اقتصاد۲۴ - موانع جهش تولید در صنعت قطعهسازی کشور مدتهاست از سوی فعالان این صنعت اعلام شده و هر روز برای برون رفت از این چالشها برنامههای جدیدی را ارائه میدهند، اما تاکنون این مشکلات به دلیل انحصار در صنعت خودرو سازی حل نشده است.
با افزایش مشکل نقدینگی در شرکتهای خودروساز هر روز مطالبات قطعهسازان نیز سنگینتر میشود چراکه به اعتقاد فعالان این صنعت، اختلاف بالای قیمت کارخانه و بازار خودرو و زیان حاصل از آن بیش از همه امروز به صنعت قطعهسازی وارد شده و از این رو روند لجام گسیخته قیمت مواد اولیه در حال سرعت گرفتن است.
حال قرار بر این است که با استفاده از احیای خرید اعتباری در زنجیرههای تولید، این صنعت را از شرایط موجود به سمت توسعه به حرکت در بیاورند.
فرآیند اجرایی و چگونگی بهرهمندی بنگاههای تولیدی از اوراق گام، نحوه و فرآیند انتشار این اوراق و روشهای نقدشوندگی و نقل و انتقال این اوراق در شبکه بانکی و بازار سرمایه و عملیاتی شدن استفاده از آن در زنجیره قطعات خودرو موضوعی است که این روزها در تاب و تب اجرا قرار گرفته است.
مزیت اصلی اوراق گام این است که در صورت مدیریت درست و شناسایی زنجیرهها، کاهش هزینههای مالی برای بنگاههای تولیدی را امکانپذیر خواهد کرد.
انتشار اوراق گام برای کاهش هزینه قطعه سازان
در همین رابطه علی حیدری، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با اقتصاد۲۴ گفت: استفاده از اوراق مالی و تنوع بخشی جهت تأمین نقدینگی واحدهای تولیدی به ویژه قطعه سازی دارای اهمیت ویژهای است، اما چنین اقدامی با اما و اگرهایی روبروست.
وی افزود: نباید سیاست انحصار در انتشار اوراق گام جهت تأمین مالی صنعت قطعه سازی نیز وجود داشته باشد چراکه این صنعت به اندازه کافی درگیر مشکلات انحصار در صنعت خودروسازی شده است.
حیدری ادامه داد: در صورت تأمین مالی واحدهای قطعه سازی از این طریق، قطعاً شاهد کاهش هزینههای اولیه در صورتهای مالی آنها خواهیم شد، چراکه تاکنون همواره تأمین مالی قطعه سازان از طریق بانکها بوده است، اما گسترش تامین مالی از طریق اوراق سبب کاهش چشمگیر هزینههای قطعه سازان میشود.
وی تصریح کرد: اوراق گواهی گام، یک ابزار بازار محور و با قابلیت نقل و انتقال است که تسهیلات جدید را برای تأمین مالی بدون تورم بنگاههای تولیدی فراهم میکند و این نویدبخش امید برای رشد پایدار در میزان تولید این واحدها خواهد شد.
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: تأمین مواد اولیه بخش قطعه سازی در ایران مانند سایر صنایع درگیر مدیریت غلط اقتصادی است از اینرو این صنعت با سختی زیاد به دنبال حفظ تولید خود است.
این کارشناس بورس، توسعه صنعت قطعه سازی را به اتکای اوراق گام چنین تشریح کرد: امروز تولیدکنندگان بخش قطعه سازی در کشور به دلیل مشکلات منابع مالی، در حالی تسهیلاتی را از بانکها میگیرند که ضرر و زیانهای زیادی را متحمل شده اند، اما حالا به واسطه اوراق گام میتوانند بر مبنای قیمتهای مواد اولیه تولید خود درخواست انتشار و تضمین گواهی اعتبار کنند و توسط این اوراق، مواد اولیه جهت تولید را تحویل میگیرند.
بیشتر بخوانید: کلید ارزانی خودرو کجاست؟/ بازار خودرو هم حباب دارد و قابل اعتماد نیست
به گفته حیدری، با توجه به خود تحریمیهای داخلی و خارجی، تأمین مالی صنعت قطعه سازی با تنگناهای خاصی همراه است؛ این صنعت در مرحله اول نیاز به تأمین مواد اولیه و دسترسی آسان جهت تولید است. همچنین نیازمند گسترش تبادلات و گشوده شدن بیشتر مرزهای تجاری کشور است، در حالی که در چند دهه اخیر این مرزهای تجاری جهت تأمین نیاز این صنعت، کوچکتر شده است.
این کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر پیچیدگی شرایط مالی – پولی تولید کنندگان صنعت قطعه سازی گفت: تنوع بخشی در صنعت قطعه سازی نیازمند مبادلات تجاری بین کشورها و شرکتهای مختلف خودروسازی است.
وی تاکید کرد: انحصار خودروسازی در ایران چالش اصلی صنعت قطعه سازی است؛ در واقع انحصار در صنعت خودرو معضل اصلی قطعه سازی در کشور است و همین موضوع مسیر توسعه این صنعت را بسیار سخت کرده است.
اوراق گام بهدور از انحصار!
حیدری یادآور شد: وجود صنعت آزاد خودرو و حتی چند ملیتی در ایران میتواند سبب تنوع بخشی و رونق در صنعت قطعهسازی شود از اینرو انتشار اوراق گام میتواند در این هدف گذاری موثر باشد.
وی ادامه داد: انحصاری بودن صنعت خودرو و همچنین مشکلات تولید و در نهایت عرضه و قیمت گذاری دستوری خودرو در ایران موجب شده وضعیت قطعه سازی به سمت کاهش ناگزیر از کیفیت و نگه داشتن قیمت دستوری و در نهایت تعطیلی واحد تولیدی کشانده شود.
این تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به وضعیت نامناسب مالی صنعت قطعه سازی گفت: در کنار انتشار اوراق گام، ترکیب شرکتهای داخلی با خارجی میتواند مبادلات مالی را در این صنعت گسترش و قطعه سازی را همگام با صنعت روز دنیا به حرکت در آورد.
به گفته حیدری، همچنین انتشار اوراق گام برای تأمین مالی صنعت قطعه سازی میتواند جریان سازی موثری در راستای تحقق برنامههای توسعهای باشد؛ از سوی دیگر تنوع بخشی به جذب نقدینگی در صنعت قطعه سازی باید گسترش یابد.
بیشتر بخوانید: جبران کسری نقدینگی دولت از جیب قطعه ساز و خودروساز
این کارشناس بورس ادامه داد: اگرچه تأمین مالی قطعه سازان یکی از اولویتهای صنعت قطعه سازی بهشمار میرود اما ناگفته نماند که در اجرای طرح انتشار اوراق گام، در نهایت بازنگری در شیوه مدیریت اقتصاد کلان و همچنین چگونگی نظم بخشی و مدیریت به استفاده از این اوراق در بهبود شرایط صنعت قطعه سازی کشور حرف اول را میزند.
حیدری تأکید کرد: تأثیر انتشار اوراق مالی برای تأمین نقدینگی صنعت قطعه سازی تنها به اصلاح مدیریت در این بخش بستگی دارد و در صورت عدم تحقق آن، مشکلات قطعه سازان هر روز بیشتر خواهد شد.