اقتصاد۲۴ - از طرفی به زعم فعالان بازار خودرو تجویز چنین نسخهای نه تنها مفید نیست بلکه تاکنون روند مثبتی برای حال آشفته بازار خودرو به دنبال نداشته است. گفتنی است، به زعم برخی کارشناسان، قیمت خودروهای داخلی طی دو هفته گذشته بالغ بر ۳۰ درصد دیگر گران شد و این در حالی است که نسبت به ابتدای سال با افزایش قیمت نزدیک به ۱۰۰ درصد مواجه بودهایم. این در حالی است که علیرضا رزم حسینی، وزیر جدید صمت، سروسامان دادن به وضعیت کنونی بازار خودرو را از اولویتهای این وزارتخانه دانست.
موضوع گرانیهای هر روزه مبحث جدیدی نیست و چشم مردم را بیش از پیش به نوسان قیمت بازارهای مالی و دارایی دوخته است. به طوریکه مساله نرخ دلار، طلا، سکه و خودرو، موردی است که شهروندان هر روز درگیر آنها هستند و هرکدام نظرات متفاوتی را نسبت به آن بیان میکنند. در این میان وضعیت بازار خودرو هم متاثر از گرانی نرخ دلار و برخی عوامل دیگر هر روز آشفتهتر میشود. بر اساس گزارشهای میدانی در دوماه گذشته قیمت خودروهای داخلی از ۵۰ میلیون تا ۶۰۰ میلیون افزایش یافت و اکنون با سرعت بیشتری روند صعودی در پیش گرفته است. گفتنی است، قیمت این کالا در حالی هر روز بالا میرودکه هنوز دولت و بهویژه وزارت صمت که اخیرا صاحب وزیر شده، تصمیم روشنی برای کنترل و مهار آن اتخاذ نکرده است.
بیشتر بخوانید:درباره بازار خودرو صحبت نمیکنم!
موضوع گرانیهای هر روزه مبحث جدیدی نیست و چشم مردم را بیش از پیش به نوسان قیمت بازارهای مالی و دارایی دوخته است. به طوریکه مساله نرخ دلار، طلا، سکه و خودرو، موردی است که شهروندان هر روز درگیر آنها هستند و هرکدام نظرات متفاوتی را نسبت به آن بیان میکنند. در این میان وضعیت بازار خودرو هم متاثر از گرانی نرخ دلار و برخی عوامل دیگر هر روز آشفتهتر میشود. بر اساس گزارشهای میدانی در دوماه گذشته قیمت خودروهای داخلی از ۵۰ میلیون تا ۶۰۰ میلیون افزایش یافت و اکنون با سرعت بیشتری روند صعودی در پیش گرفته است. گفتنی است، قیمت این کالا در حالی هر روز بالا میرودکه هنوز دولت و بهویژه وزارت صمت که اخیرا صاحب وزیر شده، تصمیم روشنی برای کنترل و مهار آن اتخاذ نکرده است.
بیشتر بخوانید:درباره بازار خودرو صحبت نمیکنم!
آیا نظارتی برای کنترل بازار خودرو وجود دارد؟
بررسی وضعیت بازار خودرو نشان میدهد سه شاخص نرخ ارز، تورم و مساله عرضه در بازار، بیشترین وزن را در ایجاد آشفتگی بازار خودرو دارند. هرچند هرسه بخش یادشده از متغیرهای کلان اقتصادی تاثیر میپذیرند، اما نوسانات آنها تاثیر مستقیمی بر وضعیت بازار این کالای مصرفی خواهد داشت. بر اساس گزارشهای میدانی روند صعودی قیمتها در بازارهای موازی همچون سکه و ارز باعث شده تا هیچکس حاضر به خرید خودرو آن هم با قیمتهای نجومی نباشد و بلاتکلیفی محسوسی در این بازار مشاهده میشود. لازم به ذکر است بر اساس گفته برخی از متقاضیان خرید، درحال حاضر قیمت انواع خودروها بهصورت سلیقهای در آگهیها و توسط دلالان اعلام میشود؛ بهنحویکه قیمت برخی از خودروهای داخلی از یک آگهی به آگهی دیگر حدود ۱۰۰میلیون تومان اختلاف دارد. در این شرایط مصرفکننده در بازار سرگردان بوده و نمیداند کدام قیمت منطقی و کدام قیمت صوری است.
این در حالی است که پیشتر توسط برخی مسئولان اعلام شد قیمت فعلی حبابگونه است و مردم نسبت به خرید خودرو اقدام نکنند. از طرفی دیگر سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران هم چندی پیش اعلام کرد، که مشکلات فعلی به دلیل نبود سقف قیمتی برای خودرو مربوط میشود و زمانیکه این مهم (سقف قیمتی) برای یک محصول وجود ندارد، رفتارها سلیقهای خواهد بود. بر اساس گزارش ایسنا او ادامه داد: در شرایط کنونی هرکس هر قیمتی که بخواهد، تعیین میکند. چنانچه سقف قیمتی وجود داشت و از یک مرجع مشخص قیمتها تعیین میشد، (برای افرادی که سرمایهگذار هستند و نه مصرفکننده) اوضاع بازار اینگونه نمیشد.
باتوجه به اینکه سقف قیمتی مشخصی وجود ندارد، بهطور مثال یک دارنده خودرویی از نمایشگاهی قیمت یک محصول را ۱۰۵ میلیون تومان میگیرد و نرخ فروش خود به مشتری را قیمت ۱۰۶ میلیون تومان یا حتی بسیار بالاتر تعیین میکند؛ لذا توصیه میشود در شرایط فعلی مردم خرید نکنند. در مقابل کارشناسان توصیه به عدم خرید را اقدامی مناسبی برای کنترل افسارگسیختگی قیمتها نمیدانند. کما اینکه تاکنون هم اتخاذ چنین راهکارهایی همچون (نخریدن و حذف قیمت از سایتها) تاثیر مثبتی بر بهبود اوضاع نداشت و به نظر نمیرسد در شرایط کنونی اقدام مفیدی برای مهار این گرانی در دستور کار مسئولان باشد.
از سوی دیگر شرایط به گونهای است که برخی فعالان حوزه خودرو بر این باورند که قیمتها حتی تا یک ساعت آینده هم قابل پیشبینی نیست و میتوان انتظار داشت نرخ این کالا فردای یک روز هم گرانتر شود. اضافه بر آن کارشناسان بر این باورند، عدم وجود نظارت در بازار و اتخاذ سیاستهای اشتباه، زمینه سودجویی برخی دلالان را بیش از گذشته مهیا ساخته است. شایان ذکر است، علیرضا رزمحسینی، وزیر جدید صمت، هم چند روز قبل قیمت فعلی خودرو در کشور را بالا دانست و تاکید کرد: افزایش عرضه خودرو را جزو مهمترین اولویتهای وزارت صمت خواهد بود و در تلاشیم تا تدابیری برای کنترل قیمت آن اتخاذ کنیم.
لازم به ذکر است، تا لحظه نگارش این گزارش، نرخ برخی خودروها بر اساس گزارشهای میدانی به این شرح است: قیمت پراید ۱۱۱، ۱۳۲میلیون تومان و پراید ۱۳۱ نیز از ۱۱۵ تا ۱۲۵میلیون تومان متغیر است. بهعلاوه پژو۲۰۰۸ به قیمت حدود یک میلیارد و میلیون تومان رسیده است. همچنین پژو۲۰۶ تیپ دو نیز با قیمت۲۴۰میلیون تومان، پژو ۲۰۶تیپ پنج ۲۷۳ میلیون تومان، پژو۲۰۷ اتومات ۴۲۳میلیون تومان، پژو۲۰۷ دندهای ۴۲۴میلیون تومان، پژو ۴۰۵ GLX دوگانهسوز ۲۲۰میلیون تومان، پژو ۴۰۵ GLX بنزینی ۲۰۰میلیون تومان و پژوپارس اتوماتیک ۳۷۱میلیون تومان، معامله میشود. به علاوه تیبا هاچبک ایایکس ۱۵۳میلیون تومان، تیبا هاچبک پلاس ۱۵۸میلیون تومان، دنا معمولی ۳۱۵میلیون تومان، دناپلاس دندهای توربو از ۵۰۰ تا ۶۰۰میلیون تومان و رانا الایکس ۲۳۰میلیون تومان قیمت دارد.
این در حالی است که پیشتر توسط برخی مسئولان اعلام شد قیمت فعلی حبابگونه است و مردم نسبت به خرید خودرو اقدام نکنند. از طرفی دیگر سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران هم چندی پیش اعلام کرد، که مشکلات فعلی به دلیل نبود سقف قیمتی برای خودرو مربوط میشود و زمانیکه این مهم (سقف قیمتی) برای یک محصول وجود ندارد، رفتارها سلیقهای خواهد بود. بر اساس گزارش ایسنا او ادامه داد: در شرایط کنونی هرکس هر قیمتی که بخواهد، تعیین میکند. چنانچه سقف قیمتی وجود داشت و از یک مرجع مشخص قیمتها تعیین میشد، (برای افرادی که سرمایهگذار هستند و نه مصرفکننده) اوضاع بازار اینگونه نمیشد.
باتوجه به اینکه سقف قیمتی مشخصی وجود ندارد، بهطور مثال یک دارنده خودرویی از نمایشگاهی قیمت یک محصول را ۱۰۵ میلیون تومان میگیرد و نرخ فروش خود به مشتری را قیمت ۱۰۶ میلیون تومان یا حتی بسیار بالاتر تعیین میکند؛ لذا توصیه میشود در شرایط فعلی مردم خرید نکنند. در مقابل کارشناسان توصیه به عدم خرید را اقدامی مناسبی برای کنترل افسارگسیختگی قیمتها نمیدانند. کما اینکه تاکنون هم اتخاذ چنین راهکارهایی همچون (نخریدن و حذف قیمت از سایتها) تاثیر مثبتی بر بهبود اوضاع نداشت و به نظر نمیرسد در شرایط کنونی اقدام مفیدی برای مهار این گرانی در دستور کار مسئولان باشد.
از سوی دیگر شرایط به گونهای است که برخی فعالان حوزه خودرو بر این باورند که قیمتها حتی تا یک ساعت آینده هم قابل پیشبینی نیست و میتوان انتظار داشت نرخ این کالا فردای یک روز هم گرانتر شود. اضافه بر آن کارشناسان بر این باورند، عدم وجود نظارت در بازار و اتخاذ سیاستهای اشتباه، زمینه سودجویی برخی دلالان را بیش از گذشته مهیا ساخته است. شایان ذکر است، علیرضا رزمحسینی، وزیر جدید صمت، هم چند روز قبل قیمت فعلی خودرو در کشور را بالا دانست و تاکید کرد: افزایش عرضه خودرو را جزو مهمترین اولویتهای وزارت صمت خواهد بود و در تلاشیم تا تدابیری برای کنترل قیمت آن اتخاذ کنیم.
لازم به ذکر است، تا لحظه نگارش این گزارش، نرخ برخی خودروها بر اساس گزارشهای میدانی به این شرح است: قیمت پراید ۱۱۱، ۱۳۲میلیون تومان و پراید ۱۳۱ نیز از ۱۱۵ تا ۱۲۵میلیون تومان متغیر است. بهعلاوه پژو۲۰۰۸ به قیمت حدود یک میلیارد و میلیون تومان رسیده است. همچنین پژو۲۰۶ تیپ دو نیز با قیمت۲۴۰میلیون تومان، پژو ۲۰۶تیپ پنج ۲۷۳ میلیون تومان، پژو۲۰۷ اتومات ۴۲۳میلیون تومان، پژو۲۰۷ دندهای ۴۲۴میلیون تومان، پژو ۴۰۵ GLX دوگانهسوز ۲۲۰میلیون تومان، پژو ۴۰۵ GLX بنزینی ۲۰۰میلیون تومان و پژوپارس اتوماتیک ۳۷۱میلیون تومان، معامله میشود. به علاوه تیبا هاچبک ایایکس ۱۵۳میلیون تومان، تیبا هاچبک پلاس ۱۵۸میلیون تومان، دنا معمولی ۳۱۵میلیون تومان، دناپلاس دندهای توربو از ۵۰۰ تا ۶۰۰میلیون تومان و رانا الایکس ۲۳۰میلیون تومان قیمت دارد.
قیمت ها را در آگهی ها ثبت کنید
بزرگ ترین دلیل افزایش قیمت اول تبلیغات هدفمند سود جوی شرکتهای خودروساز است که بیشترین منفعت از این راه کسب میکنند.
دوم ثبت نکردن آگهی در سایتها که بازی روانی به راه انداختند و هیچکس رقیب برای قیمت گذاری ندارد و مردم حق انتخاب یا ندارند یا محدود است.
شرکتهای خودرو ساز از روی لجبازی نه دلسوزی با مردم خودشونو درگیر بازاریابی کردند با مردمی که تامل بیشتر با هم دارند و داد و ستد وخرید و فروش بین مردم خیلی راحتر از شرکتها است حتی بقیمت بالاتر
نتجه شرکتها هرچقدر از نظر مالی قوی باشند
ولی از نظر تامل با مردم قدرتی ندارند پس رقابت شرکتهای خودرو سازی با مردم شاید در مقطع کوتاه مدت بنفع شرکتها باشه ولی در داز مدت زیاندهی خواهند داشت
شرکتهای دولتی و خصوصی تنها راهی که دارند تامل با مردم به این منظور که خرید فروش به عهده خود مردم باشه با نظارت تولیدکننده
تولید انبوه با سود کم
بعدم نمیشه که دنده از اتومات گرونتر باشه