اقتصاد۲۴ -ظاهرشدن ناگهانی کامیونها یا سایر وسایل نقلیهی بزرگ در آینهی عقب خودرو برای رانندگان خودروهای سواری تجربهی ناراحتکنندهای است؛ بهویژه باتوجهبه اینکه کامیونهای تجاری میتوانند ۲۰ تا ۳۰ برابر خودرو سواری یا شاسیبلند وزن داشته باشند. تعجبی ندارد اگر چنین کامیونی به خودرو برخورد کند، ممکن است خسارت جدی به آن وارد کند. تصادفاتی که در آن کامیونهای بزرگ به عقب خودرو دیگری برخورد میکنند، در سال ۲۰۱۸ به کشتهشدن ۱۱۹ نفر منجر شد.
بیشتر بخوانید:اینفینیتی QX80 مدل ۲۰۲۱ معرفی شد + عکس
بیشتر بخوانید:اینفینیتی QX80 مدل ۲۰۲۱ معرفی شد + عکس
بااینحال، برخی کامیونهای بزرگ نیز اکنون همانند خودروهای سواری به سیستم هشدار برخورد از جلو و ترمز اضطراری خودکار مجهز شدهاند. مطالعهی جدید مؤسسهی بیمهی ایمنی بزرگراه (IIHS) نشان میدهد درصورت ترکیب این سیستمها، تعداد تصادفاتی که در آن کامیون به عقب وسیلهی نقلیه دیگر برخورد میکند، ۴۴ درصد کاهش مییابد. کامیونهایی که فقط به سیستم هشدار برخورد از جلو مجهز شدهاند، ۴۱ درصد کمتر در برخورد عقب نقش داشتند و حتی تصادفاتی که از وقوع آن پیشگیری نمیشد، اغلب شدت کمتری داشتند.
مطالعهی اخیر سوابق ۶۲ شرکت حملونقل دارای کامیونهایی با وزن ۱۵ هزار کیلوگرم (۳۳ هزار پوند) یا بیشتر را بررسی کرده است. این مطالعه نرخ تصادف برای کامیونهای مجهز به سیستم هشدار برخورد از جلو و کامیونهای مجهز به ترکیب سیستمهای هشدار برخورد از جلو و ترمز اضطراری خودکار و کامیونهای بدون استفاده از این دو سیستم را باهم مقایسه کرد.
دیوید هارکی، مدیرعامل IIHS، در بیانیهای گفت:
مزایای بالقوه این سیستمهای پیشگیری از تصادف بهاندازهای مطلوب است که باید بهعنوان تجهیزات استاندارد در تمام کامیونهای بزرگ جدید موجود باشند. این سیستمها از سال ۲۰۱۳ در اروپا وجود داشتهاند؛ اما در ایالات متحده اجبار قانونی برای استفاده از این سیستمها وجود ندارد. در ایالات متحده نیز تولیدکنندگان کامیون از خودروسازان پیروی نمیکنند؛ زیرا آنها متعهد شدهاند که تقریبا تمام خودروهای جدید را بهطور استاندارد تا سال ۲۰۲۲ به این تجهیزات مجهز کنند. شاید نتایج این مطالعه بتواند تولیدکنندگان کامیونهای سنگین یا نهادهای نظارتی دولتی را برای حرکت بهسمت استفاده از سیستمهای ایمنی یادشده برانگیزد.
منبع: زومیت