اقتصاد۲۴- امروز در گروه سایپا و در مقایسه با قیمتهای ۱۰ روز پیش، هر دستگاه پراید ۱۱۱ با رشد یک میلیون تومانی به ۸۹ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ با رشد ۱.۵ میلیون تومانی به ۷۸.۵ میلیون تومان، وانت پراید با رشد سه میلیون تومانی به ۹۱ میلیون تومان، هر دستگاه تیبا صندوقدار با رشد سه میلیون تومانی به ۹۲ میلیون تومان، تیبا ۲ با رشد ۱۴ میلیون تومانی به ۱۰۲ میلیون تومان، ساینا با رشد ۴.۵ میلیون تومانی به ۱۰۳ میلیون تومان و کوئیک با رشد چهار میلیون تومانی به ۱۱۳ میلیون تومان قیمت خوردند.
در گروه ایرانخودرو، هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با رشد ۶ میلیون تومانی به ۱۵۱ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با رشد یک میلیون تومانی به ۱۷۸ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ وی هشت با رشد پنج میلیون تومانی به ۱۷۹ میلیون تومان، سمند ال. ایکس با رشد سه میلیون تومانی به ۱۳۶ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ جی. ال. ایکس با رشد سه میلیون تومانی به ۱۳۰ میلیون تومان، همچنین پژو ۲۰۷ دندهای، اتوماتیک و اتوماتیک صندوقدار به ترتیب ۲۲۹، ۲۹۰ و ۲۹۴ میلیون تومان قیمتگذاری شدند.
کارشناسان، همچون هفتههای قبل بازار خودرو را متاثر از نرخ ارز توصیف میکنند. به اعتقاد آنان، تبدیل شدن خودرو از یک کالای مصرفی به سرمایهای در سالهای گذشته وضعیت کنون قیمتها را رقم زده است، به طوری که صاحبان خودرو به طمع افزایش قیمتها به موازات افزایش نرخ ارز، از فروش امتناع کرده یا قیمتهای بالای غیرواقعی بر خودروها قرار میدهند.
بیشتر بخوانید: تولید روزانه ۲۰۰ دستگاه دنا پلاس توربو اتوماتیک در ایران خودرو
به گفته آنان، پیشفروشهای اخیر دو خودروساز بزرگ کشور نیز هیچ تاثیری در بازار و قیمتها نداشته، زیرا تحویل این خودروها در خوشبینانهترین حالت ممکن مربوط به ماههای آینده است و از طرفی، در شرایط کنونی صاحبان خودروها به فکر کسب سود بیشتر با ارائه قیمتهای بالاتر هستند.
امروز و در دسته مونتاژیها افزایش قیمتها شدیدتر است، به طوری که هر دستگاه چانگان سایپا (که با توقف تولید مواجه شده) با رشد ۱۶ میلیون تومانی نسبت به ۱۰ روز پیش به ۳۵۰ میلیون تومان، سراتو با رشد ۲۰ میلیون تومانی به ۵۷۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۰۸ مدل ۹۹ با رشد ۷۰ میلیون تومانی به ۷۰۰ میلیون تومان، جک اس ۵ با رشد ۴۵ میلیون تومانی به ۵۱۰ میلیون تومان و هایما اس۷ ایران خودرو با رشد ۶۰ میلیون تومانی در رنگ سفید به ۵۳۰ میلیون تومان (رنگ مشکی آن ۵۵۰ میلیون تومان) قیمت خوردند.
گزارشها از بازار حاکی است، به موازات نبود فروشنده واقعی، خریداری هم در بازار وجود ندارد.
در گروه ایرانخودرو، هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با رشد ۶ میلیون تومانی به ۱۵۱ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با رشد یک میلیون تومانی به ۱۷۸ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ وی هشت با رشد پنج میلیون تومانی به ۱۷۹ میلیون تومان، سمند ال. ایکس با رشد سه میلیون تومانی به ۱۳۶ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ جی. ال. ایکس با رشد سه میلیون تومانی به ۱۳۰ میلیون تومان، همچنین پژو ۲۰۷ دندهای، اتوماتیک و اتوماتیک صندوقدار به ترتیب ۲۲۹، ۲۹۰ و ۲۹۴ میلیون تومان قیمتگذاری شدند.
کارشناسان، همچون هفتههای قبل بازار خودرو را متاثر از نرخ ارز توصیف میکنند. به اعتقاد آنان، تبدیل شدن خودرو از یک کالای مصرفی به سرمایهای در سالهای گذشته وضعیت کنون قیمتها را رقم زده است، به طوری که صاحبان خودرو به طمع افزایش قیمتها به موازات افزایش نرخ ارز، از فروش امتناع کرده یا قیمتهای بالای غیرواقعی بر خودروها قرار میدهند.
بیشتر بخوانید: تولید روزانه ۲۰۰ دستگاه دنا پلاس توربو اتوماتیک در ایران خودرو
به گفته آنان، پیشفروشهای اخیر دو خودروساز بزرگ کشور نیز هیچ تاثیری در بازار و قیمتها نداشته، زیرا تحویل این خودروها در خوشبینانهترین حالت ممکن مربوط به ماههای آینده است و از طرفی، در شرایط کنونی صاحبان خودروها به فکر کسب سود بیشتر با ارائه قیمتهای بالاتر هستند.
امروز و در دسته مونتاژیها افزایش قیمتها شدیدتر است، به طوری که هر دستگاه چانگان سایپا (که با توقف تولید مواجه شده) با رشد ۱۶ میلیون تومانی نسبت به ۱۰ روز پیش به ۳۵۰ میلیون تومان، سراتو با رشد ۲۰ میلیون تومانی به ۵۷۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۰۸ مدل ۹۹ با رشد ۷۰ میلیون تومانی به ۷۰۰ میلیون تومان، جک اس ۵ با رشد ۴۵ میلیون تومانی به ۵۱۰ میلیون تومان و هایما اس۷ ایران خودرو با رشد ۶۰ میلیون تومانی در رنگ سفید به ۵۳۰ میلیون تومان (رنگ مشکی آن ۵۵۰ میلیون تومان) قیمت خوردند.
گزارشها از بازار حاکی است، به موازات نبود فروشنده واقعی، خریداری هم در بازار وجود ندارد.
منبع: ایرنا