اقتصاد۲۴ - صنعت لوازم خانگی یکی از صنایعی محسوب میشود که در زمان تحریمها و وضعیت نابسامان اقتصادی کشور، صنعتی با بازدهی مناسب محسوب میشود. این صنعت که از صنایع قدیمی کشور محسوب میشود با تنوع بسیار توانسته به یکی از سودآورترین صنایع کشور تبدیل شود. این درحالی است که این صنعت بر خلاف صنعت خودرو و نفت از حمایتها و تعرفههای دولتی برخوردار نیست؛ اما با این شرایط توانسته است به استانداردهای جهانی نزدیک شود.
این صنعت که سالهای سال تحت حکمرانی برندهای خارجی نظیر ال جی و سامسونگ و بوش و... بود، این روزها در حال دیدن رهبرانی جدید، اما با برندی داخلی است. به گفته مدیرکل دفتر صنایع برق، الکترونیک و لوازم خانگی وزارت صمت هدفگذاری که برای صنعت لوازم خانگی در سال ۹۹ شده، تولید ۱۲ میلیون و ۸۶۰ هزار دستگاه است، این درحالی است که هدفگذاری سال ۹۸ تعداد ۸ میلیون دستگاه بوده است. آمار و ارقام نشان میدهد بهدلیل تحریمها و خروج برندهای خارجی از بازار ایران، در حوزه تولید ماشین لباسشویی با افزایش تولید ۱۱۵ درصدی و در حوزه تلویزیون با افزایش تولید ۵۰ درصدی روبهرو بودهایم. هرچند ریسکهایی نظیر نوسانات نرخ بهره، سیاستهای چندگانه دولت در قبال تخصیص نرخ ارز، تحریمها و مشکلات سرمایه در گردش گریبانگیر کارخانههای فعال در این حوزه است، اما تعدادی از شرکتهای فعال با تدبیر و اقدامات مقتضی و نیز استفاده صحیح از ظرفیتهای بازار سرمایه توانستهاند سپر مستحکمی برای خود دست و پا کنند.
این صنعت که سالهای سال تحت حکمرانی برندهای خارجی نظیر ال جی و سامسونگ و بوش و... بود، این روزها در حال دیدن رهبرانی جدید، اما با برندی داخلی است. به گفته مدیرکل دفتر صنایع برق، الکترونیک و لوازم خانگی وزارت صمت هدفگذاری که برای صنعت لوازم خانگی در سال ۹۹ شده، تولید ۱۲ میلیون و ۸۶۰ هزار دستگاه است، این درحالی است که هدفگذاری سال ۹۸ تعداد ۸ میلیون دستگاه بوده است. آمار و ارقام نشان میدهد بهدلیل تحریمها و خروج برندهای خارجی از بازار ایران، در حوزه تولید ماشین لباسشویی با افزایش تولید ۱۱۵ درصدی و در حوزه تلویزیون با افزایش تولید ۵۰ درصدی روبهرو بودهایم. هرچند ریسکهایی نظیر نوسانات نرخ بهره، سیاستهای چندگانه دولت در قبال تخصیص نرخ ارز، تحریمها و مشکلات سرمایه در گردش گریبانگیر کارخانههای فعال در این حوزه است، اما تعدادی از شرکتهای فعال با تدبیر و اقدامات مقتضی و نیز استفاده صحیح از ظرفیتهای بازار سرمایه توانستهاند سپر مستحکمی برای خود دست و پا کنند.
فرصت اسثتنایی بورس برای لوازم خانگی
شرکتهای بورسی حاضر در لوازم خانگی، شامل پارس خزر (لخزر)، بوتان (لبوتان)، آبسال (لابسا)، لوازم خانگی پارس (لخانه) و پارس الکتریک (لپارس) در گروه ماشینآلات و صنایع ماشینهای اداری ایران (مادیرا) هستند.
همانطور که مشخص است در میان شرکتهای بورسی تولید محصولات نمایشی در اختیار مادیرا و لپارس است که این روزها مادیرا با در اختیار داشتن سهم بازاری ۲۸ درصدی و چشمانداز رسیدن به سهم ۳۲ درصد از بازار تلویزیون (طبق آخرین گزارش منتشره از شرکت) با محصولاتی نظیر ایکسویژن و تیسیال و لپارس با برند دیرینه خود یعنی پارس به مصاف رقبای غیر بورسی خود رفتهاند.
در محصول یخچال و یخچال فریزر نیز مادیرا با خط تولید جدید خود (البته همراه لوازم خانگی پارس با نماد لخانه که به دلیل حضور در بازار پایه و عدم ارائه گزارشهای شفاف در تحلیل نیامده است) با محصولات تی سی ال دستی بر آتش بازار یخچال در کنار محصولات با کیفیت داخلی دیگر نظیر اسنوا و گلدیران (با برند جی پلاس) و سام الکتریک (بابرند سام) دارد.
