اقتصاد۲۴ - امروز سازمان محیط زیست در بخش نامهای با شماه گذاری سه هزار ۷۷۰ دستگاه خودرو موافقت کرد. این خودروها محصول دو کشور فرانسه و چین هستند که در ایران مونتاژ میشدند.
بر اساس مجوز سازمان محیط زیست شمارهگذاری خودروهای بنزینی باقیمانده از نوع رنو (ساندرو، استپ وی، پارس تندر) به تعداد ۳۰۶۰ دستگاه بلامانع اعلام شده است.
این خودروها محصول شرکت رنو هستند که از سوی ساپیا و پارس خودرو به بازار عرضه میشدند. علاوه بر این محیط مجوز شماره گذاری ۲۹۰ دستگاه چانگان و ۴۲۰ دستگاه آریو را که محصولات چینی بازار ایران هستند صادر کرده کرده است.
سازمان در مجوز خود به شرکت ساپیا شرط گذاشته است: شمارهگذاری خودروهای مذکور مطابق با شماره شاسیها حداکثر تا تاریخ ۳۰ آذر ماه ۹۹ بلامانع است و صرفاً برای مدل سال ۹۸ از نظر این سازمان بلا مانع است. بدیهی است ادامه فرآیند شمارهگذاری منوط به اخذ تاییدیه مجدد این سازمان است.
بیشتر بخوانید: شمارهگذاری محصولات رنو آغاز شد
با این حساب چالش شماره گذاری وارد فاز جدیدی میشود، زیرا بخشی از خودروهایی که در سال ۹۹ تولید شده اند با در اسناد صادر سال تولید انها به سال ۹۸ تغییر کند.
دردسرهای خروج رنو از ایران
با خروج رنو از ایران که به بهانه اعمال تحریمهای جدید اتفاق افتاد تولید محصولات این شرکت فرانسوی با مشکل مواجه شد. مهمترین مشکل در مسیر تولید محصولات رنو به وجود آمد بر سر ترخیص قطعات وارداتی آن بود در نتیجه این مساله شرکت پارس خودرو و سایپا که طرفهای قرارد رنو بود با انبوه محصولاتی مواجه شوند که به صورت ناقص در پارکینگها به حال خود رها شده بودند؛ خودروهایی که پیش فروش شده بودند، ولی امکان تکمیل و تحویل آنها به مشتریان وجود نداشت. این چالش پس از کش و قوس بسیار در سال جاری برطرف شد و بیش از ۳ هزار خودرو ناقص شرکت رنو در پارکینگ خودروسازان امکان تحویل به ثبت نام کنندگان را پیدا کردند.
اما عبور خودروسازان از چالش تولید خودروهای نیمه تمام که پایان یافت تازه قصه استاندارد آلایندگی یورو ۴ و ممنوعیت شماره گذاری خودروهای فاقد این استاندارد از سال جاری آغاز شد؛ سازمان حفاظت محیط زیست با استناد به مصوبه دولت آخرین مهلت شمارهگذاری خودروها با استاندارد یورو ۴ را پایان سال ۱۳۹۸ تعیین کرده بود و خودروهای تازه تکمیل شده با وجود اینکه پیش از سال ۹۸ تولید شده بودند، اما مشمول این قانون شدند و این سازمان از ارائه مجوز برای شمارهگذاری این محصولات امتناع میکرد.
مشکلی که با رایزنی بسیار برطرف شد، اما پس از محیط زیست این بار نوبت نیروی انتظامی به عنوان دومین دستگاه صادرکننده مجوز بود که به کیفیت شماره گذاری این خودروها سنگ ورود کند. چالش این بار از آنجا نشات گرفت که سازمان حفاظت محیط زیست صدور مجوز شماره گذاری را مشروط به آن کرده بود که خودروهای شماره گذاری شده با مدل ۹۸ شماره گذاری شوند؛ شرطی که با عبور از نیمه سال ۹۹ هم خودروسازان را به دردسر انداخته و هم نیروی انتظامی را، زیرا در حال حاضر تمام مدارک خودروهای تکمیل شده بر اساس سال ۹۹ صادر شده و خودروسازان برای رعایت دستورالعمل سازمان محیط زیست باید این مدارک را تغییر دهند تا امکان شماره گذاری برای خودروهای ناقص فراهم شود.
سرنوشت مشابه فرانسویها برای چینیها
شرکتهای چینی نیز اگرچه بازار خودرو ایران را ترک نکردند، اما به دلیل تحریمها و محدودیتهای ارزی ناشی از آن طرفهای قرارداد ایرانی با مشکل تامین ارز برای ترخیص قطعات مواجه شدند. در نتیجه تولید چانگان و آریو نیز با چالش مواجه شد. به واسطه اینکه خودروهای تولید شده فاقد استاندارد یورو ۵ هستند پس از ترخیص قطعه با مشکل مجوز شماره گذاری از سوی محیط زیست مواجه شدند؛ بالاخره پس از رایزنیها زیادی محیط زیست به این خودروها نیز به صورت مشروط مجوز داده است. این خودروها به شرطی شماره گذاری میشوند که مدل تولید سال ۹۸ باشند.