تاریخ انتشار: ۰۵:۰۷ - ۱۵ آذر ۱۳۹۹
در گفتگوی مدیرعامل منطقه با اقتصاد۲۴ اعلام شد؛

فاز توسعه‌ای منطقه ویژه سلفچگان قم برای سرمایه‌گذاران آماده می‌شود/ مشوق‌های سرمایه‌گذاری در منطقه

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قم گفت: در حال حاضر ۱۵۰۰ هکتار به عنوان فاز توسعه برای منطقه به تصویب دولت رسیده است، اما هنوز در تصرف منطقه نیست و ما منتظر هستیم که ۷۰ درصد زمین‌های فاز ۳ وقتی واگذار شود سپس به سراغ فاز توسعه برویم.


اقتصاد۲۴ - منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قم، با توجه به اینکه ۶۰ درصد از بازارهای مصرف و صنایع کشور همچون تهران، کرج، استان مرکزی، اصفهان و قم در فاصله‌ای کمتر از ۲۴۰ کیلومتر از آن قرار دارد، از موقعیت مناسبی به لحاظ جایگاه جغرافیایی برخوردار است.

ایجاد شبکه‌های خدمات آب، برق، گاز و مخابرات در منطقه، بازگشایی و احداث معابر و جداول، ایجاد فضای سبز در منطقه، اجرای بیش از ۸ کیلومتر فیبر نوری و ۱۱ کیلومتر شبکه آب‌رسانی، تأسیس یک واحد دو مگاواتی تولید برق با مشارکت سرمایه‌گذار و بخش خصوصی و سهم ۳۲.۲ درصدی منطقه با قابلیت توسعه ۱۲ مگاوات از جمله اقداماتی است که برای توسعه زیرساخت اراضی این منطقه ویژه انجام شده است.

تنوع صنایع و تجارت در سلفچگان

سید مهدی علیزاده طباطبایی، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قم در گفتگو با خبرنگار اقتصاد۲۴، درباره موقعیت این منطقه و تاریخچه تصویب آن اظهار داشت: منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان از سال ۷۶ به تصویب دولت رسیده است. آنچه آن زمان به تصویب رسید ۲ هزار هکتار بود که قرار بود فازهای ۱ تا ۴ در آن انجام شود. بعد از مطالعات انجام شده از فازهای ۱ ، ۲ و ۳ به این نتیجه رسیدند که مقدار زیادی از آن کوه است و چیزی حدود ۴۰۰ هکتار از آن را رها کردند، لذا فازهای ۱ و ۲ و ۳ حدود ۱۳۰ هکتار است که در حال واگذاری زمین و فعالیت اقتصادی در آن هستیم.


بیشتر بخوانید:  اختصاص ۲۵۰ میلیارد ریال برای اتصال منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان به راه آهن سراسری


وی در ادامه به فاز توسعه‌ای منطقه اشاره کرده و گفت: در حال حاضر ۱۵۰۰ هکتار به عنوان فاز توسعه برای منطقه به تصویب دولت رسیده است اما هنوز در تصرف منطقه نیست و ما منتظر هستیم که ۷۰ درصد زمین‌های فاز ۳ وقتی واگذار شود و سپس به سراغ فاز توسعه نیز خواهیم رفت. زمین‌های فاز توسعه علاوه بر ۱۶۳۰ هکتاری است که در ابتدا به این منطقه ویژه اقتصادی تخصیص داده شده بود. موقعیت آن رو به روی محل منطقه و پایین دست بزرگراه سلفچگان-دلیجان قرار دارد.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قم با اشاره به اقدامات و فعالیت‌های اقتصادی و تجاری منطقه ویژه سلفچگان گفت: مجوز منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان عام است و در تمامی زمینه‌ها در منطقه امکان فعالیت وجود دارد، به همین دلیل از نظر تنوع تولید در ۹ سال گذشته به صورت متوالی بین مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور رتبه اول را داشته‌ایم.

