اقتصاد۲۴ -در سال ۱۹۸۰، اولین محصول آئودی از سری کواترو معرفی شد. این محصول براساس آئودی ۸۰ مجهز به فناوری دو دیفرانسیل ویژه بود و رسما، آئودی کواترو نام گرفت. حدود سه سال زمان برای تست و بررسی فنی این مدل صرف شد تا سیستم چهارچرخ محرک مناسب یک خودرو سواری آماده شود. آئودی کواترو در میان رقیبان زمان خود که همگی تک دیفرانسیل بودند، نهتنها به موفقیت تجاری رسید، بلکه قهرمانیهای متعدد در مسابقات رالی ثبت کرد.
آئودی TT RS نسخه ۴۰ سالگی کواترو، کیت بدنه اختصاصی با ترکیب رنگ الهامگرفته از خودروهای رالی آئودی در دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی دارد. این محصول از نظر آیرودینامیک هم برتریهایی نسبت به TT RS استاندارد فراهم میکند تا عملکرد بهتری از نظر فرمانپذیری و سرعت داشته باشد. تمامی ۴۰ نمونه تولیدی از TT RS کواترو دارای رنگ بدنه سفید آلپاین و چرخهای ۲۰ اینچ ششپر هستند. بال عقب ثابت، هدایتکنندههای هوا در سپرها، حفره اضافه روی درپوش موتور و آینههای جانبی، سیاهرنگ و فیبر کربن خواهند بود.
در فضای داخلی، واژه کواترو با عبارت 40Jahre برای یادآوری ۴۰ سالگی این فناوری دیده میشود. ترکیب چرم ناپا و آلکانتارا برای پوشش فرمان، صندلیها و تودری استفاده شده است. این خودرو با جعبهدنده خودکار عرضه میشود؛ اما اهرم مشابه نمونههای دندهدستی کلاسیک دارد. خریدار میتواند بهجای صندلی ردیف دوم، حفاظ فیبر کربن سفارش دهد تا ضمن کاهش وزن ۱۶ کیلوگرمی، فضای بیشتری برای حمل بار یا تجهیزات فنی داشته باشد.
بیشتر بخوانید:شاسی بلند برقی داچیا اسپرینگ معرفی شد + عکس
مشابه مدل استاندارد TT RS، نسخه ۴۰ سالگی کواترو نیز دارای پیشرانه ۵ سیلندر ۲/۵ لیتری توربوشارژ است که قدرت ۴۰۰ اسب بخار و گشتاور ۴۸۰ نیوتنمتر تولید میکند. جعبهدنده ۷ سرعته S استرونیک دبل کلاچ با سیستم دو دیفرانسیل دائمی کواترو، سرعتگیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ۳/۷ ثانیه و نهایت سرعت محدودشده به ۲۸۰ کیلومتر بر ساعت فراهم خواهد کرد.قیمت نهایی آئودی TT RS نسخه ۴۰ سالگی کواترو، ۱۳۳ هزار دلار است و ماه آینده در آلمان عرضه میشود.