تاریخ انتشار: ۱۳:۴۲ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۳ نظر

آقای میثاقی، اعداد دروغ نمی‌گویند!

 مجری برنامه «فوتبال برتر» می گوید آماری که از بیننده این برنامه منتشر می شود، خنده دار است.

اقتصاد۲۴ - دوشنبه‌شب و سه‌شنبه صبح، دو اظهارنظر از محمدحسین میثاقی مجری برنامه «فوتبال برتر» منتشر شد که واکنش‌هایی را برانگیخت. میثاقی دوشنبه‌شب روی آنتن زنده برنامه «فوتبال برتر»، در حالی که داشت درباره آمارهای عجیب‌وغریب در لیگ دسته دوم فوتبال صحبت می‌کرد، گفت: «...آمارها را ببینید، خنده‌تان می‌گیرد؛ دقیقا شبیه آمار برنامه‌های تلویزیونی که ارائه می‌شود، چند تا بیننده و اینا...».


بیشتر بخوانید:‌وکیل سوئیسی از پرونده ویلموتس کنار رفت


دوشنبه‌شب و سه‌شنبه صبح، دو اظهارنظر  از محمدحسین میثاقی در روزنامه جام‌جم منتشر شد که مضمونی مشابه داشت. او این بار با مقایسه این آمارها با نظرسنجی‌های AFC -که منطق آن‌ها زیر سؤال است- گفت: «به نظر من آماری که از بیننده فوتبال برتر بود، خنده‌دار است. کسی که این آمار را می‌بیند، می‌تواند قهقهه بزند. این زوم فقط روی فوتبال برتر است. تنها آماری که از آمار AFC خنده‌دارتر است، همین است که درباره فوتبال برتر پخش می‌شود... ببخشید اعداد که دروغ نمی‌گویند. فیدبک برنامه در شبکه‌های اجتماعی مشخص است.» مشابه این اظهارنظرها از سوی این مجری، پیشتر هم گفته شده است.

یک مجری با استعداد

صحبت کردن درباره محمدحسین میثاقی، بدون اشاره به فرامتن و افتادن در دوقطبی‌ها، بسیار سخت است، اما بگذارید ابتدا تکلیف‌مان را درباره او روشن کنیم. محمدحسین میثاقی بی‌شک یک مجری با استعداد است و خروجی نسبتاً با کیفیتی روی آنتن ارائه می‌کند. در این موضوع تردیدی نیست. میثاقی چه زمانی که گزارشگر و گفت‌وگوکننده آیتم‌ها بود، چه بعدتر که «فوتبال 120» را اجرا می‌کرد و چه حالا که «فوتبال برتر» را می‌گرداند، همواره نشان داده که دارای اطلاعات فراوان فوتبالی، علاقه مند و پیگیر فوتبال و در گفت‌وگوها حاضرجواب است. با این حال، اظهارنظرهای اخیر او نادرست است و نظرسنجی‌ها خلاف آن را نشان می‌دهد.

فیدبک، مساوی بیننده نیست

محمدحسین میثاقی در بخشی از گفت‌وگوی مطبوعاتی‌اش گفته: «فیدبک برنامه در شبکه‌های اجتماعی مشخص است.» و با استناد به فیدبک‌ها، نظرسنجی‌ها را زیر سؤال برده است. البته که وجود فیدبک (بازخورد) زیاد، خیلی خوب است.به طور منطقی برنامه‌ای که بازخورد نداشته باشد، به درد نمی‌خورد اما نظرسنجی‌ها میزان «بیننده» را می‌سنجد، نه «بازخورد» را. بیننده یعنی کسی که در نظرسنجی، پاسخ داده یکی از برنامه‌هایی که تماشا می‌کند، «فوتبال برتر» است. حتی اگر به نام این برنامه اشاره نکرده باشد، به این معنی نیست که بازخوردی ندارد.

