اقتصاد۲۴ - حجت الاسلام و المسلمین ناصر نقویان در عزاداری شب سوم ماه محرم در منزل حجت الاسلام و المسلمین موسوی لاری در خصوص مکتب امام حسین (ع) گفت: امام حسین (ع) مرزهای دینداری که ما درست کردیم را شکانده بود. مسیحی، سنّی و شیعه در لشکرش بود و هرکس دلباخته حقیقت بود با خودش آورده بود.
این پژوهشگر مسائل دینی با بیان اینکه طبق آیات قرآن ما دو نوع حیات داریم، تصریح کرد: یکی حیات مادی است که قرآن به آن هم احترام گذاشته و آن را هم به رسمیت شناخته و نام بسیاری از سورههای قرآن، مثل نمل، نحل، شمس، نساء و... با حیات مادی تطابق دارد و ۹۰ درصد آنها نام مظاهری است که ما در دنیا با آنها سروکار داریم و پیامبرانی که فرستاده برای مردم همین دنیا است.
وی افزود: آن سوی حیات یک حیات معنوی است که قرآن اسم آن را «حیات طیبه» گذاشته است. فرمود دعوت پیامبر احیاگر است. مثل اینکه خداوند این زندگی را به رسمیت نمیشناسد و اصل حیات آنجا است؛ لذا شاید بشود حرکت سیدالشهدا (ع) را اعاده و احیای حیات معنوی دانست. جامعهای که میرفت رو به مرگ برود و دوباره یک احیاگری باید خونهای تازهای در این رگها به جریان بیندازد.
نقویان تأکید کرد: سیدالشهدا (ع) حرکتی انجام داد تا این جامعه رو به مرگ را زنده کند؛ و زنده کرد. یک شوک معنوی وارد کرد و اگرچه مقداری طول کشید، اشکالی هم ندارد. دوره نقاهتی گذشت تا امروز اگر از جوانمردی سخنی میشنوید، از حقگویی کلمهای به گوشتان میخورد، از حق طلبی گروهی میبینید و از گذشت و مهربانی و ایثارگری و جمع گرم خانواده، همه ریشه در آن حرکت دارد و از آنجا سرچشمه و پرتو میگیرد.
وی در خصوص شاخصها و ویژگیهای حیات معنوی گفت: خیلی افراد مرده اند و خودشان خبر ندارند؛ «بر آن نمرده به فتوای من نماز کنید». اینها گور متحرک هستند و دارند میچرخند. امیرالمؤمنین (ع) در ابتدای عهدنامه مالک میفرماید، من تو را برای چهار کار اصلی فرستاده ام.
این خطیب دینی تأکید کرد: شهر مسلمانی باید آباد باشد و برای آبادی آن هم کسی نباید آمار دهد که نسبت به زمان شاه آنقدر رشد کرده ایم. اگر شاه هم سر از گور در بیاورد میگوید ما نسبت به زمان قاچار آنقدر رشد کردیم. باید ببینیم اقتضای زمانه چیست؛ جاهای دیگر چقدر رشد کرده اند و ما همان طور پیش برویم.
دبیر سابق هیأت عالی گزینش کشور با تأکید بر اینکه دین نیامده که فقط آخرت مردم را درست کند، اظهار داشت:، چون آخرت زیبا و آباد از تونل دنیای زیبا و آباد میگذرد. دنیایی که در آن دروغ نیست میتواند ماکتی از بهشت باشد. دنیایی که من مجبور شوم برای معیشتم دروغ بگویم، کلاه سر دیگری بگذارم، کار ناشایست انجام دهم، درآمد نامشروع داشته باشم، معلوم است که از این دنیای خراب آخرت خراب در میآید. چون خیلی از فرمولهای آخرت فرمولهای دنیا است. همچنان که آب در دنیا سرازیر میرود، آنجا هم سرازیر میرود، اینجا درخت هست و آنجا هم درخت هست.
