تاریخ انتشار: ۱۳:۱۱ - ۰۴ دی ۱۳۹۹
در گفتگو با اقتصاد۲۴ تشریح شد؛

سناریوی گرانی تولید در صنعت سیمان/ تحمیل افزایش قیمت سوخت به کارخانه‌های سیمان/ شمارش معکوس تعطیلی کارخانه‌ها

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با اشاره به افزایش قیمت سوخت کارخانه‌ها هشدار داد: اگر شرایط قیمت سوخت و قیمت نهایی سیمان با همین رویه محاسبه و تعیین شود به زودی بیشتر کارخانه‌های سیمان کشور تعطیل می‌شوند.

اقتصاد۲۴ - گویا مشکلات صنعت سیمان کشور قرار نیست پایانی داشته باشد؛ تحمیل هزینه‌ها به کارخانه‌های سیمان موضوعی است که هر روز توان تولیدکنندگان در این بخش را به شدت کاهش داده است.

حاکمیت دولت بر این صنعت، چالش‌هایی را برای سیمانی‌ها به وجود آورده است. قیمت سیمان به گونه‌ای تعیین شده است که از توان کارخانه‌های این صنعت برای ادامه روند تولید به شدت کاسته و کارخانه‌ها را با مشکلات عدیده‌ای روبرو کرده است.

فعالان این عرصه معتقدند؛ اگر قیمت‌گذاری بر مبنای واقعیت‌های اقتصادی کشور در دستور کار قرار نگیرد در ادامه شاهد بروز مشکلات بزرگتر و بعضا از بین رفتن این صنعت در کشور خواهیم بود.

از قیمت گذاری دستوری تا گرانی سوخت بحث‌هایی است که به عنوان چالش‌های اصلی سرراه این صنعت قرار گرفته و سال سختی را برای سیمانی‌ها رقم زده و تاکنون ناگزیر به پرداخت خسارت‌های زیادی شده اند.

گرانی‌های تحمیلی به صنعت سیمان

در همین رابطه عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در گفتگو با اقتصاد۲۴ درباره گرانی سوخت مورد نیاز کارخانه‌های سیمان گفت: طبق سنوات قبل و تا پایان سال ۹۸ و بر اساس مصوبات دولت، در پی قطع گاز کارخانه‌های سیمان در ابتدای فصول سرد سال، کارخانه‌های سیمان ملزم به خرید مازوت برای سوخت مورد نیاز هستند.

شیخان گفت: تاکنون به سه کارخانه سیمان خاش، زابل و لارستان گازرسانی نشده است و برای سایر کارخانه‌هایی که در زمستان گاز آن‌ها به دلیل افزایش مصرف خانگی قطع می‌شود، مازوت با همان قیمت گاز تحویل می‌دادند. نرخ هر متر مکعب گاز مصرفی کارخانه‌های سیمان رقمی در حدود ۱۱۹ تومان است و فروش مازوت هم با همان قیمت گاز به کارخانه‌ها تحویل داده می‌شد، اما امسال نرخ مازوت تحویلی به کارخانه‌های سیمان به ۳۰۰ تومان رسیده است. در واقع نرخ سوخت کارخانه‌های سیمان حدود سه برابر سال گذشته شده است.

به گفته دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، نرخ حمل مازوت از مراکز شرکت پخش فرآورده‌های نفتی تا محل کارخانجات نیز در سال جاری به مراتب نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. نرخ حمل مازوت حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان تعیین شده است، یعنی قیمت هر لیتر مازوت با کرایه حمل حدود ۴۲۰ تومان تعیین شده و این هزینه مضاعفی را به کارخانه‌های سیمان تحمیل می‌کند.

وی با تأکید بر این موضوع که این هزینه در قیمت تمام شده سیمان تأثیر گذاشته و در نهایت باید رقمی بین ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان بر قیمت نهایی سیمان افزوده شود، گفت: تعدیل قیمت سیمان در چنین شرایطی خواسته زیادی نیست چراکه تولیدکنندگان باید بتوانند پاسخگوی ادامه تولید سیمان باشند.

