاده میکند و تا چه حدی کار آموزش را جدی گرفتند و نکته دیگر اینکه اگر دانشآموزان ابهام داشتند چگونه با معلم ارتباط بگیرند.
وی ادامه داد: بیش از ۲ هزار برنامه اجرا شد و بعضی از برنامهها تا ۲۷ میلیون بار دانلود شده است؛ در زمینه آموزشهای تلویزیونی با دو مشکل مواجه شدیم و نمیدانستیم چقدر مخاطبان از این آموزشها استفاده میکند و تا چه حدی کار آموزش را جدی گرفتند و نکته دیگر اینکه اگر دانشآموزان ابهام داشتند چگونه با معلم ارتباط بگیرند.
ورود ۷۰ درصد دانشآموزان به شبکه شاد
حاجیمیرزایی اضافه کرد: در همان زمان خود معلمان مدارس در شبکههای داخلی و خارجی با دانشآموزانشان ارتباط داشتند که اقدام خوبی بود، اما این هم مشکلی داشت و از این جهت که نمیدانستیم در این فضا چه اتفاقی میافتد و نیاز به شبکه آموزشی اختصاصی برای خود آموزش و پرورش است.
وی به ایجاد شبکه آموزش دانشآموزان (شاد) اشاره کرد و گفت: در شبکه شاد تلاش کردیم که عین کلاس حضوری دانشآموزان، کلاس مجازی ایجاد کنیم و تاکنون همه مدیران، بیش از ۹۴ درصد معلمان و ۷۰ درصد دانشآموزان وارد این شبکه شدند.
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: در این راستا انجمن اولیا و مربیان با برخی خانوادهها تماس گرفتند و مشخص شد که برخی مشکل اینترنت دارند و برخی هم گوشی هوشمند نداشتند یا به تعداد فرزندان دانشآموز خود گوشی تلفن نداشتند که امکان استفاده همه فرزندان یک خانه با یک گوشی تلفن فراهم شد.
وی با اشاره به فراهم شدن امکان استفاده از تلویزیون محلی و ارتباط رادیویی برای آموزش دانشآموزان، گفت: بستههای خودآموز آموزشی را نیز تولید کردیم که در اختیار دانشآموزانی که نمیتوانستند از آموزش مجازی و تلویزیونی استفاده کنند، قرار میگرفت.
بیشتر بخوانید: آغاز سال تحصیلی جدید از ۱۵ شهریور ماه
حاجیمیرزایی افزود: در جایی که تعداد دانشآموزان محدود بود و وضعیت آن منطقه هم از نظر وجود موضوع کرونا، سفید بود، کلاس تشکیل میشد؛ به عنوان مثال معلمی داشتیم که هر روز ۵۰ کیلومتر به مدرسه میرفت و بر میگشت و جلوههای نابی از مسؤولیت پذیری معلمان را شاهد بودیم.
وی به بازگشایی یک ماهه مدارس، اظهار کرد: در پایان سال، مدارس به مدت یک ماه برای حضور دانشآموزان جهت رفع اشکال باز شد و حدود ۲۰ درصد دانشآموزان روستایی مراجعه کردند.
وزیر آموزش و پرورش درباره امتحانات نیز گفت: امتحانات پایه نهم به جهت هدایت تحصیلی و پایه دوازدهم به جهت اهمیت کنکور، حضوری و با رعایت پروتکلهای بهداشتی به خوبی انجام شد.
وی افزود: در سد تحول بنیادین آموزش و پرورش عنوان شده است که باید به سمت آموزش الکترونیک برویم، ولی کرونا ما را به این زیست بوم جدید پرتاب کرد.
وی به ایجاد شبکه آموزش دانشآموزان (شاد) اشاره کرد و گفت: در شبکه شاد تلاش کردیم که عین کلاس حضوری دانشآموزان، کلاس مجازی ایجاد کنیم و تاکنون همه مدیران، بیش از ۹۴ درصد معلمان و ۷۰ درصد دانشآموزان وارد این شبکه شدند.
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: در این راستا انجمن اولیا و مربیان با برخی خانوادهها تماس گرفتند و مشخص شد که برخی مشکل اینترنت دارند و برخی هم گوشی هوشمند نداشتند یا به تعداد فرزندان دانشآموز خود گوشی تلفن نداشتند که امکان استفاده همه فرزندان یک خانه با یک گوشی تلفن فراهم شد.
وی با اشاره به فراهم شدن امکان استفاده از تلویزیون محلی و ارتباط رادیویی برای آموزش دانشآموزان، گفت: بستههای خودآموز آموزشی را نیز تولید کردیم که در اختیار دانشآموزانی که نمیتوانستند از آموزش مجازی و تلویزیونی استفاده کنند، قرار میگرفت.
بیشتر بخوانید: آغاز سال تحصیلی جدید از ۱۵ شهریور ماه
حاجیمیرزایی افزود: در جایی که تعداد دانشآموزان محدود بود و وضعیت آن منطقه هم از نظر وجود موضوع کرونا، سفید بود، کلاس تشکیل میشد؛ به عنوان مثال معلمی داشتیم که هر روز ۵۰ کیلومتر به مدرسه میرفت و بر میگشت و جلوههای نابی از مسؤولیت پذیری معلمان را شاهد بودیم.
وی به بازگشایی یک ماهه مدارس، اظهار کرد: در پایان سال، مدارس به مدت یک ماه برای حضور دانشآموزان جهت رفع اشکال باز شد و حدود ۲۰ درصد دانشآموزان روستایی مراجعه کردند.
