تاریخ انتشار: ۰۹:۵۵ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۲۹ نظر
قطعات گران شد خودرو هم گران می‌شود!

افزایش قیمت خودرو مجوز گرفت

طبق آنچه که آشفتگی قیمت گذاری در بازار‌ها نشان می‌دهد گویا طبق تصمیمات اتخاذ شده، با افزایش نرخ تورم قیمت خودرو‌ها هم افزایش می‌یابد.

اقتصاد۲۴ -پنج ماهی است که از جلسه ستاد تنظیم بازار گذشته است اما خبری از کنترل بازار خودرو نیست. بر اساس مشاهدات میدانی قیمت خودرو کماکان افزایشی است و آنطور که فروشندگان خودرو می گویند این بازار دچار نوسانات زیادی شده است.

در این بین یک سوال کماکان بی جواب مانده است، اینکه متولی کنترل بازار خودرو چه ارگانی است؟ سوالی که هم مردم و هم فروشندگان مطرح می کنند و از این اوضاع نابسامان شکایت دارند.

قیمت گذاری و نظارت بر آن، بر عهده شورای رقابت، کمیته خودرو، تنظیم بازار، سازمان حمایت و تعزیرات است. شورای رقابت که مسئولیت قیمت گذاری خودرو را بر عهده خود خودروساز واگذار کرده است.

تورم بخشی عامل جدید برای افزایش قیمت

رضا شیوا رئیس شورای رقابت با اشاره به افزایش قیمت خودرو در بازار و کارخانه، گفت: در اردیبهشت ماه دستورالعمل قیمت گذاری خودرو ارائه شد. شورای رقابت در آن دستورالعمل مصوب کرد که خودرو‌های ساخت داخل با توجه به تورمِ بخشی، می‌توانند افزایش قیمت داشته باشند.

این مقام مسئول ادامه داد: یکی از متغیر‌ها در قیمت گذاری خودرو، متغیر تورم بخشی است یعنی قیمت تورم هر خودرو در بانک مرکزی محاسبه می‌شود. شورای رقابت موافقت کرد که به دلیل وضعیت تورمی که هم اکنون در کشور است، خودروسازان می‌توانند هر ۳ ماه یکبار به بانک مرکزی مراجعه کنند و تورم بخشی را به ستاد تنظیم بازار بفرستند تا قیمت محصولاتشان تغییر کند.

شیوا ادامه داد: در این صورت با تایید بانک مرکزی اگر تورم قابل ملاحظه‌ای بود می‌توانند به همان میزان افزایش قیمت داشته باشند. در حال حاضر هیچ تغییری در فرمول و قیمت خودرو نداریم، اما مجوز داده ایم که هر ۳ ماه یکبار با توجه به تورم بخشی اگر خودروساز‌ها مایل بودند، می‌توانند از طریق ستاد تنظیم بازار اقدام کنند.

رئیس شورای رقابت تشریح کرد: در آن زمان آنچه در فرمول محاسبه کردیم تا پایان خرداد ماه بود و اکنون خودروسازان می‌توانند برای ۳ ماه آینده تورم بخشی را بگیرند.

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه اگر خودروسازان افزایش قیمت داشته باشند، مجدد شاهد افزایش قیمت خودرو در بازار خواهیم بود؟ گفت: زمانی که تورم داریم و نهاده‌های تولید افزایش پیدا می‌کنند، هزینه تمام شده هر کالایی افزایش پیدا می‌کند و وقتی افزایش پیدا کند، آنکه تولید کننده است مجبور به افزایش قیمت است.

شیوا بیان کرد: زمانی که فولاد، آلومینیوم، پلی استر و ... طی ۳ ماه افزایش پیدا می‌کند، باید شاهد افزایش قیمت نهایی کالا باشیم، در کالا‌های دیگر هم این اتفاق رخ می‌دهد و شاهد افزایش قیمت نهایی آن کالا خواهیم بود. آنچه که مسلم است زمانی که تقاضا بیشتر از عرضه باشد، همیشه شاهد افزایش قیمت خواهیم بود.

رئیس شورای رقابت ادامه داد: خودروسازان در حال تلاش برای افزایش تولید خودرو هستند و قرار بر این است که هر ماه ۱۰۰ خودرو و در سال هزار و ۲۰۰ خودرو به بازار عرضه کنند و این قول را داده اند و باید به این وعده عمل کنند. این سیستم قرعه کشی که برای فروش خودرو در نظر گرفته اند باعث می‌شود تا در چند ماه آینده شاهد تعادل در بازار خودرو باشیم.

