اقتصاد۲۴- وبگاه تحلیلی عرب نیوز عربستان سعودی در تحلیلی با عنوان «آیا هند از پروژه چابهار کنار رفته است» نوشت:
نکته دیگر اینکه هیچ دلیل قطعی وجود ندارد که در صورت امضای توافق میان ایران و چین، طرح توسعه بندر چابهار تحت تاثیر آن قرار گیرد. توسعه این طرح و زیرساختهای مرتبط با آن، طرحی سه جانبه بین هند، ایران و افغانستان است و هیچ نشانهای از اینکه در قرار داد مورد نظر اشارهای به این بندر شده باشد، وجود ندارد.
نخست اینکه تا زمانیکه امضا این توافق رسما اعلام نشده باشد نمیتوان از آن به عنوان توافق یاد کرد. این موافقتنامه ابتدا در سال ۲۰۱۹ از سوی یک نشریه نه چندان معتبر به نام "اقتصاد نفت" مطرح شد و فقط چند روزی است که رسانههای معتبر از جمله نیویورک تایمز از آن سخن به میان میآورند.
مبلغ عنوان شده برای سرمایه گذاری چین در ایران آنچنان هنگفت است که نمیتوان به راحتی آنرا باور کرد هر چند که گفته میشود مبلغ ۴۰۰ میلیارد دلار، ظرف ۲۵ سال سرمایه گذاری خواهد شد. نکته دیگر اینکه نه ایران و نه چین هنوز از این قرارداد سخنی به میان نیاورده اند و حتی در صورت امضا نیز، اجرایی شدن آن سالها طول خواهد کشید.
بیشتر بخوانید: چابهار در توسعه روابط ایران، هند و افغانستان اهمیت راهبردی دارد
بندر چابهار در واقع رقیب بندر گوادر پاکستان است که چین سرگرم توسعه آن است و چنانچه توافق میان ایران و چین صورت گیرد، نفوذ ژئوپولیتیک پاکستان بر افغانستان از میان خواهد رفت.
نکته دیگر اینکه هیچ دلیل قطعی وجود ندارد که در صورت امضای توافق میان ایران و چین، طرح توسعه بندر چابهار تحت تاثیر آن قرار گیرد. توسعه این طرح و زیرساختهای مرتبط با آن، طرحی سه جانبه بین هند، ایران و افغانستان است و هیچ نشانهای از اینکه در قرار داد مورد نظر اشارهای به این بندر شده باشد، وجود ندارد.
وقتی روزنامه نیویورک تایمز خبر مربوط به توافق ایران و چین را منتشر کرد، ظرف چند روز، رسانهها از کنار گذاشته شدن هند از طرح توسعه بندر چابهار سخن به میان آوردند. اما در این مورد نیز هیچ منبع موثق خبری از سوی رسانه ها، ارایه نشده است. البته چند رسانه فرعی هند از کنار گذاشته شدن هند از این طرح خبر داده اند، اما نه به نقل از منابع موثق، بلکه صرفا از روی نوعی نتیجه گیری از پیامد توافق میان چین و ایران.
حتی این رسانههای نیز از کنار گذاشته شدن هند از طرح احداث خط اهن مرتبط با این طرح اشاره کرده اند و نه خود طرح توسعه بندر چابهار. نکته مهمتر اینکه مقامات ایران و هند خبر مربوط به کنار گذاشته شدن دهلی نو از طرح احداث خط آهن چابهار به زاهدان را تکذیب کرده اند.
این نکته را نیز باید به خاطر داشت که هند بزرگراه زرنچ – دلاآرم را در افغانستان به اجرا درآورده است، بزرگراهی که تا شهر زرنج در نزدیکی مرز زاهدان با افغانستان امتداد یافته است. هدف هند از احداث این بزرگراه، متصل کردن چابهار به زاهدان از طریق خط آهن است تا کالاهای هند بدون نیاز به عبور از پاکستان، از طریق این خط آهن و بزرگراه، به افغانستان صادر شود. به همین علت بعید است که هند از طرح احداث این خط اهن نیز کنار گذاشته شود.
