تاریخ انتشار: ۰۹:۱۸ - ۲۷ آذر ۱۳۹۹
عضو هیأت رئیسه اتاق مشترک ایران و روسیه خبر داد:

راه اندازی کارگروه های مشترک ایران با جمهوری گرجستان و لوتوس آستاراخان

عضو هیأت رئیسه اتاق مشترک ایران و روسیه، در آیین راه اندازی خط لاینر کانتینرهای یخچالی از منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا به کشور روسیه، اظهار کرد: توسعه پیوندهای اقتصادی با کشورهای همسایه، یکی از استراتژی های مهم جمهوری اسلامی ایران است.

اقتصاد۲۴- سیدجلیل جلالی فر، با بیان اینکه در شرایط تحریمی، بهترین تقابل با این پدیده توسعه همه جانبه این پیوندها است، ادامه داد: توسعه با کشورهای اتحادیه اورآسیا و به خصوص روسیه که بزرگترین بازار است، برای ما حائز اهمیت است.

جلالی فر با اشاره به اینکه با ظرفیتی که در بنادر شمالی به خصوص بندر آستارا وجود دارد، باید تلاش کنیم تا مبادلات با این کشورها را توسعه دهیم، افزود: با توجه به اینکه محدودیت های مرز زمینی در آستارا وجود دارد، بندر آستارا می تواند تکمیل کننده نقص باشد.


بیشتر بخوانید: ۳۱ کانتینر از بندر آستارا به بندر آکتائو قزاقستان صادر شد


وی، با تأکید بر اینکه توجه سازمان بنادر و همه دستگاه های اجرایی کشور بر این است که بندر آستارا می تواند به توسعه عملکرد صادرات جمهوری اسلامی ایران اثر بسیار بزرگی بگذارد، خاطرنشان کرد: باید این موضوع مهم به استان های شمال غرب کشور از جمله آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل اطلاع رسانی شود که با همت والای سازمان بنادر و دریانوردی، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، کشتیرانی خزر و شرکت خدمات دریایی و بندری کاوه، خط لاینر کانتینرهای یخچالی از بندر آستارا به سایر کشورهای حوزه دریای خزر راه اندازی شده است.

عضو هیأت رئیسه اتاق مشترک ایران و روسیه، اضافه کرد: این یک مزیت بسیار بزرگ است و در این راستا با همکاری اتاق مشترک ایران و روسیه یک کارگروه مشترک با جمهوری داغستان و کارگروهی دیگر با منطقه آزاد لوتوس آستراخان راه اندازی شده است.

جلالی فر، با اشاره به اینکه این کارگروه ها به این دلیل است که بتواند این خط لجستیکی را دریا محور کند تا با استفاده از این بنادر با کشورهای آفریقای شرقی، هندوستان، پاکستان و سیار کشورهای حوزه خلیج فارس هم توسعه مبادله داشته باشیم، یادآور شد: میزان مبادله تجاری ایران و روسیه در سال 2019 حدود یک میلیارد و 700 میلیون دلار بود که از این رقم 585 میلیون دلار صادرات داشتیم.

وی افزود: از این مقدار حجم صادرات، 74 درصد محصولات کشاورزی بوده که عموما از مرز زمینی آستارا صادر شده است.

عضو هیأت رئیسه اتاق مشترک ایران و روسیه، با تأکید بر اینکه پایانه مرز زمینی آستارا قدیمی است، عنوان کرد: باید توجه ویژه به این پایانه شود و اگر از لحاظ زیرساختی به آن توجه شود، به طور یقین این رقم افزایش خواهد یافت.

جلالی فر در ادامه با بیان اینکه روسیه کشوری است که در سال گذشته 243 میلیارد دلار واردات داشته است، گفت: این رقمی در مقابل میزان واردات از جمهوری اسلامی ایران، بسیار پایین است که باید همه تلاش کنیم تا این رقم را به 10 میلیارد دلار برسانیم.

وی اضافه کرد: سرای تجاری ایرانیان را در آستراخان راه اندازی کرده ایم و طرح شبکه عمده فروشی کالاهای ایرانی در کشور روسیه، که شرکتی تحت عنوان “شرکت مدیریت صادرات کاسپین” با 60 سهامدار از سراسر ایران است را در کشور به ثبت رسانده ایم

منبع: ایسنا
ارسال نظر