وزیر آموزش و پرورش درباره امتحانات نیز گفت: امتحانات پایه نهم به جهت هدایت تحصیلی و پایه دوازدهم به جهت اهمیت کنکور، حضوری و با رعایت پروتکلهای بهداشتی به خوبی انجام شد.
وی افزود: در سد تحول بنیادین آموزش و پرورش عنوان شده است که باید به سمت آموزش الکترونیک برویم، ولی کرونا ما را به این زیست بوم جدید پرتاب کرد.
سال تحصیلی جدید از ۱۵ شهریور آغاز میشود
حاجیمیرزایی درباره تعارض منافع اظهار کرد: در این خصوص برخی افراد گلایههایی داشتند درباره کسانی که در حوزه تصمیمگیری هستند و خودشان هم ذی نفع آن هستند؛ به عنوان مثال کسی که در حوزه مدارس غیردولتی کار میکند نباید خودش مدرسه داشته باشد.
وی درباره سند ۲۰۳۰ گفت: در این زمینه هر اقدامی که در هرجا انجام شود، اگر به ما منعکس شود، پیگیری میکنیم.
وزیر آموزش و پرورش در خصوص آمار دانشآموزان مدارس غیرانتفاعی افزود: حدود ۱۱ درصد دانشآموزان ما در مدارس غیرانتفاعی تحصیل میکنند.
وی درباره شهریه مدارس غیردولتی گفت: مدارس منحصرا برای خدماتی که ارائه کردند میتوانند وجه دریاف کنند و هزینه هر آنچه انجام نشده است را باید به والدین برگردانند البته در تفاهمی بین برخی اولیا و مسؤولان مدارس، آن هزینهها به عنوان شهریه سال آینده در نظر گرفته شده است؛ در این زمینه ۷ مدرسه مهم تهران در شورای نظارت بر مدارس غیردولتی به دلیل تخلف، لغو امتیاز شدند.
وی درباره سند ۲۰۳۰ گفت: در این زمینه هر اقدامی که در هرجا انجام شود، اگر به ما منعکس شود، پیگیری میکنیم.
وزیر آموزش و پرورش در خصوص آمار دانشآموزان مدارس غیرانتفاعی افزود: حدود ۱۱ درصد دانشآموزان ما در مدارس غیرانتفاعی تحصیل میکنند.
وی درباره شهریه مدارس غیردولتی گفت: مدارس منحصرا برای خدماتی که ارائه کردند میتوانند وجه دریاف کنند و هزینه هر آنچه انجام نشده است را باید به والدین برگردانند البته در تفاهمی بین برخی اولیا و مسؤولان مدارس، آن هزینهها به عنوان شهریه سال آینده در نظر گرفته شده است؛ در این زمینه ۷ مدرسه مهم تهران در شورای نظارت بر مدارس غیردولتی به دلیل تخلف، لغو امتیاز شدند.
۳ سناریو بازگشایی مدارس در آغاز سال تحصیلی
وی در خصوص آغاز سال تحصیلی و اینکه آیا امکان دارد که سال تحصیلی جدید زودتر از ۱۵ شهریور آغاز شود، بیان کرد: برگزاری سال تحصیلی تمهیداتی دارد و برخی تمهیدات از بهمن آغاز میشود و ما از ۱۵ شهریور به هر ترتیبی شروع میکنیم
حاجیمیرزایی درباره مدل آموزش در سال تحصیلی جدید گفت: اگر مدرسه در منطقه وضعیت قرمز باشد، آموزش به صورت الکترونیکی است؛ اگر مدرسه در منطقه وضعیت زرد باشد، آموزش ترکیبی از حضوری و الکترونیکی است و اگر مدرسه در منطقه وضعیت سفید باشد، آموزشهای به شکل قبل است.
وی ادامه داد: در وضعیت زرد، مدارس در روزهای حضوری با رعایت پروتکلهای بهداشتی برگزار میشود؛ ۴۰ درصد مدارس بهگونهای است که میتوان با رعایت فاصله اجتماعی مدرسه را دایر کرد و در جایی که کلاسهای درس پرجمعیت است باید به ۲ دوسته تقسیم شوند؛ آن روزهایی که دانشآموزان در مدرسه نیستند، کلاسها غیرحضوری است، ضمن اینکه همه درسها باید حضوری و غیرحضوری ارائه شود.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: اگر شرایط سفید باشد، ۲۰ درصد محتوای آموزشی باید به صورت غیرحضوری ارائه شود تا ظرفیت آموزش غیرحضوری به بلوغ برسد.
حاجیمیرزایی درباره مدل آموزش در سال تحصیلی جدید گفت: اگر مدرسه در منطقه وضعیت قرمز باشد، آموزش به صورت الکترونیکی است؛ اگر مدرسه در منطقه وضعیت زرد باشد، آموزش ترکیبی از حضوری و الکترونیکی است و اگر مدرسه در منطقه وضعیت سفید باشد، آموزشهای به شکل قبل است.
وی ادامه داد: در وضعیت زرد، مدارس در روزهای حضوری با رعایت پروتکلهای بهداشتی برگزار میشود؛ ۴۰ درصد مدارس بهگونهای است که میتوان با رعایت فاصله اجتماعی مدرسه را دایر کرد و در جایی که کلاسهای درس پرجمعیت است باید به ۲ دوسته تقسیم شوند؛ آن روزهایی که دانشآموزان در مدرسه نیستند، کلاسها غیرحضوری است، ضمن اینکه همه درسها باید حضوری و غیرحضوری ارائه شود.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: اگر شرایط سفید باشد، ۲۰ درصد محتوای آموزشی باید به صورت غیرحضوری ارائه شود تا ظرفیت آموزش غیرحضوری به بلوغ برسد.
منبع: فارس