تاریخ انتشار: ۰۷:۰۲ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه در گفت‌وگو با اقتصاد۲۴:

اصلاح ساختار بودجه باید منجر به حذف حیاط خلوت بعضی از دستگاه‌ها شود

میرتاج‌الدینی گفت: در اصلاح ساختار بودجه و نوسازی نظام مالیاتی کشور یکی از مولفه‌های اصلی این است که در این شرایط به خصوص تحریم، منابع درآمدی را چگونه تامین کنیم که کشور با مشکل روبرو نشود؟ یعنی تعریف منابع درآمدی جدید و مولفه دیگر، شفاف‌کردن بودجه به‌طوری که در کنج‌ها و زاویه‌های قانون بودجه موارد غیرروشن نباشد که منجر به حیاط خلوت بعضی از دستگاه‌ها شود.

محمد آیتی، اقتصاد۲۴- یکی از محور‌های بسته اقتصاد مردمی که از سوی رییس مجلس مطرح شده است، اصلاح ساختار بودجه و نوسازی نظام مالیاتی کشور است، موضوعی که در طول سال‌های گذشته بار‌ها و بار‌ها راجع به آن سخن به میان آمده است، اما در عمل کار خاصی صورت نگرفته است.

در همین رابطه، سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با اقتصاد۲۴ درباره بسته اقتصاد مردمی که رییس مجلس مطرح کرده و در آن، اصلاح ساختار بودجه‌ریزی و نوسازی نظام مالیاتی کشور دیده شده است گفت: اصلاح ساختار بودجه یکی از رهنمود‌های مقام معظم رهبری بود که در سال گذشته نه در جلسه سران به نتیجه مشخصی رسید و نه مجلس کار را پایان داد و نه سازمان برنامه و بودجه به آن پرداخت. بنابراین، این تکلیف از دوره قبل به مجلس یازدهم رسیده است و ما باید این کار را به نتیجه برسانیم.

وی افزود: اصلاح ساختار بودجه و نوسازی نظام مالیاتی کشور یکی از موضوعات اولویت‌دار کمیسیون برنامه و بودجه است. در این اصلاح ساختار یکی از مولفه‌های اصلی این است که در شرایط به خصوص تحریم، منابع درآمدی را چگونه تامین کنیم که کشور با مشکل روبرو نشود؟ یعنی تعریف منابع درآمدی جدید و مولفه دیگر، شفاف‌کردن بودجه به‌طوری که در کنج‌ها و زاویه‌های قانون بودجه موارد غیرروشن نباشد که منجر به حیاط خلوت بعضی از دستگاه‌ها شود.

نماینده تبریز تصریح کرد: تحول در بودجه از این جهت است که یعنی حداقل برای نمایندگان، بودجه‌نویسی شفاف باشد و انتظار ما از دیوان محاسبات آینده این است که زوایای مبهم و غیرشفاف بودجه را برای نمایندگان مشخص و روشن کند. دیوان محاسبات باید بررسی کند که عملکرد دولت در مورد بودجه چگونه بوده است. تا الان دیوان محاسبات همیشه گزارش تفریغ داده است که این بخشی از رسالت دیوان محاسبات است. این سازمان باید نظر دهد که مثلاً یک ردیف بودجه‌ای که منظور شده لازم بوده یا خیر؟ زیرا نمایندگان وقت کافی ندارند که همه این جدول‌ها را بررسی کنند. دیوان محاسبات باید چشم نمایندگان باشد و بهتر می‌تواند نظر دهد که این ردیف بودجه و جدول حیاط خلوت بعضی‌ها در دستگاه اجرایی شده است یا نه؟ تا در بودجه بعدی اصلاح شود، بنابراین در ساختار بودجه نظر‌های دیوان محاسبات بسیار مهم است، چون کار نیازمند تخصص بالاست.


بیشتر بخوانید: ملزومات انقلاب در ساختار بودجه چیست؟/ خصوصی‌سازی زیر سایه انحصار


میرتاج‌الدینی اظهار داشت: نکته دیگر این است که ما در شرایط تحریم باید از دارایی‌های سرمایه‌ای کشور به‌صورت بلندمدت استفاده کنیم، یعنی باید وابستگی بودجه به نفت را جدا کنیم، چون نفت از دارایی‌های سرمایه‌ای کشور است. اگر این را در مصارف جاری هزینه کنیم غیرمنطقی و غیرعاقلانه است، اما اگر آن را به‌سمت سرمایه‌گذاری‌های مولد، توسعه عمرانی و توسعه‌های پایدار هدایت کنیم این استفاده بهینه از آن سرمایه‌ها است، بنابراین در ساختار بودجه باید منابع درآمدی ثابت و به‌صورت تهاتر برای کار‌های بزرگ مورد استفاده قرار بگیرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اصلاح ساختار بودجه و نظام مالیاتی کشور یک کار بزرگ و زمان‌بر است که اگر با خردجمعی همه تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان نظام به سرانجام برسد، بخش عمده‌ای از مشکلات اقتصادی کشور با وجود تحریم‌ها حل خواهد شد و به تبع آن، هم فساد کم می‌شود و هم کسب و کار‌ها رونق پیدا می‌کند و هم اشتغال‌زایی صورت می‌گیرد و در نهایت اوضاع و احوال معیشتی مردم هم به مراتب بهتر خواهد شد که امیدوارم با همت نمایندگان مجلس یازدهم این اتفاق مهم زودتر به واقعیت تبدیل شود.

ارسال نظر