شیخان با تأکید بر اینکه دولت باید نرخ مازوت را به قیمت گاز به کارخانه‌های سیمان تحویل بدهد، گفت: سنوات گذشته وزارت نفت اجازه ذخیره سازی مازوت را به کارخانه‌های سیمان در فصل تابستان می‌داد تا در فصل سرما دچار کمبود سوخت نشوند، اما متأسفانه امسال علاوه بر گرانی سوخت مورد نیاز کارخانه‌ها، مجوز ذخیره سازی مازوت در فصل گرما را هم به تولیدکنندگان ندادند.


بیشتر بخوانید: چرایی گرانفروشی سیمان در بازار نسبت به کارخانه/ صنعت سیمان درگیر افزایش هزینه‌های حمل و سوخت


این مقام صنفی صنعت سیمان تصریح کرد: طبق اعلام وزارت نفت، قیمت مازوت نسبت به نرخ فوب خلیج فارس محاسبه می‌شود و رقم بالایی برای آن در نظر گرفته شده است از این رو ظرفیت صدور مجوز جهت ذخیره سازی را به کارخانه‌های سیمان نداده اند و سرناسازگاری با سیمانی ها دارند.

وی ادامه می‌دهد: از این رو کارخانه باید برای خرید مازوت مورد نیاز سوخت کارخانه‌ها نرخ آزاد پرداخت کنند و این رقم با توجه به قیمت فروش سیمان برای تولیدکنندگان مرقون به صرفه نیست.

به اعتقاد دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، از سوی دیگر تأسیس مخازن ذخیره سازی مازوت در کارخانه‌ها با هماهنگی و طبق وعده‌ای که دولت به کارخانه‌های سیمان بوده است و حالا عدم استفاده از این مخازن بار هزینه‌ای برای کارخانه‌ها به همراه خواهد داشت.

شیخان تأکید کرد: در حالی که وزارت نفت خود متصدی پلمپ و یا اندازه گیری مازوت این مخازن است و هیچ احتمالی برای قاچاق مازوت از طرف کارخانه‌های سیمان وجود ندارد اما این موضوع دلیلی بر عدم اجازه ذخیره سازی مازوت در فصل تابستان توسط کارخانه‌های سیمان شده است.

دریافت ضمانت نامه بانکی برای تحویل سوخت کارخانه های سیمان

وی گفت: حالا با این همه دشواری و پس از اینکه گاز مورد نیاز کارخانه‌های تولید سیمان را قطع کرده‌اند، کارخانه‌ها برای سوخت مورد نیاز خود مجبور شدند با قیمت ۳۰۰ تومان اقدام به خرید مازوت کنند و موضوع دیگری که تحمیل فشار مضاعف بر تولید کننده شده این است که از تولیدکنندگان سیمان، ضمانت بانکی در ازای خرید مازوت می‌خواهند.

این فعال صنعتی علت دریافت ضمانت نامه بانکی از تولیدکنندگان سیمان را چنین توضیح داد: نرخ یارانه‌ای مازوت ۳۰۰ تومان است در حالی که قیمت این سوخت با فوب خلیج فارس ۶ هزار تومان تعیین شده و تولیدکننده سیمان را موظف به پرداخت این تفاوت قیمت کرده‌اند اما این موضوع دیگر در توان پرداخت تولیدکنندگان سیمان نیست.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان یادآور شد: کارخانجات سیمان اعلام کرده‌اند که با این شرایط نمی‌توانند تولید داشته باشند و ناچار به تعطیلی خواهند شد.

شیخان ادامه داد: تعطیلی چنین کارخانه‌هایی در مناطق محروم که اشتغالزایی زیادی دارند و از سوی دیگر نیاز مصرف داخل و صادرات را تأمین می‌کند می‌تواند اسفبار باشد و باید هرچه سریعتر تکلیف کارخانه‌های سیمان کشور را مشخص کنند.

این مقام صنفی صنعت سیمان در پایان با تأکید بر اینکه اگر قرار بر ادامه فعالیت کارخانه‌های سیمان است باید ابزار لازم برای تولید سیمان به گونه‌ای در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد که این صنعت متضرر نشود، پیشنهاد داد: در صورت افزایش نرخ سوخت و سایر موارد تحمیلی به صنعت سیمان، دولت حداقل مجوز افزایش قیمت و یا آزادسازی قیمت سیمان را بدهد.

ارسال نظر