تاریخ انتشار: ۱۰:۵۶ - ۱۳ مهر ۱۳۹۹
عضو اتاق بازرگانی ایران:

پهلوگیری کشتی‌ها در بندر چابهار افزایش یافته است/ ضرورت سرمایه گذاری در بخش توسعه انبار‌ها و کاهش هزینه‌های بندری

 عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: بندر چابهار؛ یکی از بنادری است که با توجه به شرایط کشور و تحریم‌های ظالمانه، عملکرد بسیار خوبی داشته است.

اقتصاد۲۴ -امان الله شهنوازی درباره بندر چابهار و فعالیت‌های که در این بخش صورت گرفته، تصریح کرد: سازمان بنادر و دریانوردی برای توسعه زیرساخت‌های بندر چابهار اقدام‌های متعددی انجام داده است اما به نظر می رسد که سرمایه گذاری در توسعه انبار ضرورت دارد؛ اگر بندر شهید کلانتری و بندر شهید بهشتی به صورت مجزا دارای انبار باشند. تجار؛ با شرایط بهتری فعالیت خواهند کرد.

وی افزود: نکته دیگری که پیگیری آن اهمیت بسزایی دارد؛ سرعت تخلیه و بارگیری کالا است، بندر چابهار پتانسیل آن را دارد که با سرعت نسبت به تخلیه کالاها اقدام کند ولی کمبود انبار باعث شده این بخش با چالش هایی روبرو شود.

عضو اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: اگر گمرک با سازمان بنادر همراه شود می توان مشکلاتی که به آن اشاره شد را با سرعت حل کرد؛ کارنامه بندر چابهار بسیار مطلوب است بدین جهت با اقدامات بسیار کوچک می توان این بندر را پویاتر کرد.

وی با بیان اینکه بندر چابهار از تحریم‌های ظالمانه معاف است و این امر یک فرصت برای کشور محسوب می شود، گفت: پهلوگیری کشتی‌ها در بندر چابهار افزایش یافته و این خبر خوشی برای اقتصاد کشور است چرا که از این بندر می‌توان صادرات و ترانزیت کالا را افزایش داد.

شهنوازی در مورد توسعه همکاری‌ها با کشورهای همسایه با هدف رونق بندر چابهار، افزود: برای توسعه همکاری با کشورهای همسایه ضرورت دارد که هزینه‌های بندری کاهش پیدا کند تا تجار انگیزه بیشتری برای بهره گیری از بندر چابهار داشته باشند.


بیشتر بخوانید: شاهراه ترانزیتی چابهار میلک موثر در جذب تجار افغانستان به سیستان و بلوچستان


وی تصریح کرد: در حال حاضر بنادر امام(ره)، خرمشهر، اروند و... مشمول تخفیف‌های بندری هستند، و ضرورت دارد که به بندر چابهار هم تخفیف‌های ویژه ای اعطا کند تا این بخش در مسیر رشد بیشتری قرار گیرد.

عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: هماهنگی بین کشورهای ایران، هندوستان، افغانستان و پاکستان اهمیت زیادی دارد، وقتی این مجموعه ها با یکدیگر هماهنگ باشند مشکلات در این حوزه کمتر خواهد شد و حتی می توان کریدور شمال-جنوب را فعال کرد و از طریق آستارا به کشورهای آذربایجان، قزاقستان و گرجستان به شوروی وصل شویم.

ارسال نظر