این مقام مسئول ادامه داد: بانک مرکزی آمار تمام نهاده‌های تولید را هر سه ماه یکبار اعلام می‌کند و اگر نهاده‌های تولید افزایش قیمت داشته باشند خودروساز می‌تواند اقدام به این افزایش کند.

کمیته خودرو و ستاد تنظیم بازار همچنان سازمان حمایت را مسئول قیمت گذاری خودرو می دانند.

کمیته خودرو مرجع اعلام قیمت نهایی برای خودروسازان

کلامی دبیر ستاد تنظیم بازار در پاسخ به سوالی مبنی بر علت افزایش قیمت این روزهای خودرو، گفت: باید در خصوص افزایش قیمت خودرو به کمیته خودرو مراجعه کنید.

زمانی که علت افزایش قیمت خودرو را از صادق نیارکی معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت جویا می شویم، ما را به سازمان حمایت میفرستد.

با توجه به اینکه قبل تر سازمان حمایت هم گفته بود که مسئولیت قیمت گذاری خودرو با شورای رقابت است و این نهاد قصد ورود به این بازار را ندارد. اکنون ترجیح داد که در کل به این موضوع ورود نکند و جوابی برای این قیمت گذاری نداشت!

از شورای رقابت، وزارت صمت و معاونت هایش به وزارت دادگستری و سازمان تعزیرات می رویم.

اختلاف ۱۰ درصدی بین قیمت کارخانه و بازار در خودرو ابلاغیه خوبی بود که آن را پس گرفتند و دست تعزیرات بسته شد.

شکایات در خصوص قیمت خودرو فعلا بی جواب ماند

سید یاسر رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا بعد از آرامش نسبی که در قیمت خودرو ایجاد شده بود مجدد قیمت خودرو در بازار ملتهب شده است؟ گفت: پیرو اعلام مسئولان در خصوص تفاوت حداکثر ده درصدی قیمت خودرو از کارخانه تا بازار ما هم اعلام آمادگی کردیم که به شکایت مردم رسیدگی کنیم، اما متاسفانه این ابلاغیه حمایت و پشتیبانی نشد و ابلاغ رسمی هم صورت نگرفت.

او گفت: ما شکایاتی در سازمان تعزیرات داشتیم، اما نتوانستیم به آن رسیدگی کنیم چرا که به خاطر پس گرفتن این ابلاغیه دست ما در تعزیرات بسته شد و شرمنده هموطنانمان شدیم.

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی افزود: اکنون شاهدیم که اختلاف قیمت خودرو از کارخانه تا بازار بیش از ۱۰ درصد شده است و ما هم هیچ مصوبه و قانونی برای برخورد نداریم.

یاسر رایگانی افزود: اعمال تفاوت ۱۰ درصدی قیمت خودرو از درب کارخانه تا مصرف کننده پیشنهاد خوبی بود که می‌توانست به رفع آشفتگی بازار خودرو سامان بخشد.

او ادامه داد: اگر اعمال تفاوت ۱۰ درصدی نرخ خودرو اجرایی می‌شد دست‌ها برای نظارت و برخورد با متخلفان بازتر بود، اما این پیشنهاد در نطفه خفه شد و آنچه امروز در بازار خودرو می‌بینیم در برخی مواقع، اختلاف قیمت ۱۰۰ درصدی است.


بیشتربخوانید:تولید خودروی ارزان در شرایط کنونی امکان‌پذیر نیست


سخنگوی سازمان تعزیرات گفت: این طرح هر چند کامل و جامع نبود، اما در مقطع زمانی معین می‌توانست دست دلالان و واسطه گران را از چرخه تحویل خودرو به مصرف کننده کوتاه نماید البته اگر همه دستگاه‌های ذیربط همکاری‌های لازم را به عمل می‌آوردند.

بازار خودرو مسئول ندارد

امیر حسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو معتقد است که بازار خودرو و صنعت هم اکنون بی متولی شده و هیچ ارگانی مسئولیت کنترل آن را بر عهده نمی گیرد.

به گفته این کارشناس صنعت خودرو، امروز توانمندی خوبی در صنعت خودرو کشور برای تولید و توسعه محصول وجود دارد و همکاری‌های خوبی بین صنعت و دانشگاه شکل گرفته است، اما نکته مهم فقدان منابع و لزوم همکاری و اتحاد شرکت‌های خودروسازی است.

او بیان کرد: در توسعه پلتفرم‌های جدید به جهت صرفه اقتصادی و لزوم توجه به قیمت و کیفیت در تولید، باید استراتژی و هم افزایی بین خودروسازان ایجاد شود و شرکت‌های خودروساز بر روی پلتفرم‌های مشترک کار کنند.

