صنعت فولادسازی کشور همواره با فراز و نشیب های مختلف درگیر بوده است تا جایی که بخشنامه ها و قوانین بسیاری مانع توسعه این صنعت شده است و هر روز فعالان زنجیره فولاد کشور جلسات مختلف با مقامات و مسئولان مرتبط با این بخش برگزار می کردند تا در راستای رفع این مشکلات اقدامات جدیدی صورت بگیرد .
کاهش قيمت جهانی محصولات فولادی، افزايش واردات ناشی از افزايش حجم توليد در سطح بين المللی، اشباع بازار و مازاد توليد، محدوديت در صادرات، افزايش هزينه تمام شده توليد ناشی از افزايش هزينه انرژی، نيروی کار و...، روند کاهشی قيمت فروش محصولات، بالا بودن نرخ بهره تسهيلات بانکی، عدم توسعه زيرساختهای کشور متناسب با چشم انداز ترسيم شده صنعت فولاد و حالا نبود متولی دلسوز برای کاهش این معضلات، زنجیره تولید فولاد را به چالش کشانده است.
درحالی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با انتشار بیانیه ای حمایت خود از حسین مدرس خیابانی برای تصدی مسئولیت وزارت صمت را اعلام کردند که نمایندگان مجلس، یازدهم 22 مرداد با تصدی خیابانی بر وزارت صمت مخالفت کردند و به گزینه پیشنهادی رییس جمهوری برای تصدی این وزارتخانه رای اعتماد ندادند و بدین ترتیب یکی از مهمترین و کلیدیترین وزارتخانههای کشور که در خط مقدم مقابله با کارزار فشار حداکثری آمریکا، تامین نیازهای کشور در شرایط کرونایی و تحقق جهش تولید قرار دارد، همچنان بلاتکلیف بماند.
22 اردیبهشت 1399 بود که رئیس جمهور طی اقدامی بیسابقه رضا رحمانی را عزل و طی حکمی حسین مدرس خیابانی را به سرپرستی وزارت صنعت، معدن و تجارت منصوب کرد.
آن طور که از رفتارهای سرپرست سابق وزارت صمت پیدا بود به نظر می رسید برای باقی ماندن در وزارتخانه انتخاب شده است؛ آنچنان تیم وزارت قبلی را برکنار کرده و افراد جدیدی را به جایگزینی آنها منصوب کرده است که گویا نسبت به جایگاه خود اطمینان دارد، از جمله اینکه در این چند ماه افراد زیادی از جمله رئیس سازمان گسترش و نوسازی، معاونت معادن و صنایع معدنی، دبیر ستاد تنظیم بازار، مدیر کل امور استانها و چندین مدیر دیگر را برای سمتهای مختلف منصوب کرد.
از طرفی دست دست کردنهای دولت و زمان کوتاه باقی مانده تا پایان کار شرایط بهتری را برای مدرس خیابانی به وجود آورده بود.
اما نتیجه همه این اقدامات منجر به خالی ماندن صندلی وزیر در بزرگترین و حجیم ترین وزارتخانه که نقش اساسی در جهش تولید را بر عهده دارد، شده است.
توسعه صنعت فولاد بدون وزیر !
زمانی که وزارت صمت وزیر و سرپرست داشت، تولیدکنندگان و فعالان بخش صنعت فولاد همواره با برگزاری جلسات و درخواست حمایت برای تولید و توسعه زنجیره فولاد، به دنبال حل مشکلات متعدد در این بخش بودند اما امروز تکلیف این بخش بزرگ صنعتی کشور چیست؟!در همین رابطه بهادر احرامیان، نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد در گفتگو با اقتصاد 24 گفت: امروز نیاز به حل مشکلات زنجیره فولاد بیشتر از گذشته احساس میشود، چراکه این بخش با توجه به ظرفیت های بالا در تولید می تواند منبع و جایگزین مطمئنی برای ارزهای نفتی به کشور باشد .
بیشتر بخوانید: چالشهای صنعت فولاد در پیچ تصمیمگیریها/ سال سخت در انتظار فولادیها
نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: حدود یکسال از عمر دولت دوازدهم باقی نمانده است و در این زمان با توجه به مراحل قانونی انتخاب سرپرست جدید وزارت صمت زمان بسیار کمی فرصت مانده است. از این رو شاید تا پایان دولت وزیری برای این وزارتخانه انتخاب نشود .
احرامیان ادامه داد: سرپرست از لحاظ قانونی مسئول وزارتخانه محسوب نمی شود و برای اداره چنین وزاتخانه ای، وزیر با تمام اختیارات قانونی مهمترین گزینه است درغیر این صورت صنعت فولاد کشور بدون برنامه و هدف فلج می شود.
این فعال اقتصادی در بخش فولاد گفت: تولید همواره با مشکلات زیادی دست به گریبان است و قطعا باید فردی به عنوان وزیر پاسخگوی مشکلات باشد و در نهایت بتواند برای بخش تولید کشور دلسوزانه درصدد حل چالش ها باشد. نباید با اهمال کاری ها توان تولید را از صنعت فولاد کشور بگیرند .
انباشت مشکلات در وزارت صمت، وضعیت خوبی را رقم نزده است
نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد تاکید کرد: انباشت مشکلات در وزارت صمت، وضعیت خوبی را رقم نزده و برای تولید شرایط مناسبی نیست . ما به عنوان متولیان صنعت فولاد نیازمند ثبات مدیریت برای این بخش هستیم. در واقع داشتن وزیر برای وزارت صمت به مراتب بهتر از نبود آن است .
به گفته احرامیان، فولادی ها به شدت نگران آینده این صنعت به ویژه در تامین مواد اولیه خود هستند از این رو باید بدون فرافکنی فکری به حال این صنعت شود . در حال حاضر بیشترین نگرانی ما از عدم حمایت لازم داخلی است و انتظار می رود با توجه به وضعیت اقتصادی کشور فولاد بطور ویژه حمایت شود.
این فعال اقتصادی در بخش صنعت فولاد می گوید: با مدیریت درست زنجیره فولاد یعنی با توجه به نیاز این بخش به بخشنامه ها، قوانین و دستورالعمل های توسعه ای نه ضد توسعه، علاوه بر اینکه ظرفیت تولید ۵۵ میلیون تن فولاد تا ۱۴۰۴ محقق خواهد شد، در زمینه تامین مواد اولیه مورد نیاز صنعت فولاد نیز مشکلی نخواهیم داشت، مشکلاتی که امروز به معضل بزرگ تبدیل شده است .
احرامیان یادآور شد: همانطور که بارها بر آن تاکید شده است، نیاز صنعت فولادسازی کشور تنها به دست متولیان آن در وزارت صنعت قابل رفع است. امروز برای ما مشخص کنند قرار است مشکلات فولادی ها را چگونه حل کنند و برای حال و آینده این صنعت چه برنامه ای دارند؟ توسعه صنعت فولاد قطعاً بدون مداخلات سیاسی رقم می خورد در غیر این صورت تنش های سیاسی می تواند به این بخش آسیب برساند.
نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد در پایان تاکید کرد: بخش های مختلف صنعت به ویژه صنعت فولادسازی کشور نیاز به برنامه ریزی های دقیق و کارآمد دارد از این رو وزارت صمت باید با مدیریت صحیح، بهترین راهکار را برای این بخش درنظر بگیرد چراکه زنجیره فولاد کشور و سایر بخش های تولیدی باید به دور از هرگونه تنش سیاسی مسیر خود را طی کنند .