اقتصاد۲۴ - هفتهنامه اکونومیست در مقالهای با عنوان «برندگان و بازندگان؛ آیا شرکتهای بزرگ از بحران کرونا سود خواهند برد؟» نوشته است: پاسخ به این سوال پیچیده، و معنای آن برای رقبا نامشخص است.
چه کسی برنده است و چه کسی بازنده؟
اکونومیست در ادامه نوشته است: با نزدیک شدن احتمال توزیع واکسن به طور گسترده، در این هفته آسترازنکا و دانشگاه آکسفورد نتایج مربوط به گزارشهای خود از وضعیت اقتصادی جهان را اعلام کردند. رؤسا و سرمایهگذاران دید خود را از مبارزه فوری برای مقابله با همهگیری برداشته و به آینده بلندمدت فکر میکنند. حال باید دید که در این رقابت چه کسی برنده و چه کسی بازنده خواهد بود؟
مانند ویروسها ، رکود اقتصادی به طور معمول در ابتدا بر ضعیف ترین گروهها تاثیر میگذارد . شرکت هایی که دارای ترازنامه های بیمارگونه یا حاشیههای ضعیف هستند به سرعت در این روند تسلیم می شوند.
با این وجود رکود اقتصادی ناشی از کووید۱۹ شدیدتر و پیچیده تر از حد طبیعی است. انتظار می رود اقتصاد جهانی در سال جاری بیش از 4 درصد کوچکتر شود، که عمیق ترین رکود از زمان جنگ جهانی دوم است، و هنوز خطر رکود اقتصادی بطور مضاعف وجود دارد.
بیشتر بخوانید: مشاغل آسیب دیده از کرونا به بخشش مالیاتی نیاز دارند
چرخش در بازارهای مالی تحت تاثیر واکسن کرونا
وثیقههای مالی، محرکهای اقتصادی بانک مرکزی و صبر و بردباری بانکها و صاحبخانهها روند تخریب را کند کرده و تعداد پیش فرضها را کاهش داده است. فاصله گذاری اجتماعی باعث هدر دادن برخی صنایع می شود و اما برخی دیگر را تقویت می کند ، زیرا افراد روش های جدیدی برای انجام کارهای قدیمی پیدا می کنند.
در نتیجه الگوی عادی مبنی بر اینکه شرکتهای قدرتمند نفوذ بیشتری خواهند داشت، با تاکید کمتر از آنچه انتظار دارید محقق میشود. سرمایه گذاران در تلاشند تا با چنین چشم انداز غیرمعمولی کنار بیایند. اگرچه قابل پیشبینی بود، ولی به همین دلیل است که اخبار مربوط به واکسنها در چند هفته گذشته باعث چرخش در بازارهای مالی شده است.
پس ، چه راهی برای ارزیابی برندگان و بازندگان مناسب است؟ در بسیاری از مشاغل ، افراد مستقر در ردههای بالا باقی خواهند ماند ، زیرا ثابت شده است که کل صنعت آنها در برابر اخلال در اینترنت ایمن است. در موارد دیگر ، صاحب منصبان فعلی برنده خواهند شد - اما به این دلیل که بر نوآوری های دیجیتالی جدید تسلط دارند. در برخی از بخشهای اقتصاد که به نظر می رسد تغییرات تکنولوژیکی تسریع شده اند ، فعالیت توسط تازه واردها انجام می شود.
موسیقی زنده یکی از صنایعی است که در طول پاندمی کاملاً از برق کشیده شدهاند. با ممنوعیت برگزاری کنسرت ها و جشنواره ها شرکت Live Nation ، بزرگترین برگزار کننده کنسرت ، شاهد کاهش فروش 95 درصدی در مقایسه با یک سال قبل است. با این وجود ایجاد یک پلتفرم برای موشن آنلاین ، این صنعت تا مرحله یخ زدگی عمیق مختل نمی شود. همانطور که قیمت سهام زنده Live Nation نشان می دهد ، این شرکت می تواند صبر کند تا زندگی به حالت عادی برگردد.
بسیاری از صنایع دیگر مانند مسافرت های هوایی نمی توانند کار خود را به صورت آنلاین پیش ببرند. امسال خسارت سنگینی به ترازنامه شرکت های هواپیمایی وارد میآید - کل بدهی آنها به نیم تریلیون دلار رسیده است. (خطوط هوایی بریتیش ایرویز به معنای واقعی کلمه برای تأمین هزینه های اقتصادی خود ، برخی خدمات سابقا رایگان خود را به مشتریان می فروشد: لیوان چای در پرواز فرست کلاس کمی بیش از ۳۰ دلار!)
پاندمی کرونا چه بر سر کسب و کار آورد؟
در جاهای دیگر اختلالات دیجیتال بیشتر شده است - اما این صاحبمنصبان هستند که از آن بهره مند شده اند. تبلیغات حتی در فضای آنلاین هم تغییر مکان داده اند، جایی که انحصار فیس بوک و گوگل حاکم است. به همین ترتیب، بسیاری از کارهای دفتری به خانه منتقل شده و منجر به خالی شدن ساختمانهای اداری با دستگاههای فتوکپی بلااستفاده شده است.
نتیجه این اختلال این است که مردم بیش از هر زمان دیگری به شرکت های بزرگ فناوری که خدمات مجازی ارائه می دهند اعتماد دارند. اگرچه پاندمی باعث تغییر دائمی در این نوع صنایع می شود ، اما نام های غالب در هر یک آشنا خواهد بود.
با این وجود گروه سومی از صنایع وجود دارد که با تهدیدهایی مواجه شدند که باعث اختلال در کار رؤسا و مدیران شرکتها شدهاست. ورزش زنده کموبیش در سراسر همه گیری ویروس کرونا ادامه داشته، زیرا تیمها راه هایی برای آزمایش یا قرنطینه کردن بازیکنان پیدا کرده بودند. اما عدم ازدحام جمعیت منجر به افت بیننده تلویزیونی که موتور مالی صنعت ورزش است منجر شده است. درعوض ، مردم بیشتر در حال برجسته کردن کلیپها ، سایتهای شرط بندی و سایر روشهای تعاملی لذت بردن از ورزش در برنامههای اجتماعی هستند و این اتفاق شرکتهای تلویزیونی کابلی را تهدید میکند.
در بخش پذیرایی و کیترینگ، اشتهای افراد به سمت خدمات تحویل در درب منزل (دلیوری) مانند DoordDash افزایش پیدا کرده، که درآمد آن در ایام شیوع ویروس کرونا بیش از 3 برابر شده است. این اتفاق به آیندهای اشاره دارد که در آن غذا خوردن در خانه رایج میشود. خرده فروشان و رستورانهای غذا باید با این شرایط سازگار شوند ، یا اینکه به تماشای از بین رفتن سودهایشان میاندیشند.
و تصویر کل اقتصاد چگونه است؟ اگر به بازار سهام آمریکا نگاهی بیندازید ، سهام بزرگترین شرکت ها، 33 صنعت از 59 صنعت و با اختلاف میانگین فقط دو درصد در این سال عملکرد بهتری داشته اند. در بسیاری از مناطق رقابت برای برتری همچنان ادامه دارد. بنابراین ، در تجارت الکترونیکی فروش آمازون افزایش یافته است ، اما با رقابت تازهای در قالب عملیات آنلاین والمارت و شوپیفای، با طرح فروش دیجیتالی مواجه است.
کووید۱۹ در مقیاس وسیعی خسارت اقتصادی به همراه داشته است. با این وجود تغییرات سریعی که در بسیاری از صنایع ایجاد شده، منجر به نوآوریهایی می شود که دوام آنها بیش از پاندمی کرونا خواهد بود و در برخی موارد قدرتمندان را نسبت به قبل قدرتمندتر می کند. مصرف کنندگان و مشتریان باید امیدوار باشند که این بخشهای تازه رقابتی اقتصاد مدتها پس از افول کرونا، همچنان مورد بحث و جدال باشند.