در محصول لباسشویی نیز با توجه به نیاز بازار داخل و کشش آن برای این محصول، شرکت آبسال که دارای تجربه و سابقهای مدید است، به همراه بازیگر نسبتا تازه وارد این بازار یعنی مادیرا بخشی از محصولات مورد نیاز کشور را تولید میکنند. در سه محصول فوق که غالبا نیاز بازار توسط مادیرا تامین میشود، مدیران شرکت توانستهاند با اقدامات مثبت خود و بهرهمندی صحیح از ظرفیتهای بازار سرمایه، با فروش سهام در دی ماه سال گذشته توسط سهامداران عمده و تامین نقدینگی (بدون هزینه مالی برای شرکت) برای تهیه مواد اولیه، تا حدود بسیاری از نوسانات شدید ماههای اخیر نرخ ارز در امان بمانند و به نظر میرسد با توجه به این اقدام بهموقع و با توجه به رشد حاشیه سود شرکت و کسب بیشتر سهم بازار در ماههای آتی منتظر گزارشهای خوبی از سهم باشیم.
در بخش لوازم گرمایشی از قبیل بخاریهای گازی، آبگرمکن و شوفاژ و رادیاتور همانند سابق تولیدکنندگان با قدمت بازار، پارس خزر و بوتان و آبسال، حضور دارند که با توجه به رکود فعلی در صنعت ساختمانسازی، فروش داخلی این شرکتها تا حدودی دچار افت شده است که برخی از آنها در اقدامی هوشمندانه با تمرکز بر فروش صادراتی به کشورهای همسایه و بهرهمندی از پتانسیلهای همسایگان، توانستهاند تا حدودی این افت مقداری در فروش را در مبلغ فروش جبران کنند و درراستای افزایش منفعت سهامداران خود قدم بردارند.
اما در بخش وسایل سرمایشی هم در کنار بازیگرانی همچون لخزر و لابسا که سالهای قبل حضوری پررنگ در این بازار داشتند، مادیرا هم در طرحهای توسعهای خود اقدام به خرید خطوط تولید و کسب مجوزهای لازم در راستای تولید کولرهای گازی با برند TCL کرده است تا بتواند در کنار دیگر شرکتهای حاضر توازن عرضه و تقاضای بازار را بهبود ببخشد.
همانطور که مشاهده میشود بازدهی اکثر سهمهای صنعت لوازم خانگی از ابتدای سال ۹۹ کمتر از بازده شاخص کل است. از جمله دلایل این موضوع اقبال سرمایهگذاران به سرمایهگذاری در سهام شرکتهای بزرگ و بهخصوص شرکتهای اعلام شده برای عرضه در صندوقهای ETF است.
در مورد نسبت P/ E میتوان گفت با توجه به فرضیه دلار ۲۰ هزارتومانی، نمادهای لخزر و مادیرا از بقیه نمادها جذابیت بیشتری داشته باشند، علاوه براینکه مادیرا نیز احتمالا در آیندهای نه چندان دور افزایش سرمایهای نیز خواهد داشت. اما در نماد لپارس باید برای این رشد شدید دنبال اخبار و شایعاتی خارج از تحلیل روند عملیاتی شرکت بود.
این نسبت نشاندهنده دورنمای انتظاری سهامداران نسبت به عملکرد آینده شرکت، با توجه به عملکرد گذشته سهم است. این قیاس میتواند نمادهایی با نسبتهای پایینتر، دارای طرحهای توسعهای بیشتر، دارای هزینههای مالی کمتر، انضباط مالی بیشتر و دارای روند سودسازی بهتر را جذابتر نشان دهد.
در نهایت بهنظر میرسد با توجه به بررسی نسبتها و عقبافتادگیهای برخی از نمادهای گروه و همچنین توجه به طرحهای توسعهای شرکتها و استراتژیهای اتخاذشده در بازیگران این صنعت شانس رشد نمادهایی نظیر مادیرا و لخزر در میان مدت بیشتر از بقیه باشد. لازم به توضیح است این بررسیها بر اساس تحلیل و دریچه نگاه تحلیلگر است و هیچگونه سیگنالی برای خرید یا فروش نیست.
همانطور که مشخص است در میان شرکتهای بورسی تولید محصولات نمایشی در اختیار مادیرا و لپارس است که این روزها مادیرا با در اختیار داشتن سهم بازاری ۲۸ درصدی و چشمانداز رسیدن به سهم ۳۲ درصد از بازار تلویزیون (طبق آخرین گزارش منتشره از شرکت) با محصولاتی نظیر ایکسویژن و تیسیال و لپارس با برند دیرینه خود یعنی پارس به مصاف رقبای غیر بورسی خود رفتهاند.
در محصول یخچال و یخچال فریزر نیز مادیرا با خط تولید جدید خود (البته همراه لوازم خانگی پارس با نماد لخانه که به دلیل حضور در بازار پایه و عدم ارائه گزارشهای شفاف در تحلیل نیامده است) با محصولات تی سی ال دستی بر آتش بازار یخچال در کنار محصولات با کیفیت داخلی دیگر نظیر اسنوا و گلدیران (با برند جی پلاس) و سام الکتریک (بابرند سام) دارد.
در محصول لباسشویی نیز با توجه به نیاز بازار داخل و کشش آن برای این محصول، شرکت آبسال که دارای تجربه و سابقهای مدید است، به همراه بازیگر نسبتا تازه وارد این بازار یعنی مادیرا بخشی از محصولات مورد نیاز کشور را تولید میکنند. در سه محصول فوق که غالبا نیاز بازار توسط مادیرا تامین میشود، مدیران شرکت توانستهاند با اقدامات مثبت خود و بهرهمندی صحیح از ظرفیتهای بازار سرمایه، با فروش سهام در دی ماه سال گذشته توسط سهامداران عمده و تامین نقدینگی (بدون هزینه مالی برای شرکت) برای تهیه مواد اولیه، تا حدود بسیاری از نوسانات شدید ماههای اخیر نرخ ارز در امان بمانند و به نظر میرسد با توجه به این اقدام بهموقع و با توجه به رشد حاشیه سود شرکت و کسب بیشتر سهم بازار در ماههای آتی منتظر گزارشهای خوبی از سهم باشیم.
در بخش لوازم گرمایشی از قبیل بخاریهای گازی، آبگرمکن و شوفاژ و رادیاتور همانند سابق تولیدکنندگان با قدمت بازار، پارس خزر و بوتان و آبسال، حضور دارند که با توجه به رکود فعلی در صنعت ساختمانسازی، فروش داخلی این شرکتها تا حدودی دچار افت شده است که برخی از آنها در اقدامی هوشمندانه با تمرکز بر فروش صادراتی به کشورهای همسایه و بهرهمندی از پتانسیلهای همسایگان، توانستهاند تا حدودی این افت مقداری در فروش را در مبلغ فروش جبران کنند و درراستای افزایش منفعت سهامداران خود قدم بردارند.
اما در بخش وسایل سرمایشی هم در کنار بازیگرانی همچون لخزر و لابسا که سالهای قبل حضوری پررنگ در این بازار داشتند، مادیرا هم در طرحهای توسعهای خود اقدام به خرید خطوط تولید و کسب مجوزهای لازم در راستای تولید کولرهای گازی با برند TCL کرده است تا بتواند در کنار دیگر شرکتهای حاضر توازن عرضه و تقاضای بازار را بهبود ببخشد.
همانطور که مشاهده میشود بازدهی اکثر سهمهای صنعت لوازم خانگی از ابتدای سال ۹۹ کمتر از بازده شاخص کل است. از جمله دلایل این موضوع اقبال سرمایهگذاران به سرمایهگذاری در سهام شرکتهای بزرگ و بهخصوص شرکتهای اعلام شده برای عرضه در صندوقهای ETF است.
در مورد نسبت P/ E میتوان گفت با توجه به فرضیه دلار ۲۰ هزارتومانی، نمادهای لخزر و مادیرا از بقیه نمادها جذابیت بیشتری داشته باشند، علاوه براینکه مادیرا نیز احتمالا در آیندهای نه چندان دور افزایش سرمایهای نیز خواهد داشت. اما در نماد لپارس باید برای این رشد شدید دنبال اخبار و شایعاتی خارج از تحلیل روند عملیاتی شرکت بود.
این نسبت نشاندهنده دورنمای انتظاری سهامداران نسبت به عملکرد آینده شرکت، با توجه به عملکرد گذشته سهم است. این قیاس میتواند نمادهایی با نسبتهای پایینتر، دارای طرحهای توسعهای بیشتر، دارای هزینههای مالی کمتر، انضباط مالی بیشتر و دارای روند سودسازی بهتر را جذابتر نشان دهد.
در نهایت بهنظر میرسد با توجه به بررسی نسبتها و عقبافتادگیهای برخی از نمادهای گروه و همچنین توجه به طرحهای توسعهای شرکتها و استراتژیهای اتخاذشده در بازیگران این صنعت شانس رشد نمادهایی نظیر مادیرا و لخزر در میان مدت بیشتر از بقیه باشد. لازم به توضیح است این بررسیها بر اساس تحلیل و دریچه نگاه تحلیلگر است و هیچگونه سیگنالی برای خرید یا فروش نیست.
منبع: دنیای اقتصاد