علیزاده طباطبایی ادامه داد: همه نوع صنعت و تجارتی در منطقه امکانپذیر است. در حال حاضر صنایع فلزی، خودروسازی، پتروشیمی، آرایشی بهداشتی، تولید کامپوزیت، تولید کیف و کفش، نان و تولید قطعات خودرو در آن فعال است. در حوزه تجارت نیز ورود انواع کالا از طریق گمرک سلفچگان امکانپذیر است. در مجموع ۱۵۲ واحد فعال داریم که ۲۵ عدد آن تجاری و خدماتی و بقیه آنها تولیدی هستند.

مشوق‌های سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان

وی درباره بهره‌برداری از اراضی موجود سلفچگان تاکید کرد: منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان تا زمانی که زیرساختی نداشته باشد، به کسی واگذار نمی‌شود. گرچه تا به حال از هیچ کمک دولتی برخوردار نبوده‌ایم اما خوشبختانه توانسته‌ایم این قاعده را رعایت کنیم. تمام هزینه‌ها از محل درآمدهای خودمان تامین شده است. تلاش ما این بوده که ابتدا زیرساخت‌های اولیه از طریق آب، برق، گاز و تلفن را تامین کرده و بعد آن را واگذار کنیم.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قم با اشاره به انواع معافیت‌ها و مشوق‌های تولییدکنندگان در این منطقه گفت: مناطق آزاد و ویژه اقتصادی محصور است و در محل ورود و خروج منطقه گمرک مستقر شده است. کالایی که تولید می‌شود، قبل از تولید و قبل از اینکه تولیدی توسط سرمایه‌گذار ارائه شود، آن را به کمیسیون تعیین ارزش افزوده در دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه می‌فرستیم.

وی افزود: در آنجا در بین اعضای کمیسیون نمایندگانی از بانک مرکزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت امور اقتصاد و دارایی و وزارت جهاد کشاورزی و چند دستگاه اجرایی دیگر حضور دارند. در این کمیسیون در ارتباط با هر ایده جدیدی، طرحی را می‌آورند و دو مورد را در ارتباط با آن تصویب می‌کنند. یک مورد در خصوص ارزش افزوده ایجاد شده توسط کالا است که برابر قانون هر تولیدکننده معادل ارزش افزوده‌ای که ایجاد می‌کند، از پرداخت تعرفه گمرک معاف است.

علیزاده طباطبایی با اشاره به دیگر مشوق ارائه شده به تولیدکنندگان در منطقه ویژه اقتصادی سفلچگان گفت: مورد دوم درباره سطح مجاز واردات است که مشخص می‌کند که تولیدکننده چند درصد تولیدات را بدون انجام ثبت سفارش مجدد می‌تواند وارد کشور کند. میزان درصد مجاز در آنجا تصویب می‌شود و مازاد بر آن از معافیت دیگری برخوردار نیست و باید از طرف وزات صنعت، معدن و تجارت ثبت سفارش شده و تعرفه آن پرداخت شود.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قم با اشاره به تاثیر مشوق‌ها در افزایش سرمایه‌گذاری در منطقه گفت: از ابتدای تصویب این منطقه تاکنون حدود ۴۴۰۰ میلیارد تومان در منطقه سرمایه گذاری شده است که رقم خوبی را به لحاظ سرمایه‌گذاری در منطقه نشان می‌دهد، به خصوص که به علت موقعیت جغرافیایی امتیازات ویژه‌ای نیز برای تولیدکنندگان فراهم می‌کند. بنابراین خیلی‌ها این منطقه را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنند.  

تأثیر تحریم و کرونا بر واردات و صادرات

وی تصریح کرد: اخیراً تحریم‌های اقتصادی و کرونا روی واردات و صادرات تاثیر گذاشت و منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان نیز مانند بقیه مناطق ویژه از این مشکلات برخوردار بوده و تولید آن تحت تاثیر این مسائل واقع شده است، لذا این مشکلات روی صادرات و واردات کالا در این منطقه بی‌تاثیر نبوده است.

علیزاده طباطبایی در پایان خاطرنشان کرد: سازمان متولی منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان تلاش کرده تا جایی که امکانپذیر است، واحدهایی که به جهت مسئله کرونا آسیب دیده‌اند، از تسهیلات بانکی یا از استمهال تسهیلاتی که قبلا گرفته‌اند، برخوردار شوند. در این رابطه تلاش کردیم تا جای ممکن از واحدهای تولیدی منطقه حمایت کنیم.

ارسال نظر