اقتصاد۲۴ - خودروسازی هانان سودا (Suda) چین، با هدف تولید مدلهای تمام برقی در سال ۲۰۱۰ تأسیس شد و اولین محصول خود را با نام SA01 سال ۲۰۱۹ تولید کرد. خبرگزاریهای مختلف، محصول معرفی شده توسط کارمانیا با نام ek1 را معادل سدان برقی SD01 میدانند که نسخهای از SA01 ساخت شرکت سودا چین است. کدek1 احتمالا از کلمات Electric و Karmania گرفته شده است. حتی نماد تجاری روی جلوپنجره این خودرو نیز با طرحی شبیه K جایگزین S و نشان شرکت سودا چین ارائه میشود.
بیشتر بخوانید:نسل جدید رولزوریس گوست ۲۰۲۱ معرفی شد + عکس
بیشتر بخوانید:نسل جدید رولزوریس گوست ۲۰۲۱ معرفی شد + عکس
براساس اظهارات رسمی کارمانیا، ek1 یک سدان تمامالکتریکی دیفرانسیل جلو با قدرت ۱۰۷ اسببخار و گشتاور ۲۴۰ نیوتنمتراست. شرکت ایرانی ادعا میکند این خودرو، باتریهای ۴۴/۵ کیلووات ساعتی خواهد داشت و شعاع حرکتی ۳۰۵ کیلومتر شهری و ۳۷۰ کیلومتر بینشهری با شارژ کامل فراهم میکند. زمان لازم برای سرعتگیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتربرساعت ek1 اعلام نشده اما نهایت سرعت، ۱۳۰ کیلومتربرساعت خواهد بود.
برای مالک یک خودرو برقی، صرف وقت برای تأمین انرژی الکتریکی باتریها اهمیت بسیار زیادی دارد. در سایت کارمانیا، زمان لازم برای شارژ ek1 با برق تکفاز خانگی، ۶ الی ۸ ساعت عنوان شده است؛ اما درصوت اتصال خودرو به شارژر سهفاز، شارژ باتریها ۴۵ دقیقه تا یک ساعت زمان میبرد که البته باتوجهبه عدم دسترسی خانوادههای ایرانی و مکانهای غیرصنعتی به برق سهفاز، کاربرد چندانی برای مردم کشورمان نخواهد داشت.
حتی در سایتهای چینی شناخته شده، به زحمت میتوان اطلاعاتی از محصولات شرکت هانان سودا مشاهده کرد. برخلاف برندهای مشهور چینی مثل چری، جیلی، هاوال و بیوایدی که در کشورهای آسیایی، امریکای لاتین و روسیه دارای نمایندگی فروش با محصولات متنوع هستند، اثری از سودا در بازارهای خارج چین دیده نمیشود.
شرکت کارمانیا که سابقهی همکاری با بی وای دی چین در ایران را دارد؛ مردادماه ۱۳۹۶ در نمایشگاه خودرو مشهد، ون تمام برقی BYD E6 با شعاع حرکتی ۴۰۰ کیلومتر را معرفی کرد که البته، هرگز به دست مصرفکننده ایرانی نرسید. شاسی بلند S6 و سدان F3 نخستین محصولات بیوایدی در کشورمان بودند که توسط کارمانیا فروخته شدند اما با ظهور تحریمهای جدید و مشکلات تبادل مالی بین ایران و چین، امروز با توقف عرضه مواجه هستند.
ماجرای پیشفروش ۲ هزار دستگاه بی وای دی S7 توسط کارمانیا و ناتوانی این شرکت در تحویل خودروها به مشتریان که قرار بود سال ۱۳۹۷ انجام شود هم، اعتماد مردم به کارمانیا را زیر سؤال برده است. در سمت دیگر ماجرا، باتوجهبه میانگین قیمت سدانهای برقی مشابه ek1 در چین و ارزش ریالی یوآن، عرضه این نوع خودروهای الکتریکی در ایران با قیمتی کمتر از ۴۰۰ میلیون تومان، بعید بهنظر میرسد.
منبع: زومیت