اقتصاد۲۴ - خودرو مسابقهای بوگاتی Type 59 مدل سال ۱۹۳۴ سالهای زیادی است که دیگر در پیست حضور ندارد؛ اما هنوزهم بخشی از تاریخ بوگاتی بهشمار میرود و انتظار میرود با قیمتی بیش از ۱۰،۰۰۰،۰۰۰ پوند (۱۳،۱۹۴،۷۵۰ دلار) فروخته شود.
کدام ویژگی این خودرو مسابقهای بوگاتی را بسیار خاص میکند؟ تایپ ۵۹ مجهز به پیشرانهی شمارهی ۵ در ابتدا بخشی از تیم گرندپری بوگاتی بود که در فصلهای ۱۹۳۴ تا ۱۹۳۵ حضور داشت. رنه دریفوس در ابتدا با این خودرو در مسابقات مختلف حضور یافت و جایگاه سوم گرندپری موناکو و مقام اول گرندپری بلژیک را در اسپا کسب کرد.
بیشتر بخوانید:با پژو ۲۰۰۸ جدید آشنا شوید
هنگامیکه خودروساز فرانسوی از شرکت در مسابقات گرندپری کنارهگیری کرد، این مدل تایپ ۵۹ را برای رویدادهای خودروهای اسپرت متحول کرد و تصمیم گرفت تا سوپرشارژر آن را بردارد و جعبهدندهی مجهز به سیستم روغنکاری خشک جدیدی را روی آن نصب کند. همچنین، بوگاتی تغییراتی در شاسی و بدنه لحاظ کرد و هویت جدیدی بهعنوان شاسی ۵۷۲۴۸ به آن داد. باتوجهبه فهرست مشخصات منتشرشدهی شرکت حراجی گودینگ اند کمپانی (Gooding & Company)، این خودرو با نام بوگاتی تایپ ۵۹ اسپرت و رانندگی ژان پیر ویمیل در فصل ۱۹۳۷ بر رقبای خود پیروز شد.
سال بعد، این خودرو از مسابقات رقابتی بازنشسته شد و لئوپولد سوم، پادشاه بلژیک، آن را خرید. از آن زمان تاکنون، بوگاتی تایپ ۵۹ تحت مالکیت چهار مالک دیگر بوده است و در شرایط فنی کاملا سالم فروخته میشود. حضور این خودرو در گرندپریهای مختلف و ظاهر کنونی آن، نشاندهندهی دوران سخت مسابقهای است و ناگزیر بر ارزش و مطلوبیت آن میافزاید.
زیر بدنهی این خودرو اسپرت، پیشرانه ۳/۲۵ لیتری هشتسیلندر خطی با کاربراتور دوقلو زنیت قرار دارد. هنگامیکه بوگاتی تایپ ۵۹ از سوپرشارژر روی پیشرانهی خودرو بهره میبرد، ۲۵۰ اسببخار قدرت در ۵۰۰۰ دوربردقیقه میتوانست تولید کند که برای آن دوران بسیار چشمگیر بود. این مدل کلاسیک بوگاتی از جعبهدندهی دستی چهارسرعته، ترمزهای کاسهای مکانیکی روی هر چهار چرخ، سیستم تعلیق صلب روی محور جلو با فنرهای برگی نیمهبیضوی و کمکفنرهای De Ram و محور عقب زنده نیز بهرهمند است.
بیشتر بخوانید:با پژو ۲۰۰۸ جدید آشنا شوید
هنگامیکه خودروساز فرانسوی از شرکت در مسابقات گرندپری کنارهگیری کرد، این مدل تایپ ۵۹ را برای رویدادهای خودروهای اسپرت متحول کرد و تصمیم گرفت تا سوپرشارژر آن را بردارد و جعبهدندهی مجهز به سیستم روغنکاری خشک جدیدی را روی آن نصب کند. همچنین، بوگاتی تغییراتی در شاسی و بدنه لحاظ کرد و هویت جدیدی بهعنوان شاسی ۵۷۲۴۸ به آن داد. باتوجهبه فهرست مشخصات منتشرشدهی شرکت حراجی گودینگ اند کمپانی (Gooding & Company)، این خودرو با نام بوگاتی تایپ ۵۹ اسپرت و رانندگی ژان پیر ویمیل در فصل ۱۹۳۷ بر رقبای خود پیروز شد.
سال بعد، این خودرو از مسابقات رقابتی بازنشسته شد و لئوپولد سوم، پادشاه بلژیک، آن را خرید. از آن زمان تاکنون، بوگاتی تایپ ۵۹ تحت مالکیت چهار مالک دیگر بوده است و در شرایط فنی کاملا سالم فروخته میشود. حضور این خودرو در گرندپریهای مختلف و ظاهر کنونی آن، نشاندهندهی دوران سخت مسابقهای است و ناگزیر بر ارزش و مطلوبیت آن میافزاید.
زیر بدنهی این خودرو اسپرت، پیشرانه ۳/۲۵ لیتری هشتسیلندر خطی با کاربراتور دوقلو زنیت قرار دارد. هنگامیکه بوگاتی تایپ ۵۹ از سوپرشارژر روی پیشرانهی خودرو بهره میبرد، ۲۵۰ اسببخار قدرت در ۵۰۰۰ دوربردقیقه میتوانست تولید کند که برای آن دوران بسیار چشمگیر بود. این مدل کلاسیک بوگاتی از جعبهدندهی دستی چهارسرعته، ترمزهای کاسهای مکانیکی روی هر چهار چرخ، سیستم تعلیق صلب روی محور جلو با فنرهای برگی نیمهبیضوی و کمکفنرهای De Ram و محور عقب زنده نیز بهرهمند است.
منبع: زومیت