تاریخ انتشار: ۱۳:۳۲ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۹

دردسر‌های معلمی در دوران کرونا

سال تحصیلی جدید در حالی زودتر از موعد مقرر و تاریخ هر سال آغاز شده است که هنوز تصمیم درستی در مورد نحوه آموزش و حضوری یا عدم حضوری بودن آن گرفته نشده و همین امر سردرگمی شدیدی برای دانش آموزان، خانواده‌ها و مسئولین آموزش به وجود آورده است.

اقتصاد۲۴ - اواخر سال تحصیلی گذشته پس از اعلام اولین موارد ابتلا به کووید۱۹، مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شد و آموزش کشور را وارد مرحله جدیدی کرد و آموزش مجازی راه حلی برای روز‌هایی در نظر گرفته شد که دانش آموزان و دانشجویان نمیتوانستند در مدرسه و دانشگاه حضور پیدا کنند و با گذشت مدت کوتاهی برنامه‌های مختلفی برای آموزش از راه دور راه افتاد و صدا و سیما نیز برنامه‌های متنوعی را در شبکه آموزش برای مقاطع مختلف در نظر گرفت و هر روز طبق زمان بندی دروس توسط معلمان آموزش داده می‌شد.

آموزش از راه دور تدریس از طریق تلویزیون را هم شامل می‌شد که در شبکه آموزش سیما در مدت زمان ۲۰ دقیقه و ۳۰ دقیقه در نظر گرفته شده بود. هر چند آموزش از راه دور و استفاده از تکنولوژی برای آموزش موضوع جدیدی نیست و یک سابقه تاریخی دارد، اما مسئله ما این است که امروز به شکلی به دام این مسئله افتاده ایم و مجبور به استفاده از آن هستیم راهی که معضلات مخصوص به خودش را دارد و برخی از معلمان و خانواده‌ها معتقدند این نوع آموزش زمان کوتاهی را شامل میشود و دانش آموزان کمی می‌توانند با این روش درس را فرا بگیرند.

اما راه دیگری که در این مدت و برای آموزش در نظر گرفته شد، آموزش مجازی بود که از طریق بستر اینترنت ممکن و به نام مدرسه الکترونیکی شناخته می‌شد و بسیاری از خانواده‌ها این نوع را موثر‌تر از روش قبل می‌دانستند چرا که به صورت تخصصی‌تر پیگیری می‌شود و معلم در این مدل بهتر می‌تواند دانش آموزان را راهنمایی کند و آموزش بهتری ارائه دهد و با پرسش و پاسخ ارتباط دوسویه موثرتر خواهد بود.

اما هم معلمان و هم دانش آموزان و هم اولیا از این روش هم شکایت داشتند. خانم خ. معلم پایه پنجم در یک مدرسه دولتی در تهران است که در مورد معضلات ارتباط با دانش آموزان و تدریس و تلاش برای انضباط آن‌ها به خبرنگار رویکردامروز میگوید: اواخر سال تحصیلی گذشته اپلیکیشن شاد برای معلمان و دانش آموزان مشکلات زیادی را رقم زد و ممنوع اعلام شدن استفاده از دیگر اپلیکیشن‌های ارتباطی دست مدارس را برای پیدا کردن راه حل مناسب‌تر برای جلو بردن دروس کار را سخت‌تر کرد البته این محدودیت برای مدارس غیر انتفاعی و دولتی متاسفانه متفاوت بود.

مشکلات اینترنت و شبکه شاد

این معلم دبستان همچنین از بالابودن مصرف اینترنت این برنامه برای معلمان سخن میگوید و می‌افزاید علاوه بر بالا بودن مصرف اینترنت، اینترنت رایگان برای بازنشستگان ارائه نشد و تنها برخی تعداد محدود معلمان از آن برخوردار بودند و آن‌ها نیز اذعان داشتند همان هم شامل حجم بسیار کمی بوده است که با سرعت پایین اینترنت کشور مشکل را دو چندان می کند.

خانم خ. با اشاره به اینکه بحران کرونا باعث شد تا تصمیم گیری درستی در مورد نحوه آموزش درست در این شرایط شکل نگیرد و برنامه ریزی معقولی برای دانش آموزان انجام نشود افزود: معمولا دانش آموزان دبستان خودشان گوشی ندارند و برای استفاده از برنامه‌های آموزشی باید از وسایل ارتباطی والدینشان استفاده کنند که این موضوعی بود که از سوی والدین دانش آموزان بسیار مطرح میشد چرا که گا‌ها والدین در منزل حضور نداشتند و به این قسمت فکر نشده بود که بجه‌ها چطور باید دروس را دنبال کنند.