انجام نشدن پیشنهاد قانون ۱۰ درصد در حالی روی زمین مانده که وزارت صمت پنج ماه است مدیریت بازار خودرو را اتخاذ نکرده است. حال سوال اینجاست بازار بلاتکلیفی که هیچ نهادی مسئولیت آن را بر عهده نمی گیرد، در نهایت چه ارگانی مسئولیت آن را خواهد پذیرفت؟

منبع: باشگاه خبرنگاران
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۹
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
واقعا قیمت درست کردین آقای شیوا تا کجا میخواد برسه حتما سمند باید بشه 300 آخه این چه وضعشه مردم گفت شما لاقل یکاری میکنید قیمتها کم بشه کم که نشد بلکه بیشتر شد آه این مردم فقیر میگیره دامنتونو خدا خودش جوابتونو بده که آرزوی یه خودرو بدلمون مانده خودتون بهترین خودروهارو سواربشین
یوسف
واسه بالا بردن قیمت خودرو یک نفر کافیه
ولی برای کاهش خودرو هیچ اورگانی پیدا نمیشه
ناشناس
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
لعنت بر کسیکه دستشو کرده تو جیب ملت ایران و سیرمونی هم نداره
ناشناس
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
یعنی چی، گران کنیم، واقعا هنوز خجالت نمیکشید، شما ها که بلد نیستند انجا را اداره کنید جمع کنید برید
ناشناس
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
پولدار پولدار تر فقیر فقیر تر
رهگذر
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
این اوضاع نهایتا نتیجه بدی رو برای جامعه در بر خواهد داشت، با این کار شاید سرمایه و پولی برای صاحب سودهای کلان جمع شود ، اما نهایتا این پولها باعث نجات آنها نخواهد شد.
پس بهتر است از زیاده خواهی دست بردارند. نکند روزی برسد که اتفاقات جبران ناپذیری پیش بیاید
ناشناس
۰۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
خاک برسرتون
ایرانی
۰۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
سلام
چند ماه پیش قیمت پراید رو یک شبه حدود ۸ میلیون گران کردند و رسوندند به ۹۰ بعد جو دادن گفتند گرانه و باز هم به همون قیمت اول رسوندند گفتند کنترل کردیم و یواش یواش دوباره رفت بالا و الان هم قیمت ها رو نگاه کنید بعضی از ماشین ها دو سه روزه ۱۰ میلیون بالا رفته و بعد ۲ تا ۳ میلیون میارنش پایین میگن ما آوردیمش پایین و کنترلش کردیم(۴۰۵ اس ال ایکس رو نگاه کنید)
آخه ۲۰۶ حدود ۹ هزار دلار قیمتس ولی ببین با همین پول توی کشورهای دیگه میشه چه ماشینی رو خرید
رضا
۰۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
خداییش نباید آرزو من جونه ایرانی ماشین باشه
ناشناس
۰۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
آقای شیوا چرا حقوق کارگران را هر سه ماه افزایش نمی دهید مردم گناه دارن مگه مسلمان نیستی در دنیای اخرت باید جوابگو باشید
محمد
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
کاش هر سه ماه ما کارمندا هم میرفتیم بانک مرکزی و نرخ تورم رو به قول خودشون میگرفتیم و اداره حقوق مارو همونقدر زیاد میکرد
ناشناس
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
این همه افتضاح نه تقصیر شورای... نه نهاد.... فقط اشکال کار خوده رئیس جمهور هست که کشور رو به اینجا کشانده قول میدم خودرو سازها هم از این فرصت سواستفاده کردن و تا پایان دولت روحانی هی در حال پیش فروشن میدونن دولت بعدی سرو سامان میده و نمی‌توان اینطور راحت یکه تازی کنن به بهانه خروج ارز نه خودرو دست دوم اجازه وارد کردن میدن
مستاصل
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
واقعا خدارو خوش میاد چند ساله میخوام برای اولین بار یه ماشین بگیرم هر چی میدوم دو تومن دوتومن جور میکنم بذارم روش بیست تومن بیست تومن میره بالا ! ۱۶ ساله گواهینامه دارم هنوز نتونستم یک ماشین بخرم ...شاید به مرحمت مسئولین این آرزو رو به گور ببرم...
فرزان
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
نوبت ماهم میرسد که به شما رحم نکنیم دنیا بدجوری گرده
پرهام
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
دیگه نباید خودروی ایرانی خرید .قیمتش وقتی بره بالا اصلان ارزش خرید ندارن .خودروی گذر موقت سوار بشیم خیلی بهتره
ایران
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
