اقتصاد۲۴- در شرایط کنونی کشور که مطابق دادههای مرکز آمار ایران بیش از سه میلیون بیکار در سطح کشور وجود دارد و همهگیری کرونا بر این تعداد نیز افزوده است، یکی از مهترین کارویژههای مراکز صنعتی که فرش قرمزی برای سرمایهگذاران هستند، تمرکز بر افزایش سرمایهگذاریهای داخلی و خارجی و ایجاد اشتغال است. از این رو برخی مناطق آزاد کشور، با احداث و توسعه شهرکهای صنعتی در این خصوص برنامههایی را پیش میبرند.
در همین راستا منطقه آزاد انزلی که به دلیل اتصال به دریای خزر و همجواری با کشورهای این دریا از مهمترین مناطق آزاد کشور محسوب میشود، از ابتدای امسال احداث سومین شهرک صنعتی را آغاز کرده است؛ به ویژه که بندر انزلی دومین شهر پرجمعیت استان گیلان بعد از رشت است. شهرک صنعتی شماره ۳ علاوه بر آثار اقتصادی مثبت و موثر، زمینه اشتغالزایی مستقیمی برای بیش از دو هزار نفر ایجاد میکند. فعالیتها برای احداث این شهرک صنعتی آغاز شده و در اواخر مهر ماه نیز در راستای راهبردهای سازمان منطقه آزاد انزلی به منظور افزایش سهم تولیدات ایرانی در بازارهای کشورهای حوزه اوراسیا و کشورهای همسایه در سال جاری، فراخوان جذب طرحهای سرمایهگذاری در سومین شهرک صنعتی این منطقه نیز منتشر شد.
قرار است در این شهرک که با هزینهای بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان در مساحتی با ۵۰ هکتار ایجاد خواهد شد، در حدود ۲۰۰ واحد تولیدی و کارگاهی مستقر شود. بر اساس اظهارات مقامات مسئول در منطقه آزاد انزلی در شهرک شماره ۳ این منطقه واحدهای تولیدی صادرات محور و دانش بنیان مستقر خواهند شد.
ظرفیتهای منطقه آزاد انزلی برای تولید
منطقه آزاد انزلی به عنوان کوچکترین منطقه آزاد کشور دارای ۱۷۰ واحد تولیدی، صنعتی، گردشگری، آموزشی و خدماتی است که ظرف سالهای اخیر چندین واحد آن جزو واحدهای صادراتی نمونه کشور انتخاب شدهاند و در مسیر افزایش و تنوع بخشی به سبد صادراتی به کشورهای اوراسیا و روسیه، سومین شهرک صنعتی منطقه نیز وارد فاز عملیاتی خود شده است.
بندر انزلی ظرفیتهای متنوعی در حوزههای کشاورزی، آبزیان و طیور دارد و صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات کشاورزی و شیلاتی میتواند نقش بزرگی در اقتصاد منطقه بازی کند. علاوه بر ایجاد اشتغال، توسعه تولیدات در منطقه آزاد انزلی نیز میتواند ظرفیت صادرات را نیز در این منطقه بالا ببرد و زمینه ارزآوری در شرایط تحریمی کشور را فراهم کند.
در این راستا محمدولی روزبهان، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی درباره برنامههای این سازمان به منظور عملیاتی کردن شعار جهش تولید در سال جاری، گفته است: افزایش ظرفیت کارخانجات تولیدی مشغول به فعالیت در محدوده منطقه، فعالسازی واحدهای نیمه راکد، تسریع در عملیات ساخت واحدهای در دست احداث و جذب واحدهای تولیدی-صنعتی جدید در دستور کار سازمان منطقه آزاد انزلی قرار دارد.
بیشتر بخوانید: توسعه همه جانبه روستاهای محدوده منطقه آزاد انزلی با بهرهگیری از ظرفیتهای صنعتی
روزبهان دومین راهبرد محوری سازمان منطقه آزاد انزلی در سال جهش تولید را آغاز عملیات احداث شهرک صنعتی ناحیه ۳ در این منطقه عنوان کرد و افزود: شهرک صنعتی شماره سه علاوه بر آثار اقتصادی مثبت و موثر، با فراهم کردن زمینه اشتغالزایی مستقیمی برای بیش از ۲ هزار نفر، برای مردم و جوانان استان امیدوارکننده است.
