تاریخ انتشار: ۱۰:۵۸ - ۰۶ مهر ۱۳۹۹

روزی چند تن اکسید گوگرد وارد ریه تهرانی‌ها می‌شود؟

به گزارش سازمان جهانی بهداشت سالانه حدود ۳۰ میلیون تن اکسید گوگرد در جهان تولید می‌شود که نزدیک به ۶۰ درصد آن از طریق سوخت آلاینده خودروهاست.

اقتصاد۲۴ -  آلودگی هوای کلانشهر‌های کشور مخلوطی از گاز‌های مختلف از جمله اکسید‌های نیتروژن، اکسید‌های کربن، اکسید‌های فسفر، اکسید‌های گوگرد و گاز‌های نیم سوخته است که در وضعیت عادی بوی بسیاری از آن‌ها توسط انسان قابل‌حس نیست، اما به محض اینکه غلظت هر یک از آن‌ها از آستانه ادراک بویایی بالاتر برود، حس می‌شوند.

مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران روز گذشته با بیان اینکه هر روز بیش از ۳ تن اکسید گوگرد در اثر تردد خودرو‌ها در هوای پایتخت منتشر می‌شود، گفت: «سهم خودرو‌های سواری در میان سایر وسایل نقلیه در تولید اکسید گوگرد را ۸۲ درصد است و ۱۸ درصد باقی‌مانده را سایر وسایل نقلیه موتوری از جمله وانت‌بارها، تاکسی‌ها، موتورسیکلت‌ها و خودرو‌های دیزلی تولید می‌کنند.»

تجویز پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری!

حسین شهبازی با اشاره به اینکه دی‌اکسیدگوگرد علاوه بر این خود یک آلاینده سمی و خطرناک برای سلامت است، گفت: «این آلاینده باعث شکل‌گیری ذرات معلق ثانویه در جو نیز می‌شود و سبب می‌شود در پاییز و زمستان که اوج آلودگی هوا به علت افزایش غلظت PM ۵/۲ در پایتخت اتفاق می‌افتد، بر غلظت این آلاینده افزوده می‌شود.»

مدیر واحد مدلسازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با تأکید بر اینکه دی‌اکسیدگوگرد، آلاینده‌ای است که رنگ ندارد، اما بو دارد و غشای مخاطی سیستم تنفسی و ریه را درگیر می‌کند، خاطر نشان کرد: «کاهش مصرف سوخت از طریق به حداقل رساندن استفاده از وسایل نقلیه شخصی و جایگزینی وسایل نقلیه عمومی در شرایط عادی و همچنین انجام دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی برای رسیدن به مقصد در مسیر‌های کوتاه از راهکار‌های کاهش آلاینده‌های هوای تهران از جمله اکسید‌های گوگرد است.»

عامل بوی نامطبوع تهران

سال گذشته پیچیدن بوی بد در فضای شهر تهران ناشی از افزایش غلظت آلاینده‌ها و عبور میزان آن از آستانه ادراک بویایی شهروندان معرفی شد که متهم ردیف اول آن هم همین اکسید گوگرد بود.

شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با توجه به اختلاف قابل ملاحظه غلظت در ایستگاه شهرری با سایر ایستگاه‌های شهر تهران اعلام کرده بود که تولید دی‌اکسید گوگرد در ابعاد بزرگ در جریان است؛ تولیدی انبوه که در زمان پایداری جوی بیشتر خودنمایی می‌کند.

گزارش محیط‌زیست در کتابچه

مردادماه امسال سازمان حفاظت محیط‌زیست با انتشار کتابچه سالانه آلایندگی خودرو و موتورسیکلت‌ها، برای نخستین‌بار به تشریح خودرو‌هایی پرداخت که کمترین و بیشترین میزان مردودی در آزمون آلایندگی را دارا هستند.

سازمان حفاظت محیط‌زیست قول داده که کتابچه آلایندگی وسایل نقلیه کشور را از این به بعد هر سال با توجه به آزمون‌های آلایندگی این سازمان منتشر کند. در نتیجه اطلاعات مربوط به تمامی آزمون‌های آلایندگی که روی خودرو‌های وارداتی و تولید داخلی صورت می‌گیرد، در این کتابچه ثبت‌شده و به تحلیل منابع آلایندگی‌ها کمک می‌کند.

یکه‌تازی وانت‌ها در آلودگی

بر طبق آزمون‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست، آلاینده اکسید گوگرد در سال ۹۷ از میان خودرو‌های پرتیراژ تولید داخل سمند EF ۷، سراتو و دنا کمترین میزان انتشار و بیشترین میزان انتشار این آلاینده در میان محصولات تولید داخل مربوط به وانت زامیاد (معروف به نیسان آبی) و کاپرا ۲ کابین (مدل به‌روز شده وانت زامیاد) بوده‌است.

اما با تکرار این آزمون‌ها در سال ۹۸ می‌بینیم که سمند EF ۷ و کوییک باز هم کمترین میزان تولید آلاینده مونوکسید را در میان تولیدات داخلی کسب کرده‌اند؛ در حالی که وانت زامیاد با بیشترین میانگین تولید آلاینده همچنان در جدول خودرو‌های آلاینده صدرنشینی می‌کند و عنوان قهرمانی! سال قبل را همچنان حفظ کرده‌است.

گزارش سازمان محیط‌زیست برخلاف گزارش شرکت کیفیت هوای تهران، وانت‌بار‌ها را متهم ردیف اول آلایندگی می‌دانست. هر چند که گزارش هر دو این نهاد‌ها بر افزایش اکسید گوگرد خودرو‌های سواری در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ تأکید دارند.

انفعال سازمان استاندارد

دبیر کمیته فنی صدور مجوز‌های زیست‌محیطی سازمان حفاظت محیط‌زیست توجه به تعویض کاتالیست خودرو‌های عمومی و بازیابی کاتالیست‌های مصرف‌شده را راه دیگر کنترل آلاینده‌های هوا مخصوصاً اکسید گوگرد عنوان کرد و گفت: «در حال حاضر برخی از کاتالیست‌های موجود در بازار تقلبی هستند و باید سازمان استاندارد بر تولید این قطعه نظارت بیشتری داشته باشد.»

سازمان استاندارد هم مدت‌هاست که نسبت به انتقاد‌های گسترده از این سازمان درباره نظارت نکردن بر قطعات کنترل آلاینده خودرو‌ها موضع سکوت در پیش گرفته است.

 

منبع: روزنامه جوان

ارسال نظر