تاریخ انتشار: ۱۱:۵۵ - ۲۹ آبان ۱۳۹۹

بیمه‌های بازرگانی پشتیبان توسعه همه جانبه

حمید رضا حاجی اشرفی، کارشناس مطالعات ریسک و بیمه در یادداشت پیشرو به رابطه میان دانش مدیریت ریسک و بیمه‌هایی بازرگانی و تاثیرشان بر توسعه همه جانبه ملی می‌پردازد.
اقتصاد۲۴ - در کتاب‌های مرجع و مباحث مربوط به مدیریت‌های ریسک و بازاریابی، جایگاه این دو دانش و اقدامات مطالعاتی و اجرایی آن‌ها در حیطه نظارت مستقیم مدیرعامل و در سطح دو معاونت در ساختار سازمانی شرکت‌های بزرگ قرار دارد.

در نظر گرفتن این جایگاه برای این دانش در سازمان‌های بزرگ حکایت از اهمیت ونقش والای این علوم در دنیای پر از تحول دارد.

نقشی که مکتب مدیریت استراتژیک برای مدیریت ریسک در سازمان‌ها و در طرح‌های ملی و بین المللی قایل شده به مراتب وسیع‌تر از نقشی بود که در مکتب مدیریت سیستمی برای آن قایل بودند. در مدیریت استراتژیک با توجه به تاثیر گذاری تصمیمات، رفتار‌ها و عملکرد‌ها در طول و گذر زمان، نه تنها به مخاطرات و وقوع ریسک‌ها در زمان کنونی توجه دارند بلکه سعی بر شناسایی و کنترل تاثیرات منفی عملکرد‌های امروز در دوران آینده جامعه بشری دارند!

توجه به عوامل زیست محیطی در اجرای طرح‌های محلی، استانی، ملی و بین المللی و نیز توجه وافر سازمان ملل متحد و کشور‌های مختلف به روش‌های مصرف بهینه آب ناشی از بحران کم آبی از جمله کنترل پیامد‌های منفی مخاطرات آتی از هم اکنون برای آینده است.
 
امروزه ارتقا تولید ملی بدون توجه به محاسبه میزان منابع و امکانات موجود و سال‌های آتی با توجه به رشد مصارف بدون مفهوم است!

با یک مثال کمی موضوع را بازتر مینمایم:
 
کارخانجات فولاد و پتروشیمی به گفته کارشناسان نیاز به آب فراوان برای تولید محصولاتشان دارند، لذا در جانمایی مکان احداث چنین کارخانجاتی اصولا به میزان منابع آب موجود مورد نیاز در زمان احداث کارخانجات نه تنها توجه میکنند، بلکه با توجه به رشد جمعیت و احداث واحد‌های، مسکونی، صنعتی، کشاورزی و توسعه شهری در آینده، بر این نکته توجه دارند که منابع آب منطقه قادر به تامین آب مصرفی جهت تولید کارخانه فولاد یا پتروشیمی در سال‌های آتی نیز مکفی هست یا خیر؟!. والا در صورت محاسبه اشتباه توجیه اقتصادی و زیست محیطی تداوم فعالیت کارخانجات صنعتی تا پایان عمر پیش بینی شده آن‌ها از بین میرود!

توسعه تولیدات ملی نیاز به احداث واحد‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، خدماتی در اندازه‌های اقتصادی متفاوت در اقصی نقاط کشورمان دارد.
 
بدیهی است که واحد‌های تولیدی و خدماتی برای فعالیت هایشان به سرمایه، به نیرو‌های کار ماهر، به منابع آب و زمین و نیز به امکانات و زیر ساخت‌های عمرانی کافی در هر منطقه و نهایتا نیاز به بازار مصرف در اندازه اقتصادی دارند.
 
در طرح‌های اشتغال زایی و ارتقا تولیدات ملی، توجه مهندسین طراحی سیستم‌ها نه تنها به شرایط امروز، منابع و امکانات موجود لازم کنونی است بلکه همانطور که در مثال کارخانجات فولاد و پتروشیمی اشاره گردید توجه به تغییر شرایط و نیز روند تحولات آتی و لحاظ کردن محاسبات تغییرات آتی در برنامه ریزی طراحی #پروژه‌های توسعه تولیدات ملی از سوی کارشناسان دولت‌ها با یاری گرفتن از کارشناسان مجرب مدیریت ریسک به منظور آینده نگری و پیش بینی رخداد ریسک‌های مشهود و نا مشهود پیش رو بسیار حایز اهمیت است.

مطالعه نقش دانش مدیریت ریسک در رویکرد مکتب استراتژیک نشان میدهد که بر اساس این دانش باور بر این است که بدون ارزیابی و پیش بینی روند تحولات آتی، اجرای طرح‌های اقتصادی، اجتماعی و بازاریابی احتمال ضریب خطا و انحراف از رسیدن به اهداف در طرح‌های اشتغال زایی و افزایش تولید ملی بسیار بالاست!

ارزیابی و اندازه گیری ریسک‌های مشهود به مراتب سهل‌تر از شناخت ریسک‌های نامشهود است، اما با مطالعات تطبیقی و بررسی دقیق روند گذشته و به مشورت نشستن با کارشناسان مجرب، با در صد خطای کمتر، امکان ارزیابی و تهیه برنامه‌های مقابله با ریسک‌های نامشهود پیش روی برنامه‌های حمایت از تولیدات ملی به بهترین وجه ممکن وجود دارد.

بنظر میرسد در عصر تکنولوژی اطلاعات و در آغاز عصر انقلاب چهارم صنعتی هیچ طرح توسعه و برنامه ریزی استراتژیک ملی و سازمانی بدون مشارکت کارشناسان مدیریت ریسک مبرا از رفتن به سوی انحراف از اهداف نخواهد بود.
 
توجه کارشناسان برنامه ریز دولت و مراکز صنعتی را به مشورت با مشاورین مدیریت ریسک و بیمه‌های بازرگانی در برنامه ریزی توسعه کلیه طرح‌های اقتصادی در کشورمان معطوف میدارد.

ارسال نظر