وی افزود: حیات مادی به رسمیت شناخته شده، ولی این حیات مادی اول و آخر قصه نیست. آیات ۱۵۱ و ۱۵۲ سوره انعام میگوید دستورالعملهایی هست که اگر به آنها عمل کردید بالا میروید. اول میگوید شرک نورزید. یک زمانی مصداق شرک سنگ و چوب پرسیدن بود. شرکهای خیلی دقیقتر و ظریف تری داریم. هیچ کس در مقابل شیطان سجده نمیکند، ولی اینکه داری کار شیطانی انجام میدهی یعنی داری شیطان را میپرستی. به قرینه مقابله پرستش خدا هم فقط به سجده کردن نیست.
نقویان ادامه داد: باطن من را بشکافند میبینند شرک محض است. هوا و هوس پرستی، پول پرستی، مقام پرستی، قدرت پرستی، مدرک پرستی، عنوان آکادمیک پرستی، چقدر اینها را میپرستیم؟ اگر میخواهیم در این منظومه حرکت کنید اول باید شرک را از درونتان بیاورید و کسی که حرف اول و آخر را میزند خدا باشد. سرسوزن و لحظهای نباید شرک بورزید؛ چون کار را خراب و آلوده میکند.
وی گفت: آیه سوره انعام بعد میگوید «و بالوالدین احسانا». یعنی از خدا میآید در خانواده قرار میگیرد. امروز یکی از مصیبتهای غرب به هم ریختن چهارچوب خانواده است. چه زمانی و خانواده تشکیل میشود؟ بچهها کجا است؟ آلمانیها علاوه بر خانه سالمندان خانهای درست کرده اند و به آن «خانه مرگ» میگویند. قرآن میگوید پدر و مادر محترم و واجب الاحسان هستند. من خبر دارم که بعضی از پدر و مادرها وظیفه پدر و مادری را خوب انجام نمیدهند و بچهها ناراحت هستند. اما فرزند اینجا حق مداخله و عکس العمل ندارد.
این پژوهشگر مسائل دینی اظهار داشت: هرکس به بندگان خدا کمک میکند بداند که دارد کار خدایی میکند. همه را مثل برادر خواهر خود بدان. فرضا کارمندی که ارباب رجوع دارد، اگر همه را مثل خواهر و برادر خود بداند کارشان را چطور راه میاندازد؟ شخصی نزد امام صادق (ع) آمد و گفت مالیات سنگینی بر من وضع کرده اند. حضرت فرمود استاندار فعلی از شیعیان ما است؛ کار تو درست میشود. حضرت خطاب به آن والی نوشت «برادرت را خوشحال کن، خدا خوشحال میشود». آیا این اتفاق افتاده که ما در جامعه این جور نگاه کنیم؟ ما علی رغم مشکلاتی که داریم، خوبیهایی در این کشور داریم که باید قدر آنها را بدانیم.
وی افزود: تربیت مخصوص پدر و مادر و این کانون است. یکی از ویژگیهای عاشورا این است که سیدالشهدا (ع) خانوادگی آمده است. با اینکه حضرت میدانست کار را با او به جنگ میکشانند، میخواهد نشان دهد ما خانوادهای هستیم که هرگز دست همدیگر را رها نمیکنیم. این چه درسی برای امروز است؟ بعضی زندگیها دو کلمه بیشتر نیست؛ «درخواست» و اگر نشد، «دادخواست». اگر فرهنگ ایثار خانوادگی که حسین جان همه جا با تو هستیم و اگر تو کشته شدی ما هم به اسارت میرویم، این همدردی و همدلی، شکل بگیرد بسیاری از مشکلات زندگیهای امروز حل میشود.
نقویان با تأکید بر اینکه باید اگر بخواهیم دین را به روزرسانی کنیم، گفت: اگر بخواهیم دین با جوانان امروز ارتباط برقرار کند باید آن را به روزرسانی کنیم و زبان روز برای آن پیدا کنیم. دینی که به زبان ۷۰۰ سال پیش حرف بزند، معلوم است که امروز مخاطب ندارد. از دین یک چهره زیبا بسازید؛ چون همه دین سخن از زیبایی است. یکی از سالها من یک دهه در خصوص «حُسن در قرآن» صحبت کردم. بالاترین صفتی که یک عمل باید داشته باشد تا خدا آن را قبول کند، حُسن است.
