اقتصاد ۲۴- این دستورالعمل اجرایی که بر پایه قوانین مصوب و توسط مدیریت برنامه ریزی و بودجه دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تهیه و تدوین شده، در «قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی مصوب ۱۳۷۲/۶/۷»، «قانون تشکیل و اداره مناطق ویژه اقتصادی ایران مصوب ۱۳۸۴/۳/۱۱ مجلس شورای اسلامی»، و نیز «آییننامه مالی و معاملاتی سازمانهای مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی مصوب وزیران عضو شورا ۲۹/۱۱/۱۳۹۱»، مورد تصریح قرار گرفته است.
نکته حائز اهمیت در این قوانین، تدوین بودجه سالانه برای سازمانهای مناطق آزاد کشور است که مورد توجه قرار گرفته است.
دستورالعمل و ضوابط این بودجه که با توجه به شرایط شیوع ویروس کرونا و تشدید تحریمهای خارجی و با تاکید بر مواجهه هوشمندانه با شرایط جاری و توصیه به خلاقیت و ضابطه مندی در درآمدها و هزینههای جاری و منابع و مصارف سرمایه ای، همچنین رعایت مواردی همچون لزوم صرفه جویی در هزینههای جاری و پرهیز از هزینههای غیر ضروری جاری و محدودیت در انتقال اعتبار از منابع (عمرانی) به درآمدهای جاری (کمک) تدوین شده است.
بیشتر بخوانید: ساماندهی نحوه واگذاری اراضی ملی و دولتی به سازمان های مسئول مناطق ویژه اقتصادی
از دیگر مفاد دستورالعمل و ضوابط این بودجه پیشنهادی میتوان بر اهمیت طرحهای عمرانی و اولویت تخصیص برای پروژههای نیمه تمام انتفاعی، مشارکت عمومی خصوصی و تامین منابع مالی متنوع با روشهای ضابطه مند، قابل توجیه و مطلوب، همچنین استفاده بهینه از بودجه حوزههای فرهنگی با اولویت توانمندسازی و تعمیق مشارکت جامعه محلی، پرهیز از تصدی گری و انضباط استخدامی، اداری، مالی و پرهیز از بکارگیری نیروی انسانی جدید تهیه و تدوین اشاره کرد.
گفتنی است؛ پیش بینی میشود بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۰ سازمانهای مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی، مطابق مفاد دستورالعمل در ۶ بهمن ماه ۱۳۹۹، به کمیته تخصصی و کارگروه شورایعالی، ارائه شود.