بروز و ظهور این سیاست راهبردی سازمان منطقه آزاد انزلی را باید در افزایش میزان صادرات این منطقه در نیمه اول سال جاری جستجو کرد. به گفته سیروس مرادی، مدیر توسعه تجارت سازمان منطقه آزاد انزلی، در نیمه نخست سال ۹۹ میزان صادرات از طریق بنادر کاسپین و انزلی که در محدوده این منطقه واقع شده اند از نظر وزنی ۴۶ درصد رشد داشته است. براین اساس از ابتدای فروردین تا پایان شهریور ماه سال جاری میزان صادرات صورت گرفته از طریق بنادر منطقه آزاد انزلی از رقم ۹۵ هزار تن فراتر رفته و این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته حجم صادرات این منطقه ۶۵ هزار تن بوده است. در همین راستا ارزش ارزی صادرات صورت گرفته ظرف شش ماهه ابتدایی سال ۹۹ از منطقه آزاد انزلی به رقم ۵۰ میلیون دلار بالغ شده است.
موقعیت جغرافیایی خاص شهرک صنعتی تازه تأسیس
در فراخوان جذب سرمایهگذار در شهرک صنعتی شماره ۳ درباره موقعیت جغرافیایی خاص آن آمده است: سومین شهرک صنعتی منطقه آزاد انزلی، از ویژگیهای منحصر به فردی همچون بهرهمندی از مزایا و معافیتهای قانونی مناطق آزاد در زمینههایی چون معافیت مالیاتی ۲۰ ساله، امکان اشتغال اتباع خارجی، اتصال به خط راه آهن سراسری و مسیر ریلی شمال به جنوب کشور، قرار گرفتن در پسکرانه مجتمع بندری کاسپین به عنوان یک بندر نسل جدید و نزدیکی به بندر باسابقه ایران در دریای خزر یعنی بندر انزلی، فاصله اندک با قطبهای جمعیتی مانند پایتخت کشور و بازارهای فرامنطقهای در حاشیه دریای خزر، تمرکز و وحدت مدیریتی در تمامی امور مرتبط با سرمایه گذاری در سطح منطقه توسط سازمان منطقه آزاد انزلی، وجود گمرک اختصاصی و دسترسی به زیرساختهای آب، برق، گاز و مخابرات، برخوردار است؛ طرح سرمایهگذاری که تحقق افقهای جدید سرمایهگذاری را از طریق افزایش تولید و صادرات در منطقه آزاد انزلی در دستور کار قرار داده است.
علل احداث سومین شهرک صنعتی در بندر انزلی
یکی از دلایل ضرورت احداث شهرک صنعتی شماره ۳ این بود که شهرک صنعتی شماره یک حسنرود با قدمت ۲۰ سالهاش تکمیل شده و عملا زمین خام برای واگذاری در آن وجود ندارد. پیشتر نیز در سال ۹۱ دومین شهرک صنعتی منطقه آزاد انزلی احداث شد و نیاز برای احداث شهرک صنعتی جدید با وجود افزایش تقاضای سرمایهگذاری احساس میشد.
در این زمینه فرهمند پورعلی، رئیس هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان گیلان گفته است: یکی از مشکلات دیرینه منطقه آزاد انزلی عدم وجود اراضی صنعتی قابل واگذاری برای احداث واحدهای تولیدی جدید بود و به دلیل ۱۶ سال فعالیت این منطقه و اراضی صنعتی محدود این منطقه که کمتر از یک درصد مساحت کل این منطقه را شامل میشود و تماماً نیز مورد استفاده و بهره برداری سرمایه گذاران صنعتی قبلی قرار گرفته، در شرایط کنونی هیچگونه زمین صنعتی قابل واگذاری به خیل مراجعان در آن محدوده وجود ندارد که این موضوع همواره در مراجعات سرمایه گذاران صنعتی به خانه صنعت، معدن و تجارت استان گیلان مطرح و درخواست میشود.
به هر حال امروز احداث شهرک صنعتی شماره ۳ بندر انزلی این امکان را فراهم میکند تا هرچه بیشتر بتوان از ظرفیتهای توافقنامه اوراسیا برای توسعه تجارت و سرمایهگذاری در این منطقه و توسعه ظرفیت صادراتی کشورمان به حوزه دریای خرز و اتحادیه اقتصادی اوراسیا استفاده کرد.