تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۱۱ آذر ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر

اعلام جزییات انتقال واکسن کرونا به ایران

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه از روز گذشته در یکی از فرودگاه‌ها اقدامات مربوط به تجهیز انبارها برای نگهداری واکسن کووید ۱۹ آغاز شده است، گفت: به کمک دو ایرلاین، آماده تحویل و انتقال واکسن‌ها به کشور می‌شویم.

اقتصاد۲۴ - آنطور که اعلام شده است واکسن های کرونای ساخت ۲ شرکت تایید شده باید در دمای نزدیک به یخ زدگی نگهداری شوند و برای همین، حمل درست آن ها به کار سخت دولت ها تبدیل شده است.

بر اساس بررسی تازه انجمن باربری هوایی تنها ۱۵ درصد اعضای صنعت هوایی برای انتقال واکسن ها در دمای نزدیک به منفی ۷۰ درجه سانتیگراد آمادگی دارند.

اکنون بیشتر کشورهای جهان در حال تدارک امکاناتی هستند که بتوانند بعد از خرید واکسن ها آن ها را سالم به مشتری‌ها تحویل دهند و فرودگاه‌های جهان اکنون درگیر ساخت موقت انبارهایی می شود که بتوانند واکسن ها را نگهداری کنند.

در همین راستا، «شهرام آدم نژاد» معاون وزیر راه و شهرسازی امروز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره نحوه انتقال واکسن کووید۱۹ به کشور و چگونگی آمادگی ایران برای تحویل این واکسن ها، گفت: در صورت تصمیم کشور برای خرید و واردات واکسن، قسمت عمده کار، انتقال آن به داخل کشور خواهد بود که عملیات لجستیک آن به معنای حمل، نگهداری و تحویل به گیرنده یعنی وزارت بهداشت، مهمترین قسمت کار است.

وی ادامه داد: برای مثال نحوه نگهداری این واکسن تا انتقال آن به بیمارستان اهمیت بسیار زیادی دارد. واکسن ها وقتی به فرودگاه می رسد باید در دمای پایین نگهداری و منتقل شود.
آدم نژاد گفت: در حال هماهنگی با وزارت بهداشت هستیم و روز گذشته جلسه ای بدین منظور برگزار شد تا در صورتی‌که ستاد، تصمیمی برای واردات واکسن کووید ۱۹ به کشور گرفت سرعت انتقال واکسن به کشور توسط کمیته حمل و نقل با پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته افزایش یابد.

وی با بیان اینکه مراحل آماده سازی حداقل ٢٠ روز طول می کشد، گفت: هواپیمای کارگو می توانند محموله واکسن کرونا را جابه‌جا کنند، البته هنوز زمان اولین پرواز مشخص نیست، اما اکنون به کمک دو ایرلاین، آماده تحویل و انتقال واکسن ها به کشور می شویم.

وزارت راه اعلام کرده در حال آماده سازی و تجهیز پنج فروند هواپیما برای حمل و انتقال واکسن کووید۱۹ بوده و در حال بررسی است که در هر هواپیما با ایجاد مکانیزمی مانند بکارگیری چندین تن یخ خشک، امکان نگهداری از واکسن در طول پرواز را مهیا کند.


بیشتر بخوانید: واکسن کرونا به چه کسانی باید تزریق شود؟


یک مشکل حمل واکسن توسط هواپیما، محدودیت مقدار دی اکسید کربن منجمد یا یخ خشک است، زیرا این ماده با گذشت زمان تبدیل به گاز شده و موجب کاهش هوای قابل تنفس در کابین هواپیما می شود.

بر اساس گزارش شرکت دی ا چ ال درباره حمل ونقل واکسن، همه هواپیماهای پهن پیکر می توانند حداکثر حدود یک تن یخ خشک در کانتینرهای منجمد عایق بندی شده، حمل کنند.

شرکت پست آلمان به جای یخ خشک از کانتینرهای دارای کسپول کایروپورت برای حفظ نمونه های آزمایشی واکسن ها استفاده کرده که با نیتروژن مایع، کالاها را تا دمای منهای ۱۵۰ درجه سانتیگراد تا ۱۰ روز سرد نگاه می دارد.

آنطور که معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: راه حل بسیاری وجود دارد که با کمترین هزینه و با همین ناوگان کهنه بتوانیم موفق به ورود درست و صحیح واکسن ها به کشور شویم که زمان نهایی آن را وزارت بهداشت و درمان تعیین می کند.

منبع: ایرنا
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
اولا چرا واکسنی که حسابش را پس نداده، اولین کشور دارید استفاده میکنید؟ هنوز خودشون اما و اگر دارند براش!!!
دوما از نظر علمی، ویروس مرتب در حال تغییر کد های ژنتیکی خودش هست و رفتارش با باکتری فرق داره! پس این واکسن در برابر کدام کد ژنتیکی و کدام ویروس ایمنی میده؟
سوما ، وقتی کسانی که بیماری گرفتند، عملا بعد مدتی، ایمنی نخواهند داشت، و دو باره مبتلا میشند، واکسن نسبت به چی قراره ایمنی بده؟!!!!
ارسال نظر