تاریخ انتشار: ۱۰:۲۱ - ۰۶ آبان ۱۳۹۹
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش خبر داد:

اعتراف آمار‌ها به توسعه پایدار کیش

جزیره کیش در سطح "ملی و بین المللی" به منطقه‌ای برای انتقال فناوری‌های پیشرفته و انتقال آخرین دستاوردها، توسعه کسب و کار‌های نو و استقرار استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان، تبدیل شده است.

اقتصاد۲۴ -  سعید پورعلی، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش، شرایط و وضعیت این جزیره در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، امنیتی را الگویی برای مناطق دیگر عنوان کرد و گفت: نیرو‌های انتظامی، اداره اطلاعات، پایگاه‌های بسیج، پدافند هوایی و رودکی در کیش فعال هستند و همه مساعی خود را برای ایجاد امنیت در جزیره زیبای کیش به کار می‌گیرند.

وی افزود: بر اساس ابلاغ سیاست‌های جمعیتی در چارچوب توسعه پایدار، مناطق آزاد به ویژه کیش مکان مناسبی برای زیست و سکونت مردم است.


بیشتر بخوانید: جلوگیری از خام فروشی زمین در منطقه آزاد کیش


وی فعالیت‌های معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش را با هدف تبدیل کیش به مقصد گردشگری و توانمند سازی فرهنگی و اجتماعی جامعه محلی عنوان کرد و اظهار داشت: درقالب ۲۹ طرح و ۱۳۲ پروژه؛ بودجه جاری و عمرانی سال ۹۹ نزدیک به ۶۰۰ میلیارد تومان به حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی، گردشگری، سلامت و محیط زیست اختصاص یافته است.

وی با اشاره به مساحت ۹۱.۵ کیلومتری جزیره با طول و عرض ۱۵ و ۷ کیلومتر با مدیریت یکپارچه گفت: ابتدای انقلاب، جمعیت این منطقه حدود ۵ هزار نفر بود و اکنون به میزان ۴۴ هزار نفر افزایش یافته است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش به ترکیب جمعیت بومی و غیر بومی این منطقه اشاره داشت و افزود: بومی‌ها ۱۵ درصد جمعیت کیش را شامل می‌شوند و در حال حاضر، نرخ اشتغال در جزیره کیش بیش از ۹۶ درصد است و از این نظر در حوزه اشتغال زایی در سطح کشور پیشگام است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش، نرخ با سوادی در جزیره کیش را ۹۶/۶ درصد با جمعیتی جوان عنوان کرد و گفت: مهاجرت به کیش در دو قالب "جویای فرصت‌های شغلی و زندگی بهتر" که عمدتا از استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان، و همچنین استان هرمزگان و بخش‌هایی از استان فارس و کلان شهر‌هایی مانند تهران، شیراز، اصفهان، مشهد و تبریز است، برشمرد.

وی وضعیت آموزش در سه بخش "مهارتی، عمومی و عالی" را تحت پوشش و حمایت صد در صدی سازمان منطقه آزاد کیش عنوان کرد و افزود: ۴۱ مدرسه در جزیره کیش فعال هستند و تمام مدارس با بودجه‌ای که سازمان اختصاص داده است ساخته شده اند. تمام مدارس نیز در اختیار آموزش و پرورش قرار داده شده است. همچنین با استقرار ۷ دانشگاه در جزیره کیش؛ نزدیک به ۸۰ درصد آنان در ساختمان‌هایی که سازمان منطقه آزاد کیش در نظر گرفته است مستقر هستند.

به گفته پورعلی، وضعیت بهداشت و درمان این منطقه از نظر "مرکز توسعه سلامت و بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی کیش" برای جمعیتی به مراتب بالاتر پیش بینی شده است.

شوراهای تامین، سلامت، اداری، مبارزه با مواد مخدر، آموزش و پرورش، ترافیک، هماهنگی دانشگاه ها، فضا‌های مجازی و اداری، پدافند، اجتماعی، صدا و سیما، شیلات، بهزیستی، دفتر وزارت خارجه آموزش و پرورش، سازمان بنادر، مرکز توسعه سلامت، ثبت احوال و دستگاه‌های اجرایی، ۶ فرهنگسرا، ۱۰ رسانه شامل سه روزنامه، استقرار ۵ نمایندگی خبرگزاری‌های اصلی، یک هفته نامه و ۴ پایگاه اطلاع رسانی، در جزیره کیش فعالیت می‌کنند.

منبع: منطقه آزاد کیش
ارسال نظر