نکته دیگر اینکه هیچ دلیل قطعی وجود ندارد که در صورت امضای توافق میان ایران و چین، طرح توسعه بندر چابهار تحت تاثیر آن قرار گیرد. توسعه این طرح و زیرساختهای مرتبط با آن، طرحی سه جانبه بین هند، ایران و افغانستان است و هیچ نشانهای از اینکه در قرار داد مورد نظر اشارهای به این بندر شده باشد، وجود ندارد.
نخست اینکه تا زمانیکه امضا این توافق رسما اعلام نشده باشد نمیتوان از آن به عنوان توافق یاد کرد. این موافقتنامه ابتدا در سال ۲۰۱۹ از سوی یک نشریه نه چندان معتبر به نام "اقتصاد نفت" مطرح شد و فقط چند روزی است که رسانههای معتبر از جمله نیویورک تایمز از آن سخن به میان میآورند.
مبلغ عنوان شده برای سرمایه گذاری چین در ایران آنچنان هنگفت است که نمیتوان به راحتی آنرا باور کرد هر چند که گفته میشود مبلغ ۴۰۰ میلیارد دلار، ظرف ۲۵ سال سرمایه گذاری خواهد شد. نکته دیگر اینکه نه ایران و نه چین هنوز از این قرارداد سخنی به میان نیاورده اند و حتی در صورت امضا نیز، اجرایی شدن آن سالها طول خواهد کشید.
بیشتر بخوانید: چابهار در توسعه روابط ایران، هند و افغانستان اهمیت راهبردی دارد
بندر چابهار در واقع رقیب بندر گوادر پاکستان است که چین سرگرم توسعه آن است و چنانچه توافق میان ایران و چین صورت گیرد، نفوذ ژئوپولیتیک پاکستان بر افغانستان از میان خواهد رفت.
نکته دیگر اینکه هیچ دلیل قطعی وجود ندارد که در صورت امضای توافق میان ایران و چین، طرح توسعه بندر چابهار تحت تاثیر آن قرار گیرد. توسعه این طرح و زیرساختهای مرتبط با آن، طرحی سه جانبه بین هند، ایران و افغانستان است و هیچ نشانهای از اینکه در قرار داد مورد نظر اشارهای به این بندر شده باشد، وجود ندارد.
وقتی روزنامه نیویورک تایمز خبر مربوط به توافق ایران و چین را منتشر کرد، ظرف چند روز، رسانهها از کنار گذاشته شدن هند از طرح توسعه بندر چابهار سخن به میان آوردند. اما در این مورد نیز هیچ منبع موثق خبری از سوی رسانه ها، ارایه نشده است. البته چند رسانه فرعی هند از کنار گذاشته شدن هند از این طرح خبر داده اند، اما نه به نقل از منابع موثق، بلکه صرفا از روی نوعی نتیجه گیری از پیامد توافق میان چین و ایران.
حتی این رسانههای نیز از کنار گذاشته شدن هند از طرح احداث خط اهن مرتبط با این طرح اشاره کرده اند و نه خود طرح توسعه بندر چابهار. نکته مهمتر اینکه مقامات ایران و هند خبر مربوط به کنار گذاشته شدن دهلی نو از طرح احداث خط آهن چابهار به زاهدان را تکذیب کرده اند.
این نکته را نیز باید به خاطر داشت که هند بزرگراه زرنچ – دلاآرم را در افغانستان به اجرا درآورده است، بزرگراهی که تا شهر زرنج در نزدیکی مرز زاهدان با افغانستان امتداد یافته است. هدف هند از احداث این بزرگراه، متصل کردن چابهار به زاهدان از طریق خط آهن است تا کالاهای هند بدون نیاز به عبور از پاکستان، از طریق این خط آهن و بزرگراه، به افغانستان صادر شود. به همین علت بعید است که هند از طرح احداث این خط اهن نیز کنار گذاشته شود.
منبع: خبر آنلاین