اقتصاد۲۴- در عصر مدرن هیچ کشوری بدون توجه به صنعت گردشگری، نمیتواند توسعه چندانی متصور باشد؛ صنعتی که به یکی از بزرگترین حوزههای کسبوکار در دنیا تبدیل شده و به همراه صنایع وابسته به گردشگری براساس آمارهای بینالمللی که اتاق ایران منتشر کرده، درمجموع حدود ۱۰.۴ درصد از تولید ناخالص داخلی و ۱۰ درصد از کل اشتغال دنیا را در سال ۲۰۱۸ به خود اختصاص داده است.
بر اساس آمارهای بینالمللی، سهم مستقیم سفر و گردشگری از تولید ناخالص داخلی جهان ۳.۲ درصد و سهم مستقیم اشتغال آن ۳.۸ درصد از کل اشتغال است. عدم استفاده مناسب ایران از پتانسیلهای بالای گردشگری در آینده میتواند ما را از معیارهای توسعه دور کند. این درحالی است که پتانسیلها و جاذبههای طبیعی و گردشگری زیادی در ایران وجود دارد.
در سال ۲۰۱۸ سهم مستقیم گردشگری از تولید ناخالص داخلی در ایران ۱۰.۷ میلیارد دلار معادل ۲.۵ درصد از تولید ناخالص داخلی کل کشور را تشکیل داده است. این آمار با متوسط جهانی همچنان فاصله دارد؛ بنابراین تاکید بر توانمندسازی پتانسیلهای جذب گردشگر و سرمایهگذاری در این حوزه همچنان در کشور جای کار دارد.
توجه به دریا در حوزه گردشگری کیش
جزیره کیش یکی از طبیعیترین و بکرترین ظرفیتها را برای جذب گردشگران از سراسر دنیا و ایران داراست. اخیراً با وجود شیوع کرونا، طی برنامهریزیها و جشنوارههایی که در این منطقه برگزار میشود، با رعایت ضوابط بهداشتی شاهد افزایش ۱۲ درصدی ورود گردشگران به این منطقه بودهایم. در خصوص گردشگری هم عوامل تشویقکننده و هم عوامل بازدارنده وجود دارند. از سویی با افزایش قیمت دلار، هزینههای سفر برای گردشگران خارجی کمتر خواهد بود که میتواند افراد زیادی را برای بازدید از دیدنیترین مناظر به کیش جذب کند. از سوی دیگر شیوع کرونا سفر خارجی را محدودتر کرده است، اما یکی از مهمترین اقدامات اخیر کیش توجه به گردشگری دریایی بوده است. محمدعلی وکیلی، سرپرست جدید معاونت اجتماعی، فرهنگی و گردشگری مناطق آزاد در اولین روزهای مسئولیتش از تمرکز بر دریا در حوزه گردشگری جزیره کیش خبر داد و برنامهریزیها برای رسیدن به این هدف آغاز شد.
بیشتر بخوانید: سه اسکله تفریحی جدید در جزیره در دست ساخت است
همین بود که اخیراً مدیرعامل شرکت عمران، آب و خدمات کیش از ساخت سه اسکله تفریحی در کیش در راستای افزایش ظرفیتهای گردشگری در کیش خبر داد. ابوالفضل طیبی گفت: باید نگاه گردشگری به این ظرفیتها داشته باشیم؛ از جمله این ظرفیتها، سه موجشکن واقع در منطقه مارینای کیش بود که این سه موجشکن در حال تبدیل به سه اسکله تفریحی هستند تا جاذبههای جدیدی برای گردشگران و شهروندان ایجاد شود و انگیزههای سفر به کیش افزایش یابد. گردشگران توقع دارند در هر بار سفر به کیش با جاذبههای جدید در فضای شهری مواجه شوند. این موضوع مبنای برپایی سمپوزیومهای مجسمهسازی در جزیره کیش شد تا هنرمندان کشورمان به خلق آثاری بپردازند.
در اولین گام عملیات اجرایی در یکی از آنها با مساحت یک هزار و ۴۰۰ متر مربع و طول ۶۵ متر آغاز شد که این اسکله در مراحل پایانی قرار دارد. عملیات اجرایی موج شکن دوم آغاز شده و ساخت سومین اسکله نیز بلافاصله پس از آن انجام میشود.