وی تأکید کرد: قرآن میگوید بچههای خود را نکشید. ولی آیا امروز فقط کشتن بچه است؟! با درست نکردن شغل چقدر شخصیت داریم میکشیم؟ یک کسی ابوالمشاغل است و ۳۵ شغل دارد؛ پنج شغل خود را به دیگری بده، تو داری او را میکشی.
ما خیلی کارها میکنیم که یک نوع مرگ است. چرا میترسی که اگر امام جماعتی را از دست بدهم چه میشود؟ این هم ترس روزی است که ما گرفتارش هستیم. قرآن میگوید ما داریم هستی را گسترش میدهیم. تو نترس، جا گیر تو میآید و موقعیت و پست به تو میرسد و جایگاه پیدا میکنی. اگر جامعه این نگاه را پیدا کند، واقعا همان حیات معنوی را پیدا میکند.
دبیر سابق هیأت عالی گزینش کشور گفت: روایت است که کسی از امام سجاد (ع) پرسید جمیع شرایع دین چیست؟ حضرت میفرماید «صدق الحدیث، اداء الأمانه و قول الحق». حرف حساب همه ادیان همین است؛ چون همه ادیان را خدا فرستاده است. روی قضا نشدن نماز صبح خیلی حساس هستیم، ولی روی صداقت حساس نیستیم. یک وقتی به ستاد اقامه نماز پیشنهاد دادم که حالا چند وقت هم «ستاد اقامه صدق» در کشور راه اندازی کنید؛ ببینیم کدام بیشتر کشور را آباد میکند. یک کاری کنیم در این کشور کسی حاضر نباشد به دیگری دروغ بگوید. آیا پیشرفت نمیکنیم و اوضاع ما بهتر نمیشود؟!
وی با اشاره به اینکه در حدیث هست که شرب خمر کلید گناهان است، گفت: وقتی مست شدی استنادها عوض میشود. اگر در حالت مستی کار خوبی انجام بدهی، میگویند مست بود، ولی اگر عربده کشی کردی و چاقو در شکم کسی کردی میگویند تو کرده ای. در آن روایت میگوید کلید همه گناهان شرب خمر است و دروغگویی از این بدتر است.
نقویان اظهار داشت: تلاش کنیم ببنیم حیات معنوی مورد نظر سیدالشهدا (ع) را در جامعه پیاده کنیم؟ اگر به هیأت رفتیم باید حسینی شویم و بیرون بیاییم؛ ولی اکثرا هیأتی میشویم و بیرون میآییم. باید ببینیم سیدالشهدا (ع) با چه هدفی این کار را کرد و چه حرفی را میخواست در جامعه بپروراند. اینکه ما برای او عزاداری بکنیم یا نکنیم برای او چه فرقی میکند؟! اگر همه عالم و آدم به خورشید پشت کنند به اندازه سر سوزنی در درخشش او اثر نمیکند و همه هم به او روی کنند چیزی به او اضافه نمیشود. فقط این ما هستیم که اگر به این خورشید حقیقت روی کردیم جان ما گرم و یخهای وجود ما ذوب میشود و از انجماد در میآییم و اگر ندای «هل من ناصر» او را رد کردیم، منجمد میشویم و از بین میرویم.
وی در پایان گفت: خوش به حال کسانی که یک پرچم از حسین (ع) بلند میکنند. میخواهند بگویند حسین جان میشود ما هم این توفیق را داشته باشیم که کمی از حرارت وجود تو به ما هم برسد و یخهای وجود ما هم ذوب و عیبهای ما هم برطرف شود؟ وقتی به دریا میروی بالأخره چیزی به تو میرسد. حسین (ع) همیشه تازه است و هر ساله نو میشود. باز این چه شورش است که در خلق عالم است؟
منبع: جماران