بیشتر بخوانید: حاجی میرزایی: نگرانی خانواده‌ها را درک می‌کنیم


وی همچنین ادامه داد: یکی دیگر از نارضایتی‌های والدین به دلیل خارج شدن کنترل استفاده از گوشی است. فرزندان گاه و بیگاه تلفن همراه را لازم دارند و دیگر زمان استفاده واقعی و برای درس و استفاده برای وقت گذرانی بچه‌ها قابل شناسایی نیست.

به نظر این معلم با سابقه معلمان باید در مدرسه کار کنند و یا به صورت آنلاین یا به شکل تهیه ویدئو برای دانش افزایی و پیشبرد اهداف آموزشی فعالیت کنند. اما آیا مدارس ما امکانات لازم برای این شکل جدید آموزش دارند؟ آیا وسایل الکترونیکی مانند کامپیوتر و لپ تاپ به اندازه کافی در دسترس مربیان مدرسه هست؟ آیا نیروی لازم برای تهیه فیلم آموزشی و تولید محتوا در مدارس وجود دارد؟

شروع زود هنگام سال تحصیلی جدید

گلایه دیگر خانم خ. از زود شروع شدن سال تحصیلی جدید است.

وی میگوید شروع سال تحصیلی بدون حل مشکلات و معضلات قبلی دانش آموزان، خانواده‌ها و اولیای مدرسه قطعا راه را برای همه دشوار میکند و سال تحصیلی را با فراز و نشیب بیشتری همراه میکند. علاوه بر آن مدیران مدرسه نیز هنوز تکلیف خود را نمیدانند. البته جای تعجب ندارد چرا که مسئولین ارشد آموزش و پرورش نیز هنوز نتوانسته اند تصمیم درستی اتخاذ کند و به نوعی سردرگم هستند، اما با این حال ما امروز سال تحصیلی را شروع کردیم.

وی بیان کرد: امروز روز اول سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ بود هنوز معلمان نمیدانند باید حضوری تدریس کنند یا غیر حضوری، امروز اعلام شد شش روز هفته باید دانش آموزان بیایند مدرسه صبح به صورت حضوری و عصر به صورت آنلاین باید دروس را پیگیری کنند که برای همه این تصمیم عجیبی بود.

این معلم دبستان به این موضوع اشاره کرد که در روز اول مشاهده کردیم که خانواده‌ها نگران امکانات کم خود برای آموزش غیرحضوری فرزندانشان هستند که التبه این موضوع برای معلمان هم صدق میکند و بسیاری از معلمان از امکانات الکترونیکی برای تماس برخوردار نیستند.

وی در آخر به عنوان پیشنهاد گفت: آموزش برای بچه‌ها باید کوتاه‌تر شود و به نظر من نیاز نیست به دلیل شرایط به وجود آمده تمام دروس آموزش داده شوند و آموزش و پرورش میتواند با صلاحدید خود چند درس مهم وضروری را تعیین کند تا برای آن محتوا سازی صورت گیرد و علاوه بر آن شش روز در هفته برای حضور دانش آموزان در شرایطی که هنوز فرهنگ درست مقابله با کرونا شکل نگرفته و کودکان هم تاکنون آموزش درستی در این مورد ندیده اند و در مدرسه و با دوستانشان ممکن است تماس داشته باشند، بسیار زیاد است و با وجود مشکلات زیاد تدریس غیر حضوری ترجیح معلمان و دانش آموزان عدم حضور در مدرسه است چرا که به نظر میرسد آسیب به سلامتی این اقشار کمتر خواهد بود و کنترل بیشتری بر دانش اموزان می‌توان داشت به شرطی که هر چه زودتر شرایط لازم برای این فعالیت فراهم شود.

با توجه به صحبت‌های این مسئول آموزش به نظر میرسد با وجود اصرار آموزش و پرورش برای آغاز زودتر از موعد سال تحصیلی ۹۹-۱۴۰۰، هنوز تصمیم درست و قاطع و کارشناسی شده‌ای برای برنامه آموزشی مدارس گرفته نشده و روز اول آغاز سال تحصیلی و نمونه‌هایی که میبینیم نشان از بی نظمی آموزشی در شرایط کرونا برای سال جدید دارد که این سوال را ایجاد می کند که آیا با وجود این عدم قطعیت و امکان به خطر افتادن سلامت این افراد شروع زودتر این فرآیند لازم بود؟

ساجده رحیمی

منبع: رویکرد امروز

ارسال نظر