اقتصاد۲۴ - چند ماهی است که نرخ بلیط هواپیما سر به فلک کشیده است. متاسفانه یا کسی بر آن نظارت ندارد و یا اگر نظارتی هم وجود دارد در عمل نتوانسته قیمتها را کنترل کند. حمید اکبریان، کارشناسان بازرگانی صنعت هوایی و از مدیران سابق خطوط هواپیمایی کشور با بیان اینکه برای بررسی علت افزایش نرخ بلیطها بایستی زنجیره خدمات در صنعت هواپیمایی مورد ارزیابی دقیقتر قرار گیرد گفت: نرخ بلیط از زمان قیمت گذاری تا اعلام به مصرف کننده نهایی در سه مرحله تعیین میشود.
وی در گفتگو با خط بازار با اشاره به اینکه اولین نهادی که نرخ بلیط را تعیین میکند، ایرلاینها هستند، گفت: قطعا به دلیل شرایط کنونی و مشکلات مالی و افزایش هزینهها که برای ایرلاینها به وجود آمده، افزایش منطقی توسط ایرلاینها طبیعی و قابل دفاع است.
اکبریان در ادامه به آژانسهای مسافرتی به عنوان دومین حلقه تعیین نرخ بلیط هواپیما در بازار اشاره کرد و گفت: این آژانسهای طبق قانون و مقررات از یک حدودی بیشتر نمیتوانند نرخ را افزایش دهند. در واقع تعرفه این آژانسها مشخص است و احتمال تخلف از آن بسیار کم است.
وی با بیان اینکه نقطه اصلی تنشها در بازار در حلقه سوم است، گفت: شرکتهایی که بلیط را به صورت چارتری میفروشند، محور اصلی افزایش سرسام آور نرخ بلیط در بازار هستند.
بیشتر بخوانید: از سرگیری پروازهای روسیه و ایران از امروز
اکبریان با تاکید بر این نکته که بر این شرکتهای چارتری هیچ نظارتی وجود ندارد، گفت: جالب اینجا است که اصلا مشخص نیست این شرکتها توسط چه کسانی اداره میشوند.
وی در پاسخ به این سوال که چرا بر این شرکتها نظارتی وجود ندارد گفت: متاسفانه در پشت پرده رد پای برخی از آژانسها برای فرار از مالیات و مدیران و آقازادهها وجود دارد. از این رو نظارتی بر این شرکتها وجود ندارد.
اکبریان، سازمان هواپیمایی را مقصر اصلی نابسامانی در نرخ بلیط هواپیما دانست و گفت: ارادهی در نظارت موثر و کارآمد بر شرکتهای چارتری وجود ندارد.
این مدیر با سابقه صنعت هوانوردی گفت: در هیچ جای دنیا چارتر به این گونه که در کشور ما اجرا میشود، وجود ندارد. متاسفانه شرکتهای چارتری راه فراری برای سودجویی برخی آژانسهای هواپیمایی و افراد پرنفوذ است.
وی خاطر نشان کرد: به دلیل دستان پشت پرده و عدم نظارت درست، سود سرسام آوری در فروش بلیطهای چارتری وجود دارد.
این فعال صنعت هوایی در پایان تصریح کرد: اگر نهادهای نظارتی در مقابل شرکتهای چارتری ایستادگی نکنند، فشار غیرمنطقی بر ایرلاینها برای کاهش نرخ بلیط باعث افت خدمات ارائه شده خواهد شد.