تاریخ انتشار: ۰۷:۰۳ - ۲۹ مرداد ۱۳۹۹
نایب‌رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با اقتصاد۲۴ مطرح کرد؛

دهک‌های پایین حتی به گوشت با ارز نیما هم دسترسی ندارند/ تخصیص سهمیه کالا‌های اساسی در حساب یارانه‌ها

میرتاج‌الدینی گفت: وقتی گوشت با ارز نیمایی در بازار توزیع می‌شود باید توجه داشت خیلی از افراد جامعه که جزو دهک‌های پایین محسوب می‌شوند نمی‌توانند گوشت را حتی با قیمت ارز نیمایی تهیه کنند.

محمد آیتی، اقتصاد۲۴- بار‌ها شده که از طریق رسانه‌ها دیده و شنیده‌ایم که مسئولان مختلف اعلام می‌کنند در تامین کالا‌های اساسی جامعه مشکلی کشور را تهدید نمی‌کند، اما موضوع حائز اهمیت‌تر از اینکه کالا‌های اساسی به وفور باشد یا نه، قیمت آن‌هاست که مرتباً در حال افزایش است.

سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی، نایب‌ رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در این زمینه به اقتصاد۲۴ گفت: دولت در راستای تامین کالا‌های اساسی مشکل جدی ندارد، ولی دو مشکل عمده پیرامون این موضوع است؛ اول، نبود توزیع عادلانه و دوم، قیمت بالای کالاها.

وی افزود: همه مردم انتظار دارند کالا‌های اساسی براساس عدالت در کشور توزیع شود تا همگان بتوانند از آن بهره ببرند. اینکه کالا‌های اساسی تولید و یا وارد شوند و بگوییم کشور در این رابطه مشکلی ندارد، اما به دست عده‌ای در اقصی نقاط کشور نرسد یک ضعف بزرگ است. زمانی دولتمردان در این آزمون سربلند بیرون می‌آیند که کالا‌ها به دست مردم در دوردست‌ترین نقاط کشور هم برسد.

نماینده تبریز تصریح کرد: از سوی دیگر، قیمت بالای کالا‌ها و افزایش مداوم آن، قدرت خرید مردم را به حداقل رسانده است. وقتی گوشت با ارز نیمایی در بازار توزیع می‌شود باید توجه داشت خیلی از افراد جامعه که جزو دهک‌های پایین محسوب می‌شوند نمی‌توانند گوشت را حتی با قیمت ارز نیمایی تهیه کنند. دولت باید برای این مشکل که البته خیلی هم مهم است، فکری کند.


بیشتر بخوانید: بازگشت به دهه ۶۰ در دهه ۹۰؟!/ کوپن یا پول نقد؛ کدامیک به کمک فقرا می‌آید؟/ هشدار درباره احتمال وقوع فساد و رانت


نایب‌ رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار داشت: ما در کمیسیون برنامه و بودجه طرح «تامین دسترسی آسان کالا‌های اساسی برای اقشار متوسط و پایین جامعه» را در دست بررسی داریم. در این طرح، هدف افرادی هستند که دولت برای آن‌ها یارانه معیشتی واریز می‌کند. ما باید شرایطی را فراهم کنیم که مردم به آسانی بتوانند به کالا‌های اساسی زندگی خود دست پیدا کنند. یک فوریت این طرح در صحن مجلس تصویب و همچنین کلیات آن در کمیسیون برنامه و بودجه هم رای آورد و حال ما در کمیسیون در حال بررسی جزئیات آن هستیم و در همین راستا جلساتی را با نمایندگان دستگاه‌های دولتی برگزار کردیم.

میرتاج‌الدینی در ادامه عنوان کرد: اگر طرح نهایی و تصویب شد، دولت می‌باید در کارتی که یارانه افراد را واریز می‌کند، سهمیه کالا‌های اساسی آن‌ها را شارژ کند یا اعتباری در اختیار آن‌ها قرار دهد تا افراد بتوانند کالا‌ها را از فروشگاه‌هایی که دارای کد اقتصادی هستند تهیه کنند. باید توجه داشت این اعتبار تنها برای خرید کالاست و قابلیت نقدشوندگی ندارد.

ارسال نظر