تاریخ انتشار: ۱۶:۳۰ - ۱۹ آبان ۱۳۹۹

شبکه‌های اجتماعی چطور از شما یک افسرده می‌سازند؟

اگر شما هم به چک کردن و حضور در فضای مجازی اعتیاد دارید، شاید بهتر است بدانید که شبکه‌های اجتماعی می‌توانند با افزایش احساس انزوا و ناامیدی، بهم ریختن ساعات خواب و ... باعث افسرده شدن شما شوند.

اقتصاد۲۴ - متخصصان توصیه می‌کنند که برای به حداقل رساندن تاثیرات منفی شبکه‌های اجتماعی روی سلامت روان، افراد باید برای استفاده خود از فضای مجازی محدودیت زمانی تعیین کنند و روابط و درگیری‌های منفی خود را قطع کنند.

رسانه‌های اجتماعی مستقیماً باعث افسردگی نمی‌شوند، اما می‌توانند رفتار‌ها و عاداتی را که منجر به افسردگی می‌شود، تسهیل کنند. به طور مثال وقتی زمان زیادی را برای فضای مجازی می‌گذارید و با شبکه‌های اجتماعی درگیر هستید، بیشتر ممکن است تا دیر وقت بیدار بمانید یا حواستان پرت شود و مسئولیت‌های خود را فراموش کنید.

در پژوهشی که در سال ۲۰۱۹ در کانادا روی دانش آموزان کلاس هفتم انجام شد، محققان دریافتند که به ازای هر ساعتی که در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانیم، علائم افسردگی مانند احساس تنهایی، غم و ناامیدی، بی خوابی و مقایسه کردن خود با دیگران به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد.


بیشتر بخوانید: تاثیرات یوگای صورت


در حالی که رسانه‌های اجتماعی مستقیماً باعث افسردگی نمی‌شوند، می‌توانند احساساتی را که منجر به افسردگی می‌شوند، تقویت کنند. چرا که رسانه‌های اجتماعی ما را به این باور می‌رسانند که همه در جهانی کامل‌تر از ما زندگی می‌کنند.

این چند نکته برای مدیریت فضای مجازی به شما کمک می‌کنند

نوتیفیکیشن‌های همه برنامه‌ها را خاموش یا بی‌صدا کنید: بدون این یادآوری‌های مداوم، ممکن است بتوانید مدت زمانی را که در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانید محدود کنید.

محدودیت‌های زمانی را تعیین کنید: تعیین محدودیت در تعداد دفعات استفاده از برنامه‌های اجتماعی باعث می‌شود حواستان به ساعات استفاده از اینترنت باشد.

روابط واقعی بسازید: به جای برقراری در شبکه‌های اجتماعی توصیه متخصصان این است که معاشرت‌های حقیقی و حضوری خود را با افراد تقویت کنید.

نوع استفاده را کنترل کنید: به جای دنبال کردن افرادی که خود را با آن‌ها قیاس می‌کنید مانند سلبریتی‌ها یا مدل‌ها، از شبکه‌های اجتماعی برای تعاملات مثبتی مانند صحبت کردن با دوستان‌تان یا فعالیت‌های مفید استفاده کنید.

در نهایت به خاطر داشته باشید که زندگی واقعی افراد چیزی نیست که در شبکه‌های اجتماعی نمایش داده می‌شود و افراد چیزی را تمایل دارند به دیگران نشان بدهند در این شبکه‌ها به اشتراک می‌گذارند نه قسمت‌ها و نکات منفی. یادتان باشد که زندگی هیچکس بدون نقص نیست و نباید خود را با تصویری غیر واقعی که از زندگی دیگران در فضای مجازی می‌بینید، قیاس کنید.

منبع: خبر آنلاین
ارسال نظر