استفاده بهینه از موجشکنهای منطقه مارینای کیش
در واقع پس از بهسازی و بازسازی اسکله سیمرغ، برای ایجاد بستر لازم برای ساخت طرحهای تفریحی و خدماتی، عملیات اجرایی تبدیل موج شکنهای منطقه مارینا در شرق جزیره کیش به اسکلههای تفریحی در دستور کار شرکت عمران، آب و خدمات کیش قرار گرفت. گفته میشود در این عملیات، نسبت به کف سازی با استفاده از کفپوشهای بتنی خاص و نورپردازی در کف و دیواره اقدام شده و دیواره این اسکله که به عنوان نیمکت نیز کاربرد دارد، به طول ۲۰۰ متر با استفاده حداکثری از مصالح سازگار با بدنه اصلی موج شکن ساخته میشود و با نصب پایههای روشنایی کوتاه و نورپردازی متناسب با شرایط آب وهوای کیش، تصویر زیبایی از اسکله در میان آبهای خلیج فارس برای شهروندان وگردشگران ایجاد میشود.
خلیج فارس بیش از ۶۰۰ گونه از جانوران آبزی از جمله ۵۰۰ گونه ماهی، ۱۵ گونه میگو و ۵ گونه نادر لاکپشت دریایی و البته آبسنگهای مرجانی، جوامع جلبکی، درختان حرا و مانگرو را در خود جای داده است که جزو طبیعت این منطقه هستند و بر زیبایی آن افزودهاند. از این رو عدم آسیب به طبیعت کیش نیز باید مورد توجه قرار بگیرد. ابوالفضل طیبی در این خصوص گفته؛ با مطالعاتی که بر روی نحوه نورپردازی این اسکلهها انجام شده طراحی به گونهای است که با عدم انعکاس نور در دریا، مشکلات زیست محیطی برای آبزیان وجود نداشته باشد.
مدرنترین اسکله در سواحل مرجانی کیش
سالهاست اسکله قدیمی و بتنی ساحل مرجان کیش به دست فراموشی سپرده شده است، اما اوایل شهریور ماه بود که معاون عمرانی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد کیش از ساخت یک اسکله مدرن و زیبا در این منطقه تفریحی و گردشگری جزیره خبر داد.
در واقع در ساحل مرجان کیش قرار بود اسکلهای با معماری مدرن و زیبایی مخصوص به خود، ساخته شود. خانزادی گفته بود: سازمان منطقه آزاد کیش با هدف ساماندهی و ایمنسازی و مقوله پیاده و سوار شدن مسافران و گردشگران به قایقهای تفریحی و قایقهای متعلق به کلوپهای دریایی و ایجاد پیاده راه و مسیر دوچرخه در محدوده ساحل مرجان واقع در شرق جزیره و همچنین ایجاد واحدهای خدماتی رستورانی و کافیشاپ در فضاهای پیشبینیشده را در این منطقه بسیار گردشگر پذیر در دستور کار خود قرار داده است. ساخت اسکله تفریحی مرجان مطمئناً یک اتفاق خوب و بینظیر در منطقه خواهد بود که در صورت تائید و انتخاب مجری ساخت این اسکله تفریحی امیدواریم که تا قبل از عید نوروز سال جاری مراحل ساخت آن شروع شود.
وی ادامه داد: خوشبختانه طراحی اسکله تفریحی مرجان در نوع خود بسیار منحصربهفرد و خاص بوده یا به عبارتی همانند پل طبیعت که به یک طرح شاخص در تهران تبدیلشده مطمئناً طراحی و ساخت اسکله مرجان نیز در حد خودش شاخص و منحصربهفرد خواهد بود.
البته پیش از این نیز ساخت اسکلههای عظیم با هدف تجاری و گردشگری در کیش بسیار بوده است. یکی از پروژههای معروف سخت اسکله، مربوط به اسکله ۳۵ هزار تنی است که در راستای سیاست توسعه جزیره کیش و تقویت زیرساختها در بخش حمل و نقل کالایی، اجرایی شده است. پیش از آن نیز طراحی و نظارت بر اجرای اسکله ۱۲ هزار تنی این بندر توسط مهندسین انجام شده بود که ساخت آن در اواخر سال ۱۳۹۰ به اتمام رسید.
ساخت اسکله و توجه به دریا چه در حوزه مبادلات تجاری و حمل و نقل دریایی و چه در حوزه گردشگری امروز اولین و مهمترین هدف مسئولان منطقه آزاد کیش را تشکیل میدهد. امروز اگر گردشگران به کیش سفر کنند، با جاذبههای جدیدتری مواجه خواهند شد.