تاریخ انتشار: ۱۰:۴۲ - ۱۳ آذر ۱۳۹۹

چرا ۱۳ آذر، روز بیمه نامیده می‌شود؟

در تقویم مناسبت های رسمی صنعت بیمه، پانزدهم آبان ماه مقارن است با سالروز تاسیس نخستین شرکت بیمه ایرانی اما در ادامه روزشمار همین تقویم سیزدهم آذر ماه به نام روز بیمه نامگذاری شده است.

اقتصاد۲۴ - در تقویم مناسبت های رسمی صنعت بیمه، پانزدهم آبان ماه مقارن است با سالروز تاسیس نخستین شرکت بیمه ایرانی اما در ادامه روزشمار همین تقویم سیزدهم آذر ماه به نام روز بیمه نامگذاری شده است و به همین مناسبت حمید رضا حاجی اشرفی، کارشناس مطالعات ریسک و بیمه یادداشت ذیل را تدارک دیده است.

در روز ۱۳ آذر ۱۳۶۷، بعد از سال‌ها بحث و سرانجام خاتمه دیدگاه‌های متفاوت نسبت به بیمه گری بازرگانی پس از انقلاب، قانون [ اداره امور شرکت‌های بیمه]در ایران در هفت ماده و پنج تبصره به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

بر اساس مفاد این قانون،۱۲ شرکت بیمه خصوصی فعال قبل از انقلاب سال ۵۷ در یکدیگر ادغام و تحت یک مدیریت واحد بنام"' دانا "' از مجموع ترکیب آن‌ها تاسیس گردید که فقط مجوز فعالیت در رشته بیمه‌های اشخاص را در اوایل فعالیت داشت که بدلیل عدم موفقیت تجاری این شرکت تک رشته‌ای، لاجرم دولت و مجلس بنا به پیشنهاد #بیمه مرکزی ایران، اجازه فعالیت در کلیه رشته‌ها (اصطلاحا مجوز بیمه گری جنرال) را به این شرکت اعطا نمود و قانون نحوه اداره شرکت‌های بیمه مصوب شد. از سال ۱۳۵۸ تا سال ۱۳۸۲ که به سبب بازنگری در بند‌های ذیل اصل ۴۴ قانون اساسی، سرانجام مجددا مجوز بازگشت و فعالیت بخش خصوصی در بازار بیمه داده شد، فقط پنج شرکت با سرمایه و مدیریت دولتی فعالیت بیمه‌ای انحصاری در کشور داشتند و بخش محدود بیمه بازرگانی در ایران آنزمان را تشکیل میدادند!


بیشتر بخوانید: بنیانگذار صنعت بیمه بازرگانی در ایران چه کسی است؟



پس از تصویب این قانون در مجلس و تایید مجمع تشخیص مصلحت نظام با ورود مجدد بخش خصوصی به بازار بیمه و واگذاری چهار شرکت از پنج شرکت دولتی یاد شده به بخش خصوصی، عملا اجرای این قانون برای چهار شرکت دولتی واگذار گردیده موضوعیتش را از دست داد و آنچه بنظر میرسد، مفاد این قانون در این دوره زمانی، فقط برای تنها شرکت بیمه دولتی موجود کشور قابلیت اجرایی دارد.

در یکی از مواد هفت گانه قانون اداره شرکت‌های بیمه، بنا به اقتضای شرایط مفادی درج گردیده که بعد‌ها به پاشنه آشیل صنعت بیمه از منظر تحلیلی دانش بازاریابی و رویکرد مشتری مداری که با جولان رسوب تفاسیر سنتی برخی از مدیران و کارشناسان دارای رویکرد مدیریت دولتی باقیمانده از تلقی نحوه فعالیت شرکت‌های دولتی سابق که در فضای بازار انحصاری پس از انقلاب پرورش یافته بودند، تبدیل گردید که با ورود مجدد بخش خصوصی به بازار بیمه، متاسفانه آن بینش و خط مشی سنتی به برخی از شرکت‌های بیمه بخش خصوصی با تعالیم گذشته گرا سرایت کرد و کماکان متاسفانه تداوم حیات یافت!

در دهه ۷۰ شمسی، به همت بیمه مرکزی ایران ۱۳ آذر بعنوان روز بیمه برگزیده شد و هر ساله باگردهم آیی اهالی صنعت بیمه و گفتگوی حول یک عنوان مشخص به بحث و گفتگو بین اهالی و خانواده صنعت بیمه مبادرت گردید، تا از نقش بیمه گری در ایران ما، به تاسی از مصوبه قانونی، ۱۳ آذر ۱۳۶۷ یاد شود.

در سال‌های قبل از ۱۳۸۲ با توجه به موضوعیت داشتن '' قانون نحوه اداره امور شرکت‌های بیمه '' برگزاری این روز بعنوان روز بیمه، کاملا با شرایط اقتصادی و اقتضایی دوران حاکمیت مطلق مدیریت و سرمایه دولتی منطبق بود، لیکن از سال ۱۳۸۲ ببعد با ورود شرکت‌های نسل دوم بخش خصوصی به بازار بیمه، انتظار میرفت ضمن اینکه روز مذکور بعنوان روز بیمه پابرجا در تقویم کشورمان باقیست، مدیران و اهالی صنعت و بازار بیمه، با بازگشت مجدد بخش خصوصی و تحولات رخداده در اوضاع اقتصاد داخلی و بین المللی، انتظار میرفت، یاد بود این روز را از جنبه شکلی به یک روز تاثیر گذار و بر ماهیت بنیادین نقش صنعت بیمه بازرگانی در راستای حمایت از سیاست گذاری راهبردی موثر بر توسعه اقتصادی و همیاری در اجرای قانون برنامه چشم انداز بیست ساله و قوانین برنامه‌های پنج ساله توسعه قرار دهند تا فلسفه وجودی و نمادین[۱۳ آذر] به تاسی از رویکرد مکتب‌های مدیریت سیستمی و استراتژیک اقتصادی، یاور توسعه همه جانبه کشورمان، در این برهه که نیاز مبرم به گذار بسوی خود کفایی اقتصادی مبتنی بر تعامل عزت مدارانه با کشور‌های دنیا وجود دارد، نقشی واقعبینانه با رویکردی جامع نگر به تاسی از دانش مدیریت ریسک ایفا نماید!

گرچه امسال با پاندومیک شدن ویروس منحوس کووید ۱۹ در ۲۰۲۰ میلادی و ۱۳۹۹ خورشیدی فرصت گردهم آیی حضوری همچون سنوات گذشته فراهم نیست، لیکن حسب وظیفه حرفه‌ای همه اعضای خانواده صنعت بیمه، گرامیداشت این روز در فضای مجازی ضروریست پرتوانتر پاس داشته شود.

 ۱۳ آذر، روز بیمه به تمامی تلاشگران و فرهیختگان صنعت بیمه کشورمان که در سخت‌ترین شرایط تحریمی سال‌های دفاع مقدس و برجامی در مسیر خدمت پشتیبان به عموم هموطنان شریف و سازمان‌های اقتصادی میهنمان، هماره در صحنه‌ها بی دریغ حاضر بوده و هستند و بدون کمترین تردید، مجدانه گام‌های سازنده در تامین پوشش‌های حمایتی بر میدارند، صمیمانه تبریک و تهنیت گفته و توفیقات روز افزون بازار بیمه کشورمان در منطقه غرب آسیا را از درگاه پروردگار متعال مسئلت مینمایم.


ارسال نظر