اقتصاد۲۴ - در یادداشت دیر روابط عمومی و امور بینالملل سازمان منطقه آزاد کیش میخوانیم:
کیش از شناختهترین نقاط کشور است که نام آن تداعیکننده خاطرات شیرین و زیبا برای مردم بوده و هست. این نکته به ما یادآوری میکند که این برند ملی و سرزمینی ما، امانتی است در دست فرزندان و خدمتگزاران آن که باید ضمن پاسداشت و تکریم آن، در اعتلایش بکوشند.
در چنین وضعیتی، هماهنگی بین تمام بخشهای ملی و سیاستگذار از یک سو و یکپارچگی فعالان بخش دولتی و خصوصی از سوی دیگر برای بهبود عملکردها در جهت تکامل پیوسته این جزیره زیبا، لازم و ضروری است.
در اهداف و استراتژیهای نخستین منطقه آزاد کشور، ضمن اشاره به موقعیت سوقالجیشی و توانمندیهای موجود درزمینه گردشگری، به افزایش قدرت رقابت پذیری، توسعه ظرفیتها، افزایش درآمدهای پایدار و مشروع، تسهیلگری درزمینه ورود دانش روز جهان به سرزمین اصلی و ارتقاء رضایت ساکنان، سرمایهگذاران، گردشگران و کلیه ذینفعان اشاره شده است. طبعاً بخشی از این هدف با برنامهریزیهای تخصصی درزمینه فعالیتها و راهبری کلان آن محقق شده و بخشی دیگر با اطلاعرسانی و برندسازی شکل میگیرد.
شکی نیست که تمام سازمانها، مجموعهها و کسب و کارها بدون ارتباط با فضای پیرامونی و افکارعمومی در تکمیل زنجیره ارزش خود دچار مشکلات و نارسایی میشوند. از اینرو حوزهعمومی که پیوست بین سازمان و متن اصلی جامعه را ایجاد میکند، اهمیت مضاعفی مییابد اهمیتی که روز به روز بیشتر نمایان شده است. تاجاییکه که عدهای روابط عمومی را هنر هشتم لقب دادهاند.
بیشتر بخوانید: تقدیر معاون گردشگری منطقه آزاد کیش از رعایت پروتکلهای بهداشتی توسط هتل شایگان
در پی تغییرات بهعمل آمده در مدیریت سازمان در اواخر سال ۱۳۹۷، رویکرد اطلاعرسانی و تقویت تصویر این برند ملی اهمیت بیشتری یافت. براساس رویکرد تازه، شفافیت حداکثری و دفاع از منافع سازمان و کلیه ذینفعان بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است.
مدیریت روابط عمومی و بینالملل سازمان نیز با اهتمام به تقویت مناسبات و ارتباطات، برنامههای متنوعی را برای گسترش ضریب نفوذ سازمان و زیرمجموعههای فرعی و وابسته مد نظر قرار داده است.
احیای خبر رسانی، تهیه گزارش، مقالهنویسی، یادداشت نویسی، عکاسی، تصویرپردازی و حضور پررنگ در تمامی رسانهها اعم از رسانه ملی، مطبوعات سراسری، وبسایتهای برجسته، شبکههای اجتماعی پرمخاطب و رسانههای محلی نسبت به دورههای قبل براساس وظیفه ذاتی روابط عمومی و با هدف تأثیرگذاری بیشتر و تقویت برند کیش صورت گرفته است. این ارتباط گسترده به هویت بصری و ذهنی کیش جان دوبارهای بخشیده است.
تعامل با مدیران، توجه به نظرات کارشناسی داخل و خارج سازمان، توجه به تبلیغات محیطی، ارتباط پویا و سیستماتیک با سرمایهگذاران، مدیران و مسئولان شهری و کیشوندان و بومیان هم در این دور تازه بهطور جد تقویت شده است.
یکی از اتفاقات بینظیری که در این دوره کلید خورده است؛ مجموعه برنامههای مرتبط با پایان قرن چهاردهم شمسی و آغاز سده جدید شمسی است. این نخستین بار است که ما پایان قرن خورشیدی را در گوشه ای از کشور جشن میگیریم.
در واقع با مروری به اتفاقات بزرگ و مهم قرنی که در پایان آن هستیم، به سوی عصر جدیدی در زمینههای جمعیتی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی حرکت میکنیم.
با تأکید مدیرعامل، همه فعالیتها در انطباق و در تقاطع با این برنامه بزرگ بازطراحی شده و کیش با چنین رخدادهای جالب و جذابی، به استقبال قرن تازه میرود. این طرح متفاوت که با همکاری یکی از ایده پردازان خوش ذوق کشور به مرحله اجرا رسیده است، اتفاق مبارک و خجستهای را در این منطقه رقم خواهد زد.
بی باور بودن به قدرت روابط عمومی یا حتی کم باور بودن آن موضوعی است که گریبانگیر بسیاری از مدیران روابط عمومی در کشور است. این موضوع موجب افت راندمان و بسنده کردن روابط عمومیها به پلاکاردنویسی و ارسال خبرهای بفرموده به رسانهها میشود. همچنین برخی مدیران که از شفافیت میهراسند از داشتن روابط عمومیهای بله قربانگو راضی هستند. وضعیتی که با منافع ملی و جایگاه شغلی روابط عمومی در تضاد بوده و موجب ایجاد رانت و مسائل حادتر میشود.
توجه به فنآوری و استفاده از ظرفیتهای آن در روابط عمومیها، مهارتهای عملی، درک فضای مجازی و مواردی از این دست برای دست اندرکاران بسیار ضروری است. اما بدانیم رویکرد راهبردی در مدیریت روابط عمومیها را پوشش نمیدهد و ما باید برای این موضوع کاری کنیم. اتفاقی که سرعت شکوفایی و تأثیرگذاری روابط عمومیها برای خدمت به کشور و مردم را بیش از پیش خواهد کرد.
ارتباط، یکی از شاهکلیدهای موفقیت در دنیای امروز است. مدیریت روابط عمومی در دور کنونی برآن است تا با همه دستاندرکاران علمی و عملی عرصه بزرگ روابط عمومی دست یاری داده و با خلق تجربهای تازه، طرحی نو برای بازنمایی اتفاقات بزرگ کیش دراندازد.
امید در معنای عام خود بزرگترین سرمایه هر فرد و سازمانی است. به فرموده امام علی (ع) «باید کاری کنیم که هر روزمان از روز پیش بهتر باشد». کیش با شادی و امید قرابت دارد و ما برای تداوم این لبخندها باید به بهترین نحو به وظیفه خود عمل کنیم. در این راه چشم به راه نظرات و همیاریهای همه هستیم.