اقتصاد۲۴ - استودیو طراحی آرس دیزاین، در مودنا ایتالیا واقع است و دفتر مدیریتی در شهر دوبی کشور امارات متحده عربی دارد. این مجموعه، از سال ۲۰۱۴ طراحی و ساخت بدنه برای انواع موتورسیکلت و خودروهای اسپرت انجام میدهد. دنی باهار، موسس و بنیانگذار آرس دیزاین، ملیت سوئیسی دارد. او ۴۹ سال پیش در استانبول ترکیه متولد شد؛ اما تحصیلات ابتدایی را در مرز سوئیس و ایتالیا به اتمام رساند. مهمترین سوابق کاری دنی باهار، مدیریت تجاری و بازرگانی برای شرکتهای مشهوری مثل ردبول و فراری است که در نهایت به مدیر عاملی لوتوس در سال ۲۰۱۱ ختم شد.
حدود دوماه پیش، اولین محصول تجاری آرس دیزاین در کلاس خودروهای سوپراسپرت کلکسیونی معرفی شد. این مدل، پروژه S نام داشت و بسیاری از تجهیزات فنی، مثل شاسی، جعبهدنده و پیشرانه را از شورولت کوروت گرفته بود. حالا باگذشت مدتی نسبتا کوتاه، دومین خودرو آرس دیزاین با نام پروژه S1 اسپایدر نیز تولید شده که درواقع، مدل بدون سقف پروژه S، همراه امکانات لوکس است.
بیشتر بخوانید:سوپراسپرت ناران با قدرت هزار اسب بخار معرفی شد + عکس
حذف سقف و کاهش ارتفاع شیشه جلو، سبکی قدیمی در خودروهای اسپرت اروپایی محسوب میشود؛ اما بهتازگی توسط طراحان مدلهای کلکسیونی مدرن مثل فراری مونزا و مکلارن الوا مورد توجه قرار گرفته است. چنین ترکیبی، اصطلاحا بارکتا (Barchetta) نامیده میشود که به محصولی از فراری در سال ۱۹۴۸ اشاره دارد. با این سبک طراحی، محصول جدید آرس دیزاین نیز جذابیت ویژهای برای کلکسیونرها، خواهد داشت.
در نمای روبهرو، دو شیشه مجزا روبروی سرنشینان دیده میشود که هدایتکننده به سمت بالا هستند. همچنین، دو مجرای کوچک در پشت سر و بالاترین بخش بدنه نصب شدهاند تا راحتی سرنشینان هنگام رانندگی پرسرعت، بهبود پیدا کند. این خودرو در نمای پشت، تفاوت خاصی با مدل مسقف ندارد؛ اما خروجیهای اگزوز و رینگهای قهوهای رنگ، هماهنگ با پوشش کابین و متفاوت از نمونه سقف فلزی خواهند بود.
در فضای داخلی، ادوات دستساز آلومینیوم و چرم بسیار مرغوب ناپا وجود دارد. فضای سرنشیان، مجزا است و نمایشگر مستقل روبروی هر نفر دیده میشود. طراحان آرس دیزاین، بهخوبی توانستهاند ترکیبی مدرن با جزئیات سنتی ایجاد کنند که مناسب مدلهای کلکسیونی و تولید محدود است. فرمان شبیه به چهارگوش، پدالهای تعویض دنده و نمایشگر دیجیتال پشت فرمان این خودرو نیز، عاریتگرفته از شورولت کوروت C۸ بهنظر میرسد.
مشابه مدل اصلی پروژه S، نسخه اسپایدر هم مجهز به پیشرانه تقویتشده شورولت است. این موتور ۶/۲ لیتری V8، قدرت ۷۰۵ اسببخار با گشتاور بسیار خوب ۹۶۹ نیوتنمتر تولید میکند تا آرس اسپایدر در زمان ۲/۷ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت برسد. نهایت دور موتور پروژه S میتواند به ۹ هزار دوربردقیقه برسد. پیشرانه ۶/۲ لیتری در این خودرو و کوروت C8، فاقد توربوشارژر یا هر نوع سیستم پرخوران است؛ اما نمونه موجود در سوپراسپرت آرس، ۲۰۰ اسببخار قویتر خواهد بود و میتواند دور موتور بالاتر به میزان ۲۵۰۰ دوربردقیقه، داشته باشد.قیمت نهایی مدل اسپایدر هنوز اعلام نشده است؛ اما مسلما گرانتر از نسخه سقف فلزی با آستانه قیمت ۵۸۰ هزار دلار خواهد بود. از این خودرو، تنها ۲۴ دستگاه تولید خواهد شد.