وی ادامه داد:رسوب برنجهای وارداتی در بنادر موضوع جدید نیست. سال ۱۳۹۸ حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تن برنج وارد کشور شد و ناگهان واردات برنج ممنوع شد. این موضوع چهار ماه ادامه داشت تا اینکه بارهای برنج در بنادر رسوب کرد. بعد ازآن هم وزارت صمت به جای وزارت جهاد کشاورزی متولی مدیریت واردات کالا شد و تا این وزارتخانه با سازوکار واردات آشنایی پیدا کند، زمان زیادی سپری شد.
بیشتربخوانید:هزاران تن برنج در حال فاسد شدن
دبیر انجمن واردکنندگان برنج اضافه کرد: به بخشی از بارهای برنج سال ۱۳۹۸ از طرف بانک مرکزی کد تخصیص تعلق گرفت و ترخیص شدند و ترخیص بخش دیگری از این برنجها به سال ۱۳۹۹ موکول شد.
به گفته وی ابتدای سال ۱۳۹۹ نیز ارز واردات برنج از ۴۲۰۰تومانی به نیمایی تغییر کرد و شیوع کرونا هم تقاضا برای برنج را کاهش داد؛ بنابراین موفق به دریافت کد تخصیص ارز از بانک مرکزی و تامین ارزی آن نشدیم و همه این عوامل منجر به رسوب کالا در بنادر شد.
کشاورز در بخش دیگری از صحبت هایش به ماندگاری برنجهای رسوبی نیز اشاره کرد وگفت: برنجهای رسوبی در بنادر فاسد نخواهند شد، زیرا ماندگاری آنها تا دوسال است. یعنی این برنجها تا پایان ۱۴۰۰ قابل مصرف هستند و اگر این برنجها آماده ترخیص شوند به دلیل کاهش زمان انقضا مجددا توسط استاندارد و بهداشت بررسیهای لازم بر آنها انجام میشود.
وی در پایان با بیان اینکه مشکل کد تخصیص ارز توسط بانک مرکزی حدود یک هفته است که حل شده و واردکنندگان بایستی بعد از تامین ارز اقدام به ترخیص این ۲۰۰ هزارتن برنج کنند، گفت: بانک مرکزی به دستور معاون اول رئیس جمهور یارز بخش دیگری از بارهای برنج را تامین کرده است و واردکنندگان باید ارز مورد نیاز را خریداری کنند و کد رهگیری نیز پس از تامین ارز به گمرک اعلام میشود.
روزهای گذشته دپوی بیش از ۲۰۰ هزارتن برنج و احتمال فاسد شدن آنها در گمرک و بنادر خبرساز شد که گفته میشود علت رسوبی شدن برنجها مشکلات ترخیص و تامین ارز است.