اگر دولت اجازه بدهد بخش خصوصی شروع به سرمایه گذاری و تولید خودروهای آلمانی در داخل نماید قیمت گاری های سایپا و ایران خردو به یک پنجم کاهش می یابد .
علی
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
اگر شما بخواهید هر سه ماه یکبار قیمت را افزایش بدهید پس دیگه این قرعه کشی واسه چی است الان در بازار ماشین بگیریم بهتر است تا تو قرعه کشی ثبت نام کنیم مثلا سه ماه پیش ماشینی که تو بازار یکصد میلیون بود الان در کارخانه با قرعه کشی یکصد و ده میلیون شده چه سودی برای ما دارد که پول را الان بدهیم ولی خودرو را چند ماه دیگر به نرخ امروزی کارخانه هم بیشتر بخریم.
کامران
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
مدیونی اگر خجالت بکشی تا میتونی گرونش کن
راه که بازه تخت گاز برو،
ناشناس
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
بورس باید خوب رشد کنه تا خودرو ارزان بشه ..
حمید
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
سلام ببخشید باید جلو مافیای خودرو را گرفت بنظرم باید دستگاه قضایی جناب آقای رئیسی وارد این موضوع بشوند و جلو این مافیای افزایش خودرو را بگیرند من از جناب حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای رئیسی تقاضای ورود به این موضوع را خواستارم با تشکر از دستگاه قضایی
8
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
کاری نکنیدصبرمردم تمام شود
ت
۲۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
ای خدا
پولدارا پولدارتر شدن متوسطا فقیر
خودتونو مسلمون میگیرین ؟
دلخوشی مردم یه ماشین داشتن بود که اونم گرفتین
هاشم
۰۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
وقتی که رقابتی نباشه معلومه که جوابگو نیستن.
وای به روزی که بگندد نمک
آرام
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
واقعا متاسفم برای کشوری که فقط خودروساز ووزیر وزا و...بالا دستی هاشون تورم بهشون فشار آورده و خدا روشکر اصلا به مردم عادی تورم فشار نیورده این چه کشوریه که تو فکر خودروساز پولدارش هستن اما فکر مردمی که یه وسیله نمیتونه بخره نیست، چرا سه ماه یکبار طبق تورم حقوق ها رو اضافه نمیکنید؟ عدالتتون کجاست؟؟!؟
بنده خدا
۲۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
چه می خواهید سر این مملکت و ملت بیارید . تا کی بالا بردن قیمت . دودش توی چشم فقیرو فقرا....
م
۰۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
چرا کسی پیدا نمی شه این دو کار خانه رو ببنده خیال ما رو راحت کنه چرا پس هر سه ماه حقوق ها افزایش پیدا نمی کنه
ناشناس
۰۷:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
به نظرمن مردم ما نامتحدترین جهان هستند چون هیچ اتحادی ندارند.....پراید5تومانی بشه 105تومن خداشاهده دست خودشونه اگه همین العان بخوان پرایدومیتونن بکنن10تومن یا8تومن ولی ....
مسعود
۰۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
واقعا من نمیدونم اون ادم که پول اختصاص میده به خرید خودرو بی کیفیت ایران خودرو سایپا تو چه فکرو عالمیه واقعا جوری که انگار تو این جامعه زندگی نمیکنه و مشکلات ماقتصادی گرانی تورم و..‌که باعث شده اکثر مردم ایران به نابودی فساد فقر کشیده شده رو نمیبینه میبینه خودش زده به اون راه اخه تا کجا چقدر سرمایه میخای جمع کنی اصن کل دنیا وبا تمام صنعت خودرو سازیهاش برای اون دسته ادمایی که نادانی تمام در گرانی تورم و....در جامعه دست دارن ولی هنه میدونن کل دنیارو هم که داشته باشن جر دومتر کفن باری از حق الناس رو توشه خودشون میکنن
ناشناس
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۴
خوب زمانی که ما ثبت نام کردیم نصف پول ماشین تو سال 98پرداخت کردیم میرفتید مواد اولیه رو خرید میکردید الان برا نصف دیگه پول ماشین باید 100میلیون بدیم اونموقع کوییک تو بازار 90تومن بود الان تو کارخانه 140،این همه پولمون خوابید که بریزیمش تو دهن کارخونه دولتی ،خواگه میدادیمش به مردم بیکار خرید میکردیم که شما اسمشون گذاشتید دلال ،خوب بهتر بود ،شما کار ایجاد کن هیچکس دلال نمیشه،شما باید الان پول بگیرید یک هفته دیگه ماشین تحویل بدید تا قیمت بازار با کارخونه یکی باشه
ارسال نظر