تاریخ انتشار: ۱۳:۲۰ - ۲۹ مهر ۱۳۹۹
در گفتگو با اقتصاد ۲۴ بررسی شد؛

تاسیس دفاتر نمایندگی بیمه ایران در خارج از کشور؛ شوخی یا جدی؟!/ دغدغه شرکت‌های بیمه، صدور بیشتر بیمه ثالث شده است!

یک تحلیلگر بازار بیمه‌های بازرگانی در واکنش به تاسیس نمایندگی بیمه ایران در خارج از کشور، گفت: سال‌هاست که در ایران شرکت‌های بیمه حبس شده اند و برای همین است که دغدغه مشترک همه آن‌ها مسائل پیش پا افتاده‌ای مثل صدور بیشتر بیمه نامه‌های شخص ثالث است، لذا تصمیم بیمه ایران برای ورود به بازار‌های خارجی را باید به فال نیک بگیریم،

اقتصاد۲۴- فراخوان تاسیس نمایندگی بیمه ایران در خارج از کشور، خبر مهمی است که از هفته گذشته تاکنون به سرعت برق در میان اهالی صنعت بیمه پیچیده و خیلی‌ها را انگشت به دهان کرده است؛ از قرار معلوم مدیریت امور بین الملل شرکت سهامی بیمه ایران آگهی اخذ نمایندگی این شرکت در خارج از مرز‌های ایران را منتشر کرده است؛ هرچند از این فراخوان نام و نشانی در سایت رسمی شرکت بیمه ایران به چشم نمی‌خورد، اما برخی منابع شنیدن آن را تایید کرده اند.

حمیدرضا حاجی اشرفی، رئیس انجمن صنفی کارشناسان صنعت بیمه درباره این خبر به اقتصاد۲۴ می‌گوید: گویا شرکت بیمه ایران قصد ورود مستقل یا مشارکتی به بازار‌های غرب آسیا را دارد؛ به صورت مشخص کشور‌هایی در خاورمیانه، خاور دور و منطقه خلیج فارس هستند که می‌توانند بازار‌های مناسبی برای بیمه ایران باشند. البته در این راه با غول‌های بیمه‌ای از عربستان، ترکیه، لبنان و امارات متحده عربی مواجه هستیم که دستکم اجازه ورود به بازار‌های داخالی خود را نمی‌دهند، اما کشور‌های سوریه و عراق می‌توانند مقصد خوبی برای نمایندگی‌های خارجی بیمه ایران باشند. البته بعد از ورود به بازار بیمه این کشور‌ها هم خدمات بیمه ایران در بحث بیمه‌های اتومبیل، مسئولیت و مهندسی قابلیت عرضه شدن را دارد و در مورد بیمه‌های درمان و عمر و زندگی هم، چون شناختی از وضعیت جدول مرگ و زندگی آن جوامع نداریم ریسک بالایی خواهند داشت و به صورت مشخص در نتیجه نوسانات اقتصادی اخیر ارزش کل ذخایر صنعت بیمه ایران آنقدر ناچیز شده است که نتوانیم وارد این بازار‌ها شویم.


بیشتر بخوانید: امپراطوری بیمه ایران رو به پایان است؟



این تحلیلگر صنعت بیمه در ادامه با «مثبت» و «قشنگ» خواندن این اقدام جسورانه بیمه ایران می‌گوید: صنعت بیمه ایران از مدت‌ها پیش به چنین حرکت‌هایی نیاز دارد تا بتواند از حصار و محبسی که گرداگرد آن پدیدار شده خارج شود. اصولا بقای صنعت بیمه به جهانی شدن فعالیت‌ها بستگی دارد، شرکت‌های معتبر بیمه‌ای اگر نتوانند به صورت منطقه‌ای و بین المللی با همتایان خود فعالیت‌های اتکایی مشترکی را آغاز کنند نمی‌توانند توان مالی خود برای مقابله با ریسک‌های عادی را حفظ کنند.

وی می‌افزاید: سال‌هاست که در ایران شرکت‌های بیمه حبس شده اند و برای همین است که دغدغه مشترک همه آن‌ها مسائل پیش پا افتاده‌ای مثل صدور بیشتر بیمه نامه‌های شخص ثالث است، لذا تصمیم بیمه ایران برای ورود به بازار‌های خارجی را باید به فال نیک بگیریم، چون با این کار راهی گشوده خواهد شد که می‌تواند به احیای دوباره ظرفیت‌های صنعت بیمه ایران منجر شود. این اقدام می‌تواند قدرت مالی صنعت بیمه را تا حدی افزایش دهد که توان ورود به ریسک‌های داخلی بالاتری را داشته باشد. همچنین موقعیت بیمه‌های داخلی را در همکاری با شرکت‌های خارجی که همین حالا به صورت اتکایی در پوشش ریسک‌های بیمه‌ای پژوه‌های صنعتی مشارکت دارند را افزایش دهد و در نهایت رتبه صنعت بیمه هم در حد داخلی و هم در سطح جهانی افزایش یابد.

حاجی اشرفی در عین حال از مناسبات پرچالش آمریکا و متحدانش با ایران به عنوان پاشنه آشیل این دورخیز تنها بیمه دولتی ایران یاد کرده و می‌گوید: متاسفانه همه آنچه که باعث شده تا صنعت بیمه ایران زمین‌گیر و فرتوت شود ناشی از همین سیاست‌های مغرضانه آمریکاست. همین دو سال و نیم پیش که ترامپ از برجام خارج شد تیغ تیز تحریم‌های اقتصادی متوجه فعالیت‌های بیمه‌ای شد؛ به صورت مشخص شرکت بیمه‌ای که فعالیت خارجی می‌کند باید بتواند قادر به نقل و انتقال منابع مالی باشد؛ محدویت‌های وضع شده برای جابجایی پول به صورت مستقیم منابع ارزی یک کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد و نوسانات اقتصادی حاصل از آن باعث می‌شود تا سوای همه گرفتاری‌ها بخشی از دارایی‌های شرکت‌های بیمه‌ای دچار ریزش شود؛ این قضیه برای صنعت بیمه سهم مهلکی است و اگر خدای نکرده حادثه‌ای رخ دهد جبران خسارت براساس نرخ جدید ارزش دارایی‌ها ممکن است نشدنی و کمرشکن باشد.

این کارشناس صنعت بیمه در جمع بندی صحبت‌های خود می‌گوید: صنعت بیمه ایران به حضور در بازار‌های جهانی نیاز دارد و چه بهتر که شرکت بیمه ایران بتواند در برنامه واگذاری نمایندگی خارج از کشور خود موفق عمل کند؛ هرچند مسئله تحریم‌های اقتصادی دغدغه‌ای جدی است، اما برای اینکه صنعت بیمه ایران بتواند در عرصه داخلی توان خود را به روز نگهدارد باید در بخشی از بازار‌های جهانی حضور داشته باشد، در غیر اینصورت به سختی می‌توان امیدوار بود که اهداف و چشم انداز‌های بیمه‌ای تعیین شده در مقررات بالادستی به این زودی‌ها محقق شود.

وی در پایان یادآور می‌شود: البته می‌توان با دیده تردید هم به قضیه نگاه کرد و گفت که این اقدام یک فعالیت تبلیغاتی است، چون از نظر فرهنگی ایرانی‌ها با نمایش بازی کردن میانه خوبی دارند، اما یادمان نرود که این آگهی می‌تواند بیانگر یک ایده و رویا باشد؛ داشتن ایده و رویا چیز بدی نیست و برعکس موتور محرک و پیشرفت است؛ مگر داستان‌های تخیلی ژولورن بعدا تعبیر نشدند یا همین چالشی که این روز‌ها در رابطه با تعبیر پیشگویی‌های کارتون سیمپسون‌ها مطرح است؟ بد نیست کمی هم خوشبین باشیم و به نیمه پر لیوان نگاه کنیم.

ارسال نظر