چه بسا کاربران شبکه‌های اجتماعی که بیننده برنامه‌ای نیستند، اما بعد از تماشای بریده‌ ویدئوهای آن در فضای مجازی، به صفحه برنامه یا عوامل دست‌اندرکار می‌روند و کامنت می‌گذارند. شاید اظهارنظر مطرح‌شده در برنامه یا بریده ویدئویی از آن را بازنشر کنند. بنابراین «بازخورد» مساوی «تماشا» نیست.ذکر یک مثال، موضوع را روشن‌تر می‌کند. برنامه «نگاه یک» هیچ‌گاه جزو برنامه‌های بالای 10 درصد بیننده صداوسیما نبوده، اما وقتی یکی از مهمانان اخیر این برنامه، صحبت‌هایی جنجالی مطرح کرد، بازتاب بسیار فراوانی یافت و شبکه‌های اجتماعی را درنوردید؛ به طوری که تا چندین روز، ذکر محافل و گعده‌های سیاسی و غیرسیاسی بود. این موضوع به معنای بینندگان فراوان برنامه «نگاه یک» نیست.

بازدید هم مساوی بیننده نیست

محمدحسین میثاقی همچنین در بخش دیگری از گفت‌وگوی مطبوعاتی مطرح کرده: «شما ویدئوی مصاحبه با مهدی تاج رئیس سابق فدراسیون را دیدید یا مصاحبه رادوشویچ، مهرداد محمدی، علیرضا حقیقی یا دیاباته. هر کدام رکوردهای عجیب‌وغریب در بازدیدها زدند.» روشن نیست اظهارنظر وی درباره کانال‌های تلگرامی، صفحات اینستاگرامی، بازدید تلوبیون یا مراجع دیگر بوده است.

از تکنیک‌های وایرال‌سازی برنامه‌ها در شبکه‌های اجتماعی که بگذریم، این جا هم «بازدید» ربطی به «بیننده» ندارد.بدیهی است که دعوت کردن مهمان در زمان مناسب، پرسش‌های خوب و واکنش‌های جالب مجری، ممکن است از دلایلی بوده باشد که گفت‌وگوهای «فوتبال برتر» دیده شده و بخش بیشتر این‌ها، بی‌تردید مرهون تلاش محمدحسین میثاقی است اما این جا هم بحث بر سر «محتوا»یی است که مهمان یا مجری بر زبان آورده. ممکن است ویدئوی وایرال‌شده از سکانس جنجالی سریال «آقازاده» را میلیون‌ها نفر دیده باشند، اما آیا میلیون‌ها نفر بیننده این سریال هستند؟ طبعاً خیر. حتی افراد بسیاری در شبکه‌های اجتماعی، نام این سریال را پرسیده‌اند و برخی حتی نمی‌دانستند «آقازاده» در نمایش خانگی پخش شده، نه صداوسیما.

اعداد دروغ نمی‌گویند

اگرچه محمدحسین میثاقی، اشاره مستقیمی به منبع آمارهای به‌زعم او بی‌اعتبار، نکرده، اما شاید یکی از منابع ارزیابی موفقیت یک برنامه، نتایج نظرسنجی های مراکز معتبر در این باره باشد با این حال سازمان متبوع وی، در یک سال گذشته نتایج چندین نظرسنجی را منتشر کرده که با استناد به آن‌ها، به نظر می‌رسد برنامه «فوتبال برتر» با اجرای محمدحسین میثاقی، نه‌تنها پیشرفت قابل ملاحظه‌ای نداشته، بلکه پسرفت هم داشته است.

این در حالی است که میثاقی در برنامه سه هفته پیش نیز در اظهارنظری مشابه، مدعی شد برنامه «فوتبال برتر» همان‌جایی ایستاده که باید باشد. او حتی به نوعی افتخار کرده بود که همراه با همکارانش، تنها «بخشی» از فضای مجازی را رصد می‌کند، چون بخش دیگر را «تخریب» و «غرض‌ورزی» می‌داند. نمودار زیر، وضعیت برنامه «فوتبال برتر» را در نتایج هفت نظرسنجی اخیر مرکز تحقیقات رسانه ملی از برنامه‌های بالای 10 درصد مخاطب، بررسی کرده است.

منبع: روزنامه خراسان
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
آخه این در حدی هست که در موردش تحلیل کنین؟
امین
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
واقعیت اینه که کل فوتبال ایران با رفتن فردوسی پور نابود شده
رضا
۰۵:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۹
وقتی صدا وسیما اهمیت نداد به نظر مردم توقع دارید دست نشاندشان به شعور مردم توهین نکند نمی دانند چطور از گندی که زدند دفاع کنند
ارسال نظر