تاریخ انتشار: ۰۹:۴۰ - ۰۴ آذر ۱۳۹۹

لاین اختصاصی آقازاده ‌ها در مدارس پرواز /سرمایه سوزی در صنعت هوانوردی

در میزگردی که در مجموعه خط بازار برگزار شد، کاپیتان خلبان محمد صادق میلی و سعید نقد علی زنجانی کارشناس صنعت هوانوردی به بررسی مشکلات موجود در مدارس پرواز پرداختند.

اقتصاد۲۴ - یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر امنیت پرواز در کشور، کیفیت آموزش و انتخاب معلم خلبان‌ها در مدارس پرواز می‌باشد. در حال حاضر در کشور حدود ۲۰ مدرسه خصوصی پرواز وجود دارد که وظیفه آنان آموزش حرفه‌ای به علاقه‌مندان به رشته هوانوردی است. در این مدارس دانشجویان طی حداقل دو ماه ۸۰ ساعت کلاس تئوری و حداقل۴۰ ساعت پرواز با هواپیما را طی می‌کنند و در پایان دوره، گواهینامه بین‌المللی خلبانی از طرف سازمان هواپیمایی کشوری صادر خواهد شد.

در همین خصوص کاپیتان خلبان محمد صادق میلی، از فرماندهان حیطه پروازی کشور در دوران جنگ و همرزم خلبان شهید بابایی، واردستانی معتقد است کیفیت آموزش در مدارس پرواز نسبت به گذشته با تغییر همراه بوده است.

وی در گفتگو اختصاصی با خط بازار با بیان اینکه در دوران دفاع مقدس شرایط آموزش خلبانی بسیار به روز، حرفه‌ای و ضابطه‌مند بود، گفت: در آن دوران به دلیل آنکه اکثر مراکز آموزش پرواز، نظامی بود، لذا قوانین سخت گیرانه‌ای در آن رعایت می‌شد.

کاپیتان میلی افزود: همین ضابطه‌مند بودن، موجب تربیت خلبان‌های زبده و کارآمد در سطح کشور شد.

این فرمانده سابق جنگ افزود: علی رغم اینکه غالب مدارس پرواز در کشور خصوصی هستند، ولی همچنان بهترین آموزش‌های پروازی در مراکز نظامی داده می‌شود.

وی تصریح کرد: به طور مثال علی رغم اینکه دانشکده خلبانی شهید ستاری شرایط متوسطی به لحاظ معیشت برای نیرو‌های خود تامین می‌کند، ولی جز بهترین‌ها در حوزه آموزش خلبانی می‌باشد.

کاپیتان خلبان میلی، خصوصی شدن و عدم حمایت مالی و کمک در تهیه قطعات یدکی هواپیما‌ها توسط دولت را در مراکز پرواز یکی از علل افت آموزش در سطح پرواز می‌داند و در همین باره معتقد است: نگاه منفعت طلبانه به مقوله پرواز در برخی از مدارس منجر به حاکمیت روابط به جای ضوابط شده است.

وی خاطر نشان کرد: متاسفانه برای تایید برخی از فارغ التحصیلان این رشته در خطوط پروازی کشوری، روابط افراد اولویت بیشتری نسبت به تخصص و توانمندی آنان دارد.

وی معتقد است وقتی روابط به جای ضوابط حاکم باشد، به جای شایسته سالاری، فامیل گرائی و پارتی بازی محوریت پیدا می‌کند؛ که این امر ضربه مهلکی بر جوانان داوطلب و محق خواهد زد.

این کاپیتان برجسته صنعت هوانوردی درادامه تاکید کرد: تا زمانی که آموزش در مدارس پرواز با منافع اقتصادی برخی از سودجویان قرین باشد، نمی‌توان انتظار تربیت نیرو‌های متخصص و شایسته را در ایرلاین‌ها داشت.

کاپیتان میلی بر این باور است کمک مسئولین و نظارت و ارزیابی دقیق با بکار گیری نیرو‌های متخصص در این حرفه راه گشای بیشتر مشکلات خواهد بود و در این مقوله هم به پویایی خواهیم رسید.

در ادامه بحث سعید نقدعلی زنجانی، کارشناس صنعت هوانوردی ضمن تاکید بر اظهارات کاپیتان میلی به خط بازار گفت: آقازاده محوری در برخی مدارس پرواز، سبب ایجاد موج ناامیدی بین جوانان دانشجو در این رشته شده است.

وی گفت: وقتی رابطه جای خود را به ضابطه می‌دهد، دانشجویان حوزه پرواز دیگر علاقه‌ای به استخدام در ایرلاین‌های داخلی نخواهند داشت.

زنجانی با اشاره به اینکه سطح آموزش در مدارس پرواز ایران جز بهترین سطوح آموزشی در جهان است، گفت: افرادی که براساس شایستگی می‌توانند مراحل آموزش پرواز را در کشور به خوبی طی کنند، با استقبال خوبی از سوی ایرلاین‌های خارج از کشور می‌شوند. از این رو این یک سرمایه سوزی برای کشور محسوب می‌شود که نیرو‌های آموزش داده خود را با سوء مدیریت راهی شرکت‌های خارجی نماید.

منبع: خط بازار
ارسال نظر