تاریخ انتشار: ۱۵:۵۳ - ۲۸ آبان ۱۳۹۹

افشاگری یک مسئول از نحوه قاچاق کالا از مبادی رسمی+جزییات

عضو کمیسیون رسیدگی به اختلافات گمرکی در گفتگو اختصاصی با خط بازار به تبیین روش های قاچاق کالا از مبادی رسمی پرداخت.

اقتصاد۲۴ - قاچاق کالا از مبادی رسمی، از موضوعات مهمی است که در رسانه ها بسیار به آن پرداخته  می شود. در این خصوص این سوال مطرح است که چگونه برخی می توانند کالاهای ممنوعه و یا مجاز را بدون رعایت تشریفات گمرکی از مبادی رسمی و غیررسمی وارد کشور کنند.سقا هدایتی، عضو کمیسیون رسیدگی به اختلافات گمرکی، با بیان اینکه یکی از علل زمینه ساز ورود کالای قاچاق به کشور، ابهام در برخی از قوانین و مقررات گمرکی است، گفت: در حال حاضر یکی از روش های قاچاق کالا، واردات کالاهای ممنوعه با کد تعرفه های مجاز است.


بیشتر بخوانید:ماکو ظرفیت تبدیل شدن به قطب تولید پوشاک کشور را دارد


وی گفت: به طور مثال فردی یک کالا ممنوعه را که امکان ثبت سفارش آن وجود ندارد، با کد تعرفه کالای دیگری که واردات آن مجاز است، ثبت سفارش می کند و بعد از تایید ثبت سفارش از وزارت صمت، ثبت کد گواهی آماری و تخصیص ارز توسط بانک مرکزی آن را وارد انبارهای عمومی اماکن گمرکی کشور یا سازمان بنادر و کشتیرانی می کند.

هدایتی در ادامه گفت: در اینجا هیچ سامانه جامع و منسجمی بین وزارت صمت، بانک مرکزی، گمرک، انبارهای عمومی، سازمان بنادر و کشتیرانی، سازمان ملی استاندارد، سازمان فروش اموال تملیکی، اداره کل جرایم سازمان یافته، قاچاق کالا و ارز و سازمان تعزیرات وجود ندارد، لذا هیچ کسی نمی تواند به طور دقیق متوجه ورود این قبیل کالاهای ممنوعه با کد تعرفه های مجاز به انبارهای عمومی اماکن گمرکی شود.

عضو کمیسیون رسیدگی به اختلافات گمرکی گفت: به دلیل ورود روزانه حجم بالای کالا به گمرکات کشور، امکان رصد و انطباق اسناد مدارک با ماهیت اصلی کالاها وجود ندارد و لذا رسیدگی ماموران گمرکی به صورت رندمی صورت می گیرد.

وی افزود: در برخی از موارد نیز کالای ممنوعه با کد تعرفه کالای مجاز به دلیل ماهیت سریع الفساد بودن کالا مانند مواد غذایی و دارویی، از طریق مسیر سبز(بدون بررسی و رویت مدارک مربوطه و بازرسی دقیق کالا) از گمرک ترخیص می شود.وی گفت: همین فرآیند باعث می شود که احتمال ترخیص کالاهای ممنوعه با کد تعرفه کالای مجاز به کشور از طریق مبادی رسمی افزایش یابد و از آنجا که هیچ سامانه جامع و منسجمی بین دستگاه های مختلف وجود ندارد، ردیابی این قبیل کالاها بعد از عبور از گمرک صفر می شود.

هدایتی خاطر نشان کرد: اگر در فرآیند بازرسی گمرکی نیز گاها مانع از ترخیص کالا شوند، به دلیل مشابهت کدهای تعرفه ای و حجم بالای میلیونی کالا در گمرکات، امکان ترخیص کالاهای ممنوعه با پیوست ثبت سفارش های به ظاهر قانونی افزایش می یابد.

منبع: خط بازار
ارسال نظر