تاریخ انتشار: ۰۷:۰۳ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
سخنگوی کمیسیون انرژی در گفت‌وگو با اقتصاد۲۴ تشریح کرد؛

جزئیاتی از طرح جدید مجلس برای سهمیه‌بندی بنزین/ تغییر الگوی سهمیه‌ از خودرو به خانواده

مالک شریعتی‌نیاسر گفت: اگر سهم هر فرد در روز ۰.۷ لیتر بنزین باشد برای دارنده کدملی، این عدد در روز‌های ماه ضرب می‌شود. یعنی اگر ماه ۳۰ روزه باشد می‌شود ۲۱ لیتر و اگر مثلاً خانواده‌ای ۵ نفره باشد، ۱۰۵ لیتر بنزین سهم آن‌ها است.

محمد آیتی، اقتصاد۲۴- از آبان ۹۸ که دولت به یکباره و در بی‌اطلاعی محض مجلس و در جلسه سران قوا تصمیم به افزایش قیمت بنزین گرفت تا امروز مرتباً شاهد صحبت‌هایی از سوی برخی نمایندگان هستیم که هدفی که غیر از مسیر در پیش گرفته دولت را دارند.

در بین طرح‌های گوناگون بنزینی که احساس می‌شود چندان عملیاتی نباشد، یک طرح بیش از همه جدی شده است و شاید تا چند هفته آینده در صحن مجلس اعلام وصول شود.

مالک شریعتی‌نیاسر، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در خصوص این طرح به اقتصاد۲۴ گفت: آنچه اکنون در حال اجراست، یعنی سهمیه بنزین ۱۵۰۰ تومانی و آزاد ۳۰۰۰ تومانی نیازمند اصلاحاتی است که در شرایط فعلی می‌توان بخشی از آن را دنبال کرد. طرحی که تاکنون توسط ما پیگیری شده است و بنده جزو پیشنهاد دهنده‌های آن هستم این است که نحوه سهمیه‌بندی بنزین بر اساس خودرو باید تغییر پیدا کند و بشود سهمیه براساس کدملی و خانوار و عملاً هر سرپرست خانواری به تعداد اعضای خانواده‌اش بتواند سهمیه بنزین یارانه‌ای داشته باشد که روی کارت بانکی او شارژ شود.

وی افزود: به طور مثال اگر سهم هر فرد در روز ۰.۷ لیتر بنزین باشد برای دارنده کدملی، این عدد در روز‌های ماه ضرب می‌شود، یعنی اگر ماه ۳۰ روزه باشد می‌شود ۲۱ لیتر و اگر مثلاً خانواده‌ای ۵ نفره باشد، ۱۰۵ لیتر بنزین سهم آن‌ها است. در این روش افراد چه خودرو نداشته باشند و چه یک یا بیشتر خودرو داشته باشند بر این اساس که به عدالت شباهت دارد، سهمیه بنزین یارانه‌ای خود را دریافت می‌کنند. حال اگر کسی خواست از همه یا بخشی از این سهمیه خود استفاده نکند یا اصلاً خودرو نداشت که بتواند استفاده کند این سهمیه برای او حفظ می‌شود و در پایان ماه در سیستم قابل انتقال که باید در سامانه اتفاق بیفتد شرایطی برایش مهیا می‌شود که بتواند آن را به دیگری بفروشد. در این روند قاعدتاً افراد باید کمی ارزان‌تر از بنزین آزاد سهم خود را بفروشند که مشتری پیدا کنند و به نوعی یارانه بنزین خود را نقد کند.

نماینده تهران در مجلس تصریح کرد: از طرفی اگر افراد از سهمیه خود استفاده نکردند و نخواستند بفروشند این سهمیه  در پایان ماه به حساب شرکت پالایش و پخش برمی‌گردد و معادل ریالی آن روی کارت بانکی سرپرست خانوار با حساب هر لیتر ۱۵۰۰ تومان شارژ می‌شود تا آن خانواده معادل این رقم بتواند خرید کالا داشته باشد که در این روش، چون پول نقد داده نمی‌شود اثرات تورمی هم به‌جا نخواهد گذاشت.


بیشتر بخوانید: واکنش یک اقتصاددان به برنامه مجلس برای افزایش یارانه بنزین: طرح، پوپولیستی است/ مجلس از بودجه خود بکاهد/ به فکر اصلاح اساسی اقتصاد باشید


شریعتی اظهار داشت: این راهکار ما باعث افزایش عدالت در وضعیت فعلی است، اما موضوع بعدی این است که اصلاح نظام یارانه‌ای کشور نیازمند کاری بزرگ است که یارانه انرژی در آن شاخص است، ولی مقدماتی نیازی دارد که در این یک سال پیشرو شدنی نیست و از این‌رو ما به‌دنبال اصلاح سهمیه‌بندی بنزین از خودرو به خانواده هستیم.

این عضو کمیسیون انرژی در پاسخ به اینکه صحبت‌های دیگری که درباره تغییر وضعیت سهمیه بنزین مطرح شده است در چه شرایطی قرار دارد؟ گفت: من صحبت‌های دیگر را دنبال نمی‌کنم، چون آن طرح‌ها برای دولت بار مالی دارد و مغایر با قانون اساسی است و اگر هم جدی شود، در نهایت رد خواهد شد. ما طرح خود را به هیات‌رییسه ارائه کردیم و از آنجا به معاونت قوانین رفته و بررسی شده و ان‌شاالله به‌زودی اعلام وصول خواهد شد. امیدوارم با جو حاکم بر مجلس این طرح تصویب و عملیاتی شود.

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
سالروز
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
اگر. بکنی......عالی. ..ممنون....
علی شادیا
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
اگرسهمیه هر کس به خودش بدن خیلی بهتره
ناشناس
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
همه کارهاتون مسخره است
ارسال نظر