اقتصاد۲۴ - به نقل از خبرگزاری رویترز؛ واکسنهای کرونای ساخت این ۲ شرکت که باید در دمای نزدیک به یخ زدگی نگهداری شوند، احتمالا نخستین واکسنهایی خواهند بود که در جهان توزیع خواهند شد.
بر اساس بررسی تازه انجمن باربری هوایی و یک گروه حمل ونقل دارو؛ تنها ۱۵ درصد اعضای این صنعت برای انتقال کالاها در دمای نزدیک به منفی ۷۰ سانتیگراد مورد نیاز واکسن فایزر آمادگی دارند و شاید حدود ۶۰ درصد این شرکتها برای انتقال واکسن تولیدی مادرنا که نیازمند دمای منهای ۲۰ درجه سانتیگراد است، آمادگی داشته باشند.
شرکتهای هواپیمایی معمولا از کانتینرهای دارای مواد سرد کننده مانند یخ خشک برای انتقال محصولات دارویی استفاده میکنند، اما برخی از آنها، دستگاه تنظیم دما ندارند و بنابراین محصولات در برابر رخدادهای پیش بینی نشده مانند تاخیر پرواز، آسیب پذیر میشوند.
شرکتهای هواپیمایی اکنون راهها و گزینههایی از کاربرد یک سردخانه بزرگ با هزینه حدودی خرید یک خودروی کوچک، تا یک جعبه چند لایه با استفاده از نیتروژن مایع را برای حمل و نقل واکسنهایی که نیازمند دمای بسیار سرد هستنند، بررسی میکنند.
تقاضای بالقوه برای چنین بسته بندیهای پیشرفته ایی، موجب بالارفتن ارزش سهام شرکتهای متخصص در تولید کانتینرهای سرد مانند کرایوپرت و واکیو تک تا بیش از ۲ برابر در ماههای گذشته شده است.
بیشر بخوانید: فیلم/پیام نگران کننده سازنده واکسن کرونا به مردم جهان
شرکت هواپیمایی کره جنوبی اعلام کرده است که با تماس با پنج شرکت سازنده کانتینرهای دارای دستگاه تنظیم دمای داخلی، توانسته شمار کافی کانتینر تهیه کند و اکنون قصد دارد قراردادهایی با دیگر شرکتهای تولید کننده کانتینر ببندد.
شرکت هواپیمایی ایرفرانس - کی ال ام نیز اعلان کرده است که برای آزمایش مشترک با یکی از شرکتهای داروسازی که نام آن را نبرده، برای حمل نمونههایی غیرواقعی در دماهای بسیار پائین، آماده میشود.
مدیر بخش باربری ایرفرانس کی ال ام به رویترز گفت: در این تمرین، جعبههایی حامل تا پنج هزار دوز واکسن حمل خواهد شد که همگی با یخ خشک، سرد شده اند و در مرحلههای بعدی شاید از کانتینرهای بزرگتر بسیار سرد اجارهای نیز استفاده شود.
یک مشکل حمل واکسن توسط هواپیما، محدودیت مقدار دی اکسید کربن منجمد یا یخ خشک است، زیرا این ماده با گذشت زمان تبدیل به گاز شده و موجب کاهش هوای قابل تنفس در کابین هواپیما میشود.
بر اساس گزارش شرکت دی ا چ ال در باره حمل ونقل واکسن، همه هواپیماهای پهن پیکر میتوانند حداکثر حدود یک تن یخ خشک در کانتینرهای منجمد عایق بندی شده، حمل کنند. شرکت پست آلمان به جای یخ خشک از کانتینرهای دارای کسپول کایروپورت برای حفظ نمونههای آزمایشی واکسنها استفاده کرده که با نیتروژن مایع، کالاها را تا دمای منهای ۱۵۰ درجه سانتیگراد تا ۱۰ روز سرد نگاه میدارد.
شرکت فایزر که با شرکتهای حمل ونقل دی اچ ال، پست فدرال و یو پی اس برای توزیع واکسن در سراسر ایالات متحده همکاری میکند، روز دوشنبه اعلان کرد که برنامه آزمایشی حمل و توزیع واکسن در چهار ایالت آمریکا را برای کمک به برنامه ریزی حمل و نقل سراسری و توزیع جهانی واکسن کرونا، اجرا کرده است. این شرکت آمریکایی همچنین جعبههای دارای دستگاه تنظیم دما و موقعیت یاب ماهوارهای (جی پی اس) ساخته است که از یخ خشک برای نگهداری واکسنها در دمای منفی ۷۰ درجه سانتیگراد تا مدت ۱۰ روز بهره میبرد.
اما شرکت سوئدی انوایروتینر کارشناس و عرضه کننده زنجیره سرما، کانتینرهای دارای موتورهای برقی را برای سردسازی کالاهای داخل آن، ایمنتر و با کارآیی بالاتر میداند.
شرکتهای هواپیمایی در سال جاری با کاهش شدید شمار مسافر در پی اجرای محدودیتهای مسافرتی مرتبط با همه گیری ویروس کرونا، به درآمد حمل بار وابستگی بیشتری پیدا کرده اند. بر اساس ارزیابیهای یک شرکت مشاوره، توزیع جهانی واکسن کرونا ۶۵ هزار تن بار هوایی ایجاد میکند که پنج برابر میزان مبادلات واکسن در سال پیش (۲۰۱۹) است. اما به نظر شرکتهای هواپیمایی؛ امکانات بالقوه واکسن، یعنی کمک به عادی سازی اوضاع جهان و بازگرداندن سفرها به حال عادی، اهمیت بیشتری دارد.