تاریخ انتشار: ۲۱:۲۰ - ۲۸ مهر ۱۳۹۹

دستگیری گروه چالش مومو در هرمزگان

سرپرست پلیس فتا هرمزگان از گزارشات شهروندی و شکایت پیرامون چالش وحشت در واتس آپ موسوم به «مومو» خبر داد و گفت: این‌گونه چالش‌ها با ایده گیری از چالش نهنگ آبی ادامه خواهد داشت.

اقتصاد۲۴ احسان بهمنی اظهارداشت: با توجه به تماس‌های فراوان شهروندان با سامانه ۱۱۰ و همچنین گزارش‌های حضوری به پلیس فتا استان هرمزگان، اکانت‌هایی با شماره‌های خارجی و داخلی با فعال‌سازی چالشی شبیه نهنگ آبی تحت عنوان «مومو» اقدام به ارسال پیام اولیه با مضمون "بیا باهم بازی کنیم" به زبان انگلیسی و فارسی برای کاربران ارسال می‌کنند.

این مقام مسئول افزود: پیام‌ها، تصاویر و کلیپ‌هایی ساختگی با ماهیت خشونت و خودزنی از سوی پروفایل با نمای عروسک اهریمنی معروف به «مومو» ارسال می‌شود به این شرح که اگر مخاطب رگ خود را نزند و چالش‌های آسیب تکمیل نشود، در این صورت مومو به آدرس و محل زندگی قربانی کاملاً آشناست و اقدام به حمله با چاقو و اسلحه سرد به اعضای خانواده او خواهد کرد.
بیشتر بخوانید:فیلم/ توضیح پلیس فتا درباره مومو و ماجرای سکته قلبی پسر ۱۱ ساله
سرگرد بهمنی بیان کرد: با بررسی‌های فنی مشخص شد که اکانت اصلی این چالش، یک ربات پاسخگوی اتوماتیک به زبان انگلیسی است و همچنین افرادی با بهره‌گیری از شماره‌های موقت خارجی یا حتی داخلی اقدام به راه‌اندازی اکانت واتس آپ کرده و برای دیگران با همین روش مزاحمت ایجاد می‌کنند و عده‌ای هم اقدام به نشر شایعات آلوده و کذب در شبکه‌های اجتماعی مجازی می‌کنند.

وی ادامه داد: در همین راستا فردی با هویت معلوم به پلیس فتا مراجعه کرد و اعلام داشت دارنده اکانت واتساپی که تصاویر پروفایل آن عروسکی به نام مومو و ارواح خبیثه است، اقدام به ارسال پیام بازی برای فرزندم کرده، اما پس از مخالفت پسرم برای ادامه بازی، صاحب اکانت اطلاعات خصوصی از خانواده ما ارائه و با تهدیدات مکرر پسرم را مجاب به ادامه بازی کرده که این امر موجب ترس و دلهره در میان خانواده ما شده است.

این مقام انتظامی گفت: پس از اقدامات پلیسی و رد جویی‌های فنی، متهم مورد شناسایی قرار گرفت و ضمن هماهنگی‌های قضایی، نامبرده به این پلیس احضار شد. متهم گفت در گروه دورهمی با حضور دوستان در واتساپ، مطالبی پیرامون مومو از سوی مدیر گروه و دیگران ارائه شده بود. من هم به بهانه شوخی با پسرعمه (شاکی) به همراه چند تن از دوستانم با شماره سیم‌کارت ناآشنا یا شماره‌های موقت خارجی، اکانت‌های واتساپی ایجاد کردیم و تصاویر پروفایل آن را «مومو» و ارواح ترسناک گذاشتیم و به او پیام چالش وحشت دادیم و قصد ما از این کار فقط شوخی بوده است؛ بنابراین سرگروه و ۶ نفر از دوستان وی شناسایی و اقدامات قضایی برای رسیدگی به این پرونده ویژه در حال انجام است.

سرپرست پلیس فتا استان هرمزگان، خاطرنشان کرد: نصب برنامه‌های مستقل ساخته‌شده برای این‌گونه چالش‌های روان‌پریش به‌غیراز آسیب‌های روانی باعث سرقت اطلاعات خصوصی کاربران می‌شود، پایه و اساس این چالش‌ها بر مبنای دروغ و حیله‌های روان‌شناختی است، بر همین اساس عدم نصب برنامه‌های مربوطه یا پاسخ‌دهی و بلاک این شماره‌ها در پیام‌رسان‌های خارجی بهترین واکنش از سوی مخاطبین است.
ارسال نظر