تاریخ انتشار: ۱۴:۳۰ - ۱۴ مهر ۱۳۹۹

ماجرای ضرب و جرح دانش‌آموز چابهاری از چه قرار است؟

باز هم عدم توانایی برای کنترل خشم و عدم تناسب روحیه معلم با شغل او حادثه آفرید. این بار نوبت به کودک ۱۲ ساله ساکن یکی از روستا‌های چابهار از توابع استان سیستان و بلوچستان بود که از سوی معلم مورد ضرب و جرح قرار گرفته و از ناحیه دنده‌های پهلوی راست آسیب ببیند.

اقتصاد۲۴ - هفته گذشته یکی از دانش‌آموزان کلاس ششم ابتدایی ساکن روستای «تیس» از توابع شهرستان چابهار مورد ضرب و جرح معلم قرار گرفت. به گفته منابع محلی به دنبال این حادثه دنده این نوجوان ۱۲ ساله دچار ترک‌خوردگی شد، اما خوشبختانه میزان جراحت به حدی نبود که کودک نیاز به بستری شدن در بیمارستان پیدا کند.

یکی از نزدیکان موسی ماجرا را برای اینگونه تعریف می‌کند: سه‌شنبه گذشته این اتفاق رخ داد. موسی می‌گوید معلم من را با لگد کتک زد. در حالی که معلم می‌گوید تنها به پشت گردن او ضربه زده آن هم به این دلیل که با دانش‌آموز کوچکتری دعوا می‌کرد. اما در حال حاضر دنده سومِ پهلوی راست این بچه ترک خورده است.

وی ادامه می‌دهد: این اولین باری نیست که دانش‌آموزان از معلمان و مدیران مدرسه کتک می‌خورند. سال گذشته هم شنیدم مدیر این مدرسه گاهی دانش‌آموزان را کتک می‌زند. البته از وضعیت امسال خبر ندارم.

این فرد عنوان می‌کند: حال موسی در حال حاضر خوب است و خوشبختانه در بیمارستان بستری نشد. هزینه اقدامات درمانی یک میلیون تومان شد که معلم می‌گوید هزینه‌های را تقبل می‌کند. اما مشکل ما این است که به چه دلیلی معلم دانش‌آ‌موز را کتک زده است. والدین موسی ۵ فرزند دارند که موسی فرزند چهارم خانواده است. پدر موسی ماهیگیر است و هر دو سه ماه یکبار یکی، دو میلیون تومان درآمد دارد. خانواده موسی شرایط مالی خوبی ندارند، پدر خانواده بیشتر اوقات دریاست و حالا این خبر به او رسیده است. سوال او هم این است که چرا باید معلم فرزندش را کتک بزند.

او خاطرنشان می‌کند: معلم وقتی به خانه خانواده موسی آمد اعتراف کرد و گفت که با لگد موسی را کتک زده و اشتباه کرده است. حالا در آموزش و پرورش که برای رسیدگی آمدیم می‌گوید من قرآن دست می‌گیریم و قسم می‌خورم که من نزده‌ام. هربار یک چیز می‌گوید.

این فرد می‌گوید: ریش سفیدان و امام جمعه تیس با پدر موسی صحبت کرده‌اند تا این موضوع تمام شود. اما خانواده می‌خواهد که ثابت شود که آیا معلم کودک را زده است یا نه. ما به معلم گفتیم که باید تعهد بدهد که اگر دوباره موسی دچار مشکل شد و نیاز به درمان داشت به موضوع رسیدگی کند و همچنین تعهد بدهد که بار دیگر این موضوع را تکرار نکند.

موسی کودک آسیب‌دیده نیز می‌گوید: من می‌خواستم آب بخورم که معلم آمد من را زد یک بار با خط‌کش به دستم زد و یک بار هم به کمرم زد.

مکالمه با موسی به دلیل قطع شدن تلفن همینجا تمام می‌شود. بعد از آن هم دیگر هیچکس پاسخگو نبود.

شنیده‌ها حاکی از آن است که خانواده با معلم به صلح رسیده‌اند. برخی نیز مدعی هستند که بنا بر شهادت دانش‌آموز دیگر، معلم موسی را کتک نزده است.

ضرب و شتم دانش‌آموز از سوی معلم، داستانی تکراری

مساله ممنوعیت تنبیه بدنی دانش‌آموزان در آئین‌نامه مدارس نیز مورد اشاره قرار گرفته و ماده ۷۷ این آئین‌نامه مقرر می‌کند که اعمال هرگونه تنبیه دیگر از قبیل اهانت، تنبیه بدنی و تعیین تکالیف درسی جهت تنبیه ممنوع است.

با وجود این ماده قانونی واضح و کارآمد، اما داستان ضرب و شتم دانش‌آموز توسط معلم حکایتی جدید نیست و هرسال با بازگشایی مدارس شاهد انتشار اخباری از این دست هستیم. هربار هم آموزش و پرورش قول پیگیری داده و ماجرا را ختم می‌کند در حالیکه آثار روحی و چه بسا جسمی چنین حوادثی تا ابد در روح حساس دانش‌آموزان ثبت می‌شود.

سال گذشته بود که یک دانش‌آموز دبیرستانی در تهران از سوی معلم مدرسه‌اش مورد ضرب و شتم قرار گرفته و به خاطر آسیب شدید به چشم بخشی از بینایی‌اش را از دست داد.

آبان ماه سال ۹۸ نیز خبری دیگر از آزار دانش‌آموز در شهرستان فیروزه منتشر می‌َشود. براساس این خبر معلم به پشت گردن دانش آموز پایه هفتم ضربه‌ای می‌زند که باعث برخورد صورت دانش‌آموز به میز شده و او از ناحیه لب پایین دچار خونریزی می‌شود، معلم با این حال از اعزام دانش‌آموز به درمانگاه خودداری کرده و فقط اجازه می‌دهد دانش‌آموز صورت و لباس‌های خود را بشوید. درنهایت بعد از بازگشت این نوجوان به خانه و رفتن به بیمارستان لب او بخیه می‌شود.

اما ماجرا به همین دو مورد ختم نمی‌شود یک دانش‌آموز زنجانی نیز طی سال تحصیلی گذشته مورد ضرب و شتم از سوی معلم ورزش قرار گرفته و به دنبال آن لب وی دچار پارگی شدید شده و یکی از دندان‌هایش آسیب می‌بیند.

بر اساس اعلام آموزش و پرورش ناحیه یک زنجان، این اداره موضوع ضرب و شتم دانش‌آموز زنجانی را با جدیت بررسی و در صورت وجود شکایت، اقدامات لازم را انجام داده و این روند را تا حصول نتیجه نهایی پیگیری خواهد کرد.

این ماجرا تنها مربوط به موسی و آموزش و پرورش چابهار نیست. موضوع تکرار مداوم چنین برخورد‌هایی با دانش‌آموزان است و ضرورت پیشگیری از چنین برخوردهایی، به همین دلیل نیز آموزش و پرورش باید به این سوال پاسخ دهد که برای استخدام معلمان به جز رتبه علمی فرد در آزمون استخدامی چه مولفه‌های دیگری را در نظر می‌گیرد؟ آیا این سازمان در زمان گزینش سلامت روان معلمان را نیز ارزیابی می‌کند؟ چرا باید آموزش و پرورش و جامعه محلی این روستا به جای مجازات معلم سعی در ختم غائله داشته باشند.

آسیب دیدن یک دانش‌آموز توسط معلم تنها یک موضوع حقوقی و کیفری نیست. بلکه موضوعی است که به آینده جامعه و سلامت نسل آینده کشور بستگی دارد و نباید صرف حل و فصل‌های محلی موضوع را تمام شده تلقی کرد.

منبع: رویداد24
ارسال نظر