تاریخ انتشار: ۱۱:۱۶ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
معاون گمرک ایران خبر داد:

قطع تسهیلات صادرکنندگانی که ارز خود را برنمی گردانند

معاون فنی گمرک ایران گفت: تمامی تسهیلات صادرات صادرکنندگانی که ارز صادراتی را بازنگردانده‌اند متوقف می‌شود و صادرات کالای آن‌ها در مسیر قرمز قرار می‌گیرد.
  اقتصاد۲۴- مهرداد ارونقی گفت: صادرات محصولات کشاورزی در ۳ دسته طبقه بندی می‌شود. کالا‌های اساسی که صادرات آن‌ها ممنوع است. کالا‌های ضروری که صادرات با دریافت مجوز‌ها انجام می‌شود و کالا‌های استراتژیک که صادرات آن‌ها مجاز است، اما مجوز‌های قانونی هم نیاز دارد.

معاون گمرک ایران ادامه داد: صادرات محصولات کشاورزی امسال از نظر وزنی ۳۰.۴ درصد و از نظر ارزشی ۶.۸ درصد رشد داشته است. ارونقی در خصوص برخی بخشنامه‌ها و تصمیمات یک شبه در حوزه صادرات گفت: گمرک مجری بخشنامه‌ها هست، البته برخی بخشنامه‌ها ایستایی‌هایی برای صادرات رقم می‌زند.

این مقام مسئول بیان کرد: کالا‌هایی که در مسیر سبز اظهارنامه قرار گیرند مجاز به صادرات هستند. برخی از کالا‌ها نیاز به اخذ مجوز از سوی سازمان‌های دیگر دارند. طبق بسته سیاستی بانک مرکزی تمامی تسهیلات صادرات صادرکنندگانی که ارز صادراتی را بازنگردانده‌اند متوقف می‌شود و صادرات کالای آن‌ها در مسیر قرمز قرار می‌گیرد که برخی کالا‌ها فسادپذیر هستند و گمرک سعی بر رفع مشکل این نوع کالا‌ها و صادرات آن‌ها قبل از فاسد شدن دارد.

بیشتربخوانید:چرا ارز صادراتی به کشور بازنگشت؟

وی افزود: ارزیابی کالا در محل، شبانه روزی کردن صدور کالا‌ها و رایزنی با کشور‌های طرف در زمانی که محدودیت‌های کرونایی وجود دارد از جمله اقدامات گمرک در جهت تسهیل صادرات است.
منبع: مهر
ارسال نظر