تاریخ انتشار: ۱۳:۰۷ - ۰۷ مهر ۱۳۹۹
درخواست معدنی‌ها از وزیر پیشنهادی صمت؛

کلید نجات بخش معدن دست کیست؟/ وزیر جدید صمت حرف و عملش یکی باشد

مدتی است حال و هوای فعالان معدنی خوب نیست چراکه هر روز با یک چالش جدیدی مواجه می‌شوند. فعالان در این بخش معتقدند؛ در حوزه معدن باید قوانین و مقررات بازنگری شده و شرایطی ایجاد شود که انگیزه سرمایه گذاران برای حضور در این بخش بیشتر شود. از این‌رو ابتدا باید چالش‌ها در مسیر توسعه به درستی تعریف شود چرا که بخش معدن یک بخش مزیتی است.

اقتصاد۲۴-حالا پس از گذشت ۵ ماه وزارت صمت به عنوان متولی حمایت از این بخش بزرگ اقتصادی، بدون وزیر مانده و چشم تمام فعالان معدنی به انتصاب شایسته و فردی دلسوز دوخته شده است.

در همین رابطه محمدرضا بهرامن، عضو کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران در گفتگو با اقتصاد۲۴ می‌گوید: معدن یک بخش پیشران در اقتصاد کشور در شرایط کنونی است؛ بخشی که نگاه‌ها به آن در حال حاضر با ۱۰ سال قبل متفاوت است. امروز اثرگذاری بخش معدن بر بخش اقتصادی کشور بسیار بالا است، علاوه بر بحث اشتغال زایی، موضوع ارزآوری یکی از فاکتور‌های مهم است و نبود وزیر در ۵ ماه گذشته آسیب جدی به فعالان این بخش وارد کرده است و فعالان این عرصه نتوانستند تصمیمات استراتژیک را در همین مدت اتخاذ کنند و قطعاً این تصمیمات می‌تواند تأثیر منفی در بخش تولید کشور داشته باشد.

این فعال اقتصادی در بخش معدن گفت: سیاست‌های این بخش باید مطابق شرایط موجود کشور تعریف شود. سیاست‌های موجود کشور نیازمند آن است که بخش خصوصی فعال‌تر شود و مشکلاتش در مسیر راهی که در پیش گرفته به خوبی حل شود. بخش خصوصی امروز در شرایطی قرار گرفته است که تمام ابزار‌های خود را برای تأمین ارز مورد نیاز کشور بکار گرفته است، حالا وقتی ما در چنین شرایطی قرار گرفته ایم حتی تصمیمات کوتاه مدت می‌تواند تأثیرات مثبتی را با توجه به شرایط خاص موجود داشته باشد.


وی ادامه داد: یکی از مواردی که باید در بحث رفع مشکلات بخش معدن اجرایی شود این است که در کوتاه مدت تصمیمات سریعی برای بهبود وضعیت اتخاذ شود. امروز مسائلی برای بخش معدن پیش آمده است که در جهت جهش، توسعه ارزآوری این بخش به عامل بازدارنده تبدیل شده است. امروز عوارضی برای برخی محصولات در نظر می گیرند که عملاً بازار مصرف داخلی ندارد و جلوی صادرات آن نیز گرفته شده است، قاعدتاً این نشان دهنده عدم اطلاع از توسعه یک بخش مهم استراتژیک است.


بیشتر بخوانید: افزایش ۱۰ میلیارد تنی اکتشافات معدنی کشور


رئیس خانه معدن ایران با تاکید بر اینکه بخش تولید کشور امروز نیازمند یک دگرگونی و حمایت کامل، عالمانه و هوشمندانه از بخش خصوصی است و متولی بخش تولید کشور باید در این خصوص سیاست‌هایی را اتخاذ کند، یادآور شد: بخش معدن به عنوان یکی از متولیان مهم ارزآور با قابلیت توسعه اقتصادی در جامعه، باید مورد حمایت قرار گیرد و آن را هدایت کرد.

عضو کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران تاکید کرد: امروز آسیب‌های فراوانی به دلیل عدم حمایت کامل از سرمایه گذاران به بخش معدن وارد شده است، این در حالی است که شفافیت لازم در بخش معدن وجود دارد، اما عملیاتی نشدن آن امروز عارضه‌های بزرگی را برای بخش معدن به وجود آورده است.

بهرامن با اشاره به اینکه به دلایل مطرح شده امروز بخشی از معادن ما تعطیل شده است، گفت: متولی این بخث باید به صورت قاطعانه از این بخش دفاع کند و مدیرانی برای سامان بخشی به این بخش در وزارت صمت منصوب شوند که با اختیاراتی که وزیر به آن‌ها خواهد داد، بتوانند برای این بخش یک حرکت نو تعریف کنند و این حرکت پیش برنده می‌تواند بخشی از توسعه اقتصادی را در بخش معدن در همین مدت کوتاهی که در دولت وجود دارد محقق سازد.

وی ضمن اظهار امیدواری نسبت به اینکه رزم حسینی بتواند از مجلس رأی اعتماد لازم را برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت کسب کند، گفت: خواسته ما به عنوان مطالبه گر بخش صنعت و معدن کشور از مجلس این است که با انتخاب وزیر پاسخگوی جامعه‌ تولیدی کشور از هر جهت باشند. اگر رزم حسینی در مجلس رأی بیاورد قاعدتاً به عنوان یک وزیر می‌تواند پاسخگوی فعالان، سرمایه گذاران و سیاست گذاری‌های کلان کشور در تمام امور به ویژه بخش معدن باشد.

رئیس خانه معدن ایران در پایان تاکید کرد: با توجه به ویژگی‌های خاصی که وزیر پیشنهادی در مشاغل قبلی خود داشته است و باتوجه به تجربه‌ای که با شناخت بخش خصوصی دارد، انتظار می‌رود با این نگاه و تصمیمات قاطع و کارشناسی در کنار تشکل‌ها، مشکلات بخش تولید را برای توسعه اقتصادی در سال جهش تولید حل کند و فاصله حرف تا عمل را کاهش